• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vreemde vlekken in het leer.

koepeetje

Detailing trainee
18 mei 2013
25
47
Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Maserati Ghbili die in prachtige staat verkeert.
Ook het complete lederen interieur is puntgaaf en onbeschadigd, alleen zitten er helaas overal vreemde plekken in het leer.
Die zitten zowel op de stoelen, achterbank als op alle andere interieurdelen die met het leer zijn bekleed. Het alcantara dakhemeltje en andere alcantara delen zijn overigens in prima staat.

Op dit (zeer uitgebreide) forum heb ik bij interieur al even rondgekeken, maar niet zo gauw iets kunnen vinden.
Ik heb twee foto's bijgevoegd in de hoop dat iemand een idee heeft wat dit zou kunnen zijn.

Of iemand een idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

Alvast bedankt voor de reacties.

IMG_20130518_141017_zpsb28e5d61.webp

IMG_20130518_140928_zps31fb2566.webp

Het leer ziet er uitgedroogd uit in ieder geval. Weet niet wat die roze vlekken zijn die echt overal te zien zijn. Misschien dat de cleaner van Gliptone iets doet? Daarna de conditioner van het zelfde merk er over. Wellicht dat er hier leden zijn die deze vlekken/plekken herkennen?

Het zouden ook goed schimmel van vocht kunnen zijn, die kleur ziet men ook wel eens in de badkamer en dan vooral in de voegen van de tegels.

Oja,waar gebruik je die groene commandant voor ? ;-)

Oooh, wat dom van me, ik had dat blikje commandant toch even weg moeten photoshoppen rofl
Dat blikje staat er trouwens al 15 jaar en heb het enkel en alleen gebruik om zo nu en dan een krasje weg te werken.
Eigenlijk altijd met (in mijn ogen) prima resultaat, maar het zal vast altijd beter kunnen.
Als ik mijn hele auto ga bewerken, ga ik me zeker hier op dit forum inlezen!

Dat het leer uitgedroogd is, dat zou heel goed kunnen, de auto heeft namelijk een flinke periode stilgestaan (>5 jaar).
Een goede conditioner zal er zeker komen, maar ik neem aan dat het verstandig is om eerst te cleanen en proberen die vlekken eruit te krijgen.

Zou bijna denken dat het er niet uit te krijgen is, mocht het nu helemaal niet lukken zit er niks anders op dat met Colourlock lederfresh alles bij te kleuren met op staal aangemaakte verf(als allerlaatste redmiddel).

Even los van een oplossend vraagje: hoe wat waar ziet jou maserati Ghbili er uit ? Net even google op losgelaten en kom iets teveel soorten en maten tegen.
Reden: zei mij werkelijk niks zo'n Ghbili vandaar.

( persoonlijk hang ik meer naar de 'oldtimer-modellen' a la: )
800px-SC06_1971_Maserati_Ghibli_Coupe.webp

maar de nieuwe versies zullen vast en zeker ook hun wow-effect hebben.
Gezien toch nét buiten m'n portemonai-inhoud gaat, bekijk ik 99/100 toch puur en alleen naar de optische kant en niet de huidige techniek ( even als korte uitleg )

Ik krijg de indruk dat de roze stippen veroorzaakt zijn door spuiten met een te agressief reinigingsmiddel (waarbij iedere stip, staat voor een keer spuiten), en mogelijk loslaten van de leerverf ter plekke.

(ik ben absoluut geen leer-expert, maar dat is wat er in mij opkomt)

Ken je de historie van de auto voldoende ?
Zijn de stoelen origineel?
Bestaat een kans dat het beige stoelen zijn die zijn nagekleurd?
Zelfs als ze origineel zijn zou ik eerst even onder de stoel kijken of alles grijs is

Niet aan gaan klooien zonder kennis en ervaring, zonde van de auto

Thx voor de aanvulling qua plaatje.
Ziet er idd verdacht veel uit op ingebeten iets, de gedachtengang van ingetrokken reiningsmateriaal vind ik ook zeer zeker niet verkeerd.
Spuitje er op, trekt naar binnen, doekje vegen op de bovenzijde, lijkt mooi, vanuit binnen 'sijpelt' het weer uit de poriën.

Alvast bedankt voor alle reacties.

Ik weet wel iets van de historie van de auto, maar ben nog bezig met contact leggen met vorige eigenaren.
De eerste 8 jaar heeft hij in Italië rondgereden en is in 2002 naar Nederland gekomen. Toen een jaar of vier keurig onderhouden waarna de auto om één of andere reden stil is komen te staan (periode mij niet exact bekend) en niet zo lang geleden is hij weer tot leven gewekt. De persoon die daarmee bezig is geweest heb ik benaderd om informatie.

