• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Passat polijsten!

Roydivosso

Detailing rookie
1 jun 2010
45
0
Beste Detailers,

Wat is volgens julie het beste stappenplan&welke pads&polijst pasta heb ik nodig!

Het gaan om een Volkswagen Passat '99!

*Heeft wat lichte oppervlakkige krassen.
*Wel veel Swirls.

Ben in het bezit van de DAP500

Polijstpasta:

-Monello Raffini Mezzo
-Monello Raffini Finale

Pads:

-Monello 5,5 foam pad geel,cutting factor 0
-Monello 5,5 foam pad oranje, cutting factor 4
-Monello 5,5 foam pad zwart, cutting factor 0
-Monello 5,5 foam pad wit,cutting factor 2

Zijn deze producten voldoende om swirls mee weg te halen?

Zoja wat is het beste stappenplan?

Zonee,wat heb ik dan nog nodig?
 
Waarschijnlijk kun je wel een goede combi van pad en polijstmiddel maken om tot een goed resultaat te komen. Het blijft echter testen. Begin met een lichte combi en voer wanneer nodig de slijpgraad op. Heb je de juiste combi te pakken, dan kun je hier de auto mee gaan doen. Persoonlijk finish ik altijd zonder slijpgraad met de combi LC zwart/blauw met PB professional Polish. Of dit op jouw auto ook ook een betere afwerking geeft is proberen. Vermoedelijk heb je een vrij harde lak.
 
Als je echt veel swirls hebt denk ik dat je met je DAP500 toch te kort gaat komen op deze auto (of je moet ontzettend veel tijd ervoor uit willen gaan trekken).

Mijn ervaring leert dat dit echt een hele harde lak is en dat je aardig wat uit de kast zult gaan moeten trekken om dit swirl vrij te maken.
 
Vandaag een Passat gedaan uit 2000 met de DAP500, en de lak is echt knetterHARD.
Na inizio + wol en mezzo + wit en finale op zwart nog steeds lichte swirls ! :no
Wens je veel succes :roll
 
Ik sluit me aan bij alle voorgangers. Dat VAG lakken knetterhard zijn, algemeen bekend.

Ik heb een tijd geleden een 15 jaar oude VW Golf III gedaan, hierop Monello Inizio, Monello Mezzo en een gele Meguiars Light Woolpad op los gelaten met de rotary.

Die hielp aardig. Alleen de diepere wilden niet weg. Die bij het puntje van de vinger.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Verwacht niet na 1 hit dat de swirls of andere lakdefecten weg zijn, een paar hits is soms echt nodig. :ja

Stel je zelf een grens voor wat voor jezelf toelaatbaar is. Wees niet té kritisch. ;)
Ga niet tot het uiterste om álles weg te krijgen, dit is in sommige gevallen niet haalbaar. :no
 
zoiezo lacht een keiharde vag lak je vierkant uit, als je met je dap500 komt, en een oranje pad met mezzo..

je hebt echt iets (veel) zwaarders nodig.

ik zou eens kijken voor monello inizio compound, en een paar extra pads (foamed wool / geel , en light green om eventueel te finishen)

ik denk dat je met een dap 900 zoiezo veel meer kans had gemaakt
 
met een rotary en wool pad en inizio, en meerdere hits, en een hoop tijd..
dan lukt het wel.. (9 van de 10 keer)
maar daar heb je 3 dingen voor nodig, namelijk:
geld: een goede rotary en goede pads+ compound gaan naar een 400 euro
ervaring: rotary is een heel andere machine als de dap
tijd: kost het gewoon

roterend polijsten geeft je zo enorm veel meer cut, tot het absurde af, hiervoor heb je ervaring nodig, zodat je weet wat je van welk product kan verwachten, wanneer het volledig af is gebroken, hoe te finishen, noem maar op/

geld is .. tsjah iets wat je zelf moet bepalen of je het waard vind of niet.
een proffesionele machine kost minimaal 300 euro (flex of aeg) waarbij de top machines nog duurder worden.
al heeft CC nu ook de pro 900, maar daar heb ik geen ervaring mee, maar dat zal ongetwijfeld ook een goede machine zijn, voor een stuk minder geld.

tijd heb je nodig, je moet rustig werken, elk deel na je werk goed inspecteren, meerdere testspots maken, in verschillende lichtbronnen bekijken, en een keiharde lak heeft gewoon meet hits nodig
 
Wij 'proffessionele' detailers stellen ons zelf ook een grens voor wat haalbaar is of een bevredigend gevoel geeft. Uiteraard wil iedereen een swirl en krasvrije auto, maar in werkelijkheid is dat haast niet te realiseren ... :confused:

Mijn auto (+/- 40 manuren polijstwerk) is ook niet 100% swirl en krasvrij en dat blijft ie ook niet. Vroeger wilde ik er ook kostte wat het kost, alles eruit hebben.

Het is en blijft een verbruiks-/vervoersmiddel en geen museumstuk...
 
probeerde ik ene mk-us ook te vertellen, die is ook heel kritisch, wat een goede eigenschap is, maar indd je krijgt nooit alles 100%

voor de laatste kleine swirltjes, als je ze er niet uit krijgt..
kan blackhole ook wel iets betekenen, hier zitten ook veel fillers in, die het gewoon opvult.
 
