• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Polo 2011

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Slachtoffer
Volkswagen Polo 1.4 (6R)
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2011
Staat: Jonge auto, geen gigantische schadeplekken, wel volop waskrassen, swirls en waarschijnlijk door de wasstraat veroorzaakte RDS.

Doel
Auto is van een collega. Hij wilde zijn auto er weer in showroomstaat uit laten zien, omdat hij hem nu niet meer zoveel gebruikt. Wil hem het liefst ook zo netjes houden. Een idee van hoe de auto hier weggezet werd:

Foto550-QOSLHXUQ.jpg


De door mij genomen stappen

Voorwas
Karcher HD met Lancia Foam Lance
Monello Artico foam

Wassen en drogen
Meguiar’s washmitt x 2
Poorboy’s super slick & suds
Carclean ronde detailing kwast
Mothers detail brushes
Meguiars APC voor de trims en rubbers 1:8 verdund.

Velgen en banden
EZ Wheelbrush small
Mothers wheel brush
Mothers tire brush
Mothers fender well brush (wielkasten)
Rasta washmitt van de Action
Simpel kwastje
Auto Finesse Imperial wheel cleaner concentraat 1:10
Meguiairs APC 1:6 verdund
Wolfgang black diamond tire gel

Interieur
Meguiairs APC 1:6 verdund voor de dieptereiniging van de stoelen en vloermatten
Meguiairs APC 1:4 verdund voor de kunststof portierdelen, dashboard en al het overige kunststof dat gereinigd diende te worden
Hydro 2000 extractor
Borsteltjes
Overdaad aan goedkope MF doeken

Reiniging en voorbereiding van de lak
Carpro Iron X
Bilthamber regular clay
Poorboy’s spray & wipe 1:10 aangezien de Bilthamber met puur water gebruikt kan worden

Lakcorrectie
Blauwe 3M afplaktape
Monello Inizio
Monello Mezzo
Monello Finalep
LC paarse foamed wool pad
Monello Kompressor gele cutting pad
Monello Kompressor oranje cutting pad
Monello Kompressor witte pad
Smartpads CCS 5.5” groen
CarPro eraser

Afwerking
Poorboy’s Blackhole
Dodo Juice Hard Candy
Poorboy’s trimrestorer

Apparaten en accessoires
PRO900
DAP900
Ledlenser lampje

Driftig aan het werk
Auto was niet overdreven vies. Er was echter maar weinig kraak en smaak aan de auto. Eigenlijk een beetje troosteloos en dofjes. Zoals te zien op deze foto’s:

Foto550-78H3PFG8.jpg


Foto550-NQOO6WAR.jpg


Tijd om hier verandering in te brengen. Het was de eigenaar een doorn in het oog dat er op het dashboard een soort witte/ grijze waas aanwezig was. Het dashboard is zelfs al eens vervangen door een nieuw exemplaar door de dealer. Na het reinigen met APC, wat ik overigens vier maal (!!!) herhaald heb, verdween de waas langzaam maar zeker, waarna ik ervoor gekozen heb het dashboard te voeden met Autoglym rubber & vinyl care. Voordat ik startte met reinigen van het dashboard heb ik eerst het gehele interieur gezogen, plastic delen afgenomen en met de extractor de stoelen, achterbank en matten gereinigd. Hiervan zijn geen foto’s gemaakt, omdat het interieur gewoon niet schokkend vies was.

Dashboard vooraf:

Foto550-I3CIFTHG.jpg


En na:

Foto550-4YBPYBXO.jpg


De auto is eerst gefoamed, hierna gewassen waarbij alle sponningen, kieren en rubbers meegenomen zijn onder andere met APC om geen plekjes te vergeten. Vervolgens is de gehele auto ingespoten met CarPro Iron X. Er was behoorlijk sprake van paarse verkleuring, wat overigens ook weer terug te zien was in het kleiproces. Na het wassen de auto binnen gereden en de volgende dag verder gegaan met kleien. De vervuiling viel op zich wel mee. Regelmatig voer ik tussen het kleien door de test uit met het boterhamzakje. Door met het zakje over de lak te bewegen kun je goed het verschil voelen tussen de delen die al wel en niet gedaan zijn, omdat op de onbehandelde delen een soort puntjes voelbaar zijn. De Bilthamber regular bleek goed geschikt voor deze klus.