Het interieur is origineel voor een Ghibli en heeft de kleur Pelle Grigio.
Ik heb aan de achterzijde van de stoel de onderkant van het leer bekeken en dat heeft dezelfde grijze kleur, dus zeker geen beige.

Zit ik wel met het vraagstuk hoe hiermee verder te gaan.
Zal ik een expert er maar eens naar laten kijken en zo ja, zijn er adressen in de regio Utrecht waar jullie goede ervaringen mee hebben?

Mochten jullie nog meer foto's/details willen zien, ik kan altijd nog wat foto's maken!

Dit is toch niet toevallig de Ghibli die Nico Aalderink van The Gallery in Brummen ooit in een auto-programma van RTL heeft laten zien?

Toevallig gisteren op een meeting een poosje staan praten met iemand die bezig was met 'uitdeuken zonder spuiten', deze bleek tegenwoordig vooral bezig met het bekleden met leer, en leer in interieurs, dus misschien dat je hem kunt benaderen of hij weet, wat je hiermee moet. Linkje: http://www.vanbeekcarcare.nl/

Gisterenavond heb ik een mail verzonden naar Colourlock.nl en ik kreeg net een kort maar krachtig antwoord.
Een geval van pigmentverlies door vocht (reiniging?) of ondeugdelijk gebruik van onderhoudsproducten.
Reinigen gaat niet helpen, de enige oplossing is opnieuw pigment aanbrengen.

Vanuit deze gedachte maar eens verder op onderzoek.

Oh ja, dit is niet de Ghibli van Aaldering, volgens mij was dat een Ghibli van de eerste serie, dit betreft een 2e serie.

Na de suggesties en tips hier op het forum, ben ik uiteindelijk bij colourlock terecht gekomen. Duidelijk advies en zeer vriendelijk geholpen.
Met behulp van een kleurmonster (klein stukje van +/- 2 cm2 van onder de voorstoel) heb ik de kleur op maat laten maken.
Het complete pakket van Colourlock besteld, de milde reiniger, reinigingsbenzine, de lederfresh (verf), lederverzegeling en de conditioner, borstel en schuimpompje.

Vanmiddag allereerst de zitting van de achterbank gedemonteerd. Dat was een fluitje van een cent.
Omdat ik erg benieuwd ben hoe de colourlock het gaat doen, ben ik vanavond gelijk aan de slag gegaan.
Hier nog even een foto van de situatie voor:
DSC03477_zpsdefc6655.webp

Allereerst met de milde cleaner het leer gereinigd. Met behulp van een schuimpompje en een borstel van Colourlock is dat vrij eenvoudig te doen. Het schuim inclusief het vuil daarna verwijderen met een badstof handdoek. Dit levert nog wel wat vuil op:
DSC03490_zps1230a3aa.webp

Daarna de boel ontvet met reinigingsbenzine. Het resultaat was op het oog wel wat schoner, maar op de foto's was het verschil echt niet te zien. Nadat de boel een beetje opgedroogd was ben ik met de lederfresh (de verf) aan de slag gegaan. Eerst op een onzichtbaar gedeelte onderaan de zitting. Dit om te checken of de kleur goed was en om uit te proberen hoe het allemaal werkt.

De handeling is erg simpel, breng wat verf aan op de spons en verspreidt de verf in cirkels over het leer. Werk hierbij van naad naar naad. Daarna even met de föhn voorzichtig drogen, dus niet teveel tegelijk verfen, want dan is het al gedroogd voordat je gaat föhnen. Tijdens het föhnen droogt de verf lekker snel op en van vlekken of strepen heb ik totaal geen last gehad. Ik vind de verwerking echt erg eenvoudig en prettig werken!

Wel moest ik de pigmentvlekken vier keer behandelen voordat de verf dekkend was. Misschien had meer verf opbrengen sneller effect gehad, maar er werd geadviseerd om meerdere dunne lagen te doen.

En nu het resultaat! Nou, dat mag er wat mij betreft zijn :-)^
Dit is een foto van het resultaat voor en na 1,2 en 3 behandelingen.
Resultaat_colourlock_zps3bafbe6e.webp

Uiteindelijk ziet de achterbankzitting er dan weer zo uit:
DSC03501_zps25584412.webp

Na 48 uur drogen gaat er dan nog een leerverzegeling op, gevolgd door een conditioner.
Binnenkort meer meubiliair uit de Ghibli halen :)