Als je écht wanhopig bent, dan is er altijd nog the goold old Autoglym Super Resin Polish.

How to... SRP

En ja, zelf een (wanhopige) proffessionele detailer grijpt naar dit allerlaatse redmiddel.

:roll

Oftewel, vloeibaar plamuren :D

Dekt nog beter dan een hengst rofl
 
srp vult indd veel, maar niet absurd veel meer als blackhole hoor.

srp is vooral handmatig een prima middel om op eigen auto te gebruiken..
om later er achter te komen dat je beter een dap kon kopen,
om vervolgens moe te worden van de tijd die er elke keer in gaat zitten, dus schaf je daarna een rotary aan..

en is het hek van de dam
 
Toevallig afgelopen 2 dagen bezig geweest met een Passat variant met zwarte metallic lak uit 2009 met 105000km op de teller. Zat vol met swirls ook van diverse wasstraatbeurten en deze zo goed als swirlvrij gekregen met de volgende rotary combinatie: Oranje kompressor pad met Mezzo 2 hits, lichtgroene kompressor pad met finale 2 hits. Vervolgens een zwarte kompressor pad met lime prime lite gevolgd door de collinite 845. Flink werken en heeel veel geduld totaal 20uur met de auto bezig geweest binnen en buiten maar dan bereik je ook een glans die monden doet openvallen:party:
 
nicknameless zei:
Wij 'proffessionele' detailers stellen ons zelf ook een grens voor wat haalbaar is of een bevredigend gevoel geeft. Uiteraard wil iedereen een swirl en krasvrije auto, maar in werkelijkheid is dat haast niet te realiseren ... :confused:

Mijn auto (+/- 40 manuren polijstwerk) is ook niet 100% swirl en krasvrij en dat blijft ie ook niet. Vroeger wilde ik er ook kostte wat het kost, alles eruit hebben.

Het is en blijft een verbruiks-/vervoersmiddel en geen museumstuk...


Mooi gesproken en ik sluit me hier volledig bij aan :cool:
 
Jelte zei:
Toevallig afgelopen 2 dagen bezig geweest met een Passat variant met zwarte metallic lak uit 2009 met 105000km op de teller. Zat vol met swirls ook van diverse wasstraatbeurten en deze zo goed als swirlvrij gekregen met de volgende rotary combinatie: Oranje kompressor pad met Mezzo 2 hits, lichtgroene kompressor pad met finale 2 hits. Vervolgens een zwarte kompressor pad met lime prime lite gevolgd door de collinite 845. Flink werken en heeel veel geduld totaal 20uur met de auto bezig geweest binnen en buiten maar dan bereik je ook een glans die monden doet openvallen:party:

a. welk merk rotary
b. foto's van het eind resultaat :)
 
nicknameless zei:
Als je écht wanhopig bent, dan is er altijd nog the goold old Autoglym Super Resin Polish.

How to... SRP

En ja, zelf een (wanhopige) proffessionele detailer grijpt naar dit allerlaatse redmiddel.

:roll

Oftewel, vloeibaar plamuren :D

Dekt nog beter dan een hengst rofl
Ik pak dan toch ook liever de blackhole, gezien die geen witte residu achter laat en en zo goed vult.
 
Mmmmh, ik wil in de komende vakantie mijn bus (ook VAG dus) ook weer een keer met de DAP500 te lijf gaan maar de moed zakt me nu al in de schoenen :( Nouja, ik ga ook niet voor een 100% volledig swirl- en krasvrij resultaat.

Monello heb ik standaard al staan maar heb onlangs ook de Poorboys SSR sample kit gekocht voor het geval ik niet in de schaduw kan werken.

Groeten,
Erik
 
Erik, het kan in elk geval niet slechter worden ;)
Nu weer even serieus: een mega zachte lak is ook 3x niks, als je er naar kijkt zitten de krassen er al in, dus soms is hard prettiger.
Je geeft zelf al aan: niet het uiterste willen, is soms moeilijk ( wilde ook meer en meer ) maar elk stapje de goede richting in is al een verbetering.
Geloof er heilig in dat met de DAP500 + Inizio + geel / wol + standje 6 je echt wel het grootste gedeelte van de knetterlak te lijf kan gaan !

Rustig stukje voor stukje en het materiaal het werk laten doen ( ook het polijstmiddel goed door laten werken ), netjes afbouwen, foto maken en happy zijn :)
 
Hier sluit ik me bij aan. Met een Volledige Audi Familie, weet ik hoe hard die lakken zijn, en toch, met de DAP500 kom je echt ver. Geduld, geduld en geduld, da's de belangrijkste stap ;)

Ik deed mijn eigen wagen altijd te snel, daar heb ik een draai aan gegeven, door nu steeds paneel per paneel de stappen af te werken. Dus een dag aan de motorkap, de volgende dag aan de deur etc. dan heb je meer tijd, dus zal je resultaat wat beter zijn dan wanneer je als ongeduld alees in 1 dag af gaat werken...

Het aller grootste voordeel van VAG lak: Als het eenmaal strak staat, en je houdt het goed bij, blijft het ook lang strak!