Dan het polijsten… hier ben ik in totaal toch wel bijna 12 uur aan kwijt geweest. Natuurlijk begonnen met een testspot… nou, ik bleef testspotten bij deze auto, wat een werk.
Ik bleef maar opschalen. Uiteindelijk is het op de motorkap en het dak deze combinatie geworden:
- Monello inizio op paars wolletje icm de pro900
- Monello mezzo op oranje kompressor icm de pro900
- Monello mezzo op witte kompressor icm de pro900
- Monello finale op groene smart pad icm de dap900

Na wol liet de lak zich goed corrigeren tot 90% echter de rest aan RDS leek te blijven zet. De hierboven genoemde combinaties waren natuurlijk al behoorlijk voor zo’n jonge auto. Ik heb rustig gewerkt, niet te grote vakken, eigenlijk alles zoals het je op een clinic of wat dan ook wordt aangeleerd. Uiteindelijk bleek voor de rest van de auto onderstaande de gouden oplossing:
- Monello inizio op gele kompressor icm de pro900
- Monello mezzo op oranje kompressor icm de pro900
- Monello mezzo op witte kompressor icm de dap900
- Monello finale op groene smart pad icm de dap900
Met de DAP is het mogelijk rustig goed overlappende dambordjes te maken en hierbij goed te letten op de verwerking van het product. Uiteindelijk heb ik toch bijna krasvrij de auto terug aan de eigenaar kunnen overdragen. Waar in het kunstlicht nog kleine oneffenheden zichtbaar bleven, in het zonnetje… strak en een spiegel! Ik zou het liefst dit hele topic volgooien met foto’s, echter kies ik bewust voor kritische en gedetailleerde foto’s waarop duidelijk zichtbaar wordt welk daadwerkelijk resultaat behaald is.
Dank voor het lezen en natuurlijk houd ik me wederom aanbevolen voor tips, trucs en feedback!

Lakdefecten:

Foto550-AUSQXQUX.jpg


Na de laatste stap polijsten:

Foto550-3XHYIZBI.jpg


Met dit als eindresultaat:

Foto550-OKVECX4A.jpg


Foto550-JSKYLYAV.jpg


Foto550-JLFT8XI7.jpg


Foto550-XVSKHYGN.jpg


Foto550-W8NCZ6JL.jpg


Foto550-HV3BWYEZ.jpg


Foto550-CNKNT84Y.jpg


Foto550-LH3HFCVQ.jpg
 
Is mooi geworden.
Vind je dat Black Hole trouwens veel doet op de deze kleur?Mij auto is ook donker grijs maar vond het maar weinig toevoegen.
 
Mijn mening is dat het een diepere wetlook heeft gecreëerd. Normaliter zet ik de blackhole machinaal op, nu koos ik ervoor het handmatig te doen met een zwarte handpad. In kleine secties gewerkt, net als het dappen. Iedere keer een klein druppeltje op de pad gedaan. Vervolgens in een draaiende overlappende beweging opgezet en ook hierbij in dambord patronen gewerkt. Duidelijk dat op een gegeven moment de glans mooi naar boven kwam. Laten hazen en vervolgens afgenomen. Blackhole geeft naar mijn idee net wat meer diepte aan de kleur en daardoor gebruik ik het 9 van de 10 keer. Nu valt en staat natuurlijk wel alles met een gedegen voorbereiding en een juiste wijze van verwerken van het product.
 
Hallo daar...knap resultaat daar op die Polo:)^
de Black hole geeft het beste resultaat je geoon door gaat tot dat de glans te voorschijn komt.
Dus wrijven tot het heleaal "verdwijnt" en dan op poetsen met een MF-doek.
 
Geen idee eigenlijk of dat hazen, ofwel gewoon laten zitten en dan pas afnemen zo hoort. Ik werk het gewoon net zo lang in tot het gaat glanzen en neem het pas later af. Gaat eigenlijk altijd prima haha! Zal straks nog eens op de fles kijken wat er precies staat.
 
Vrij vertaald en dus mijn eigen interpretatie:
- wax of een sealant (ik dus ook black hole) zet je op de lak en laat je inwerken. Je laat het zo lang inwerken als dat het product nodig heeft. Tussen opzetten en afnemen (uit buffen) noem je dan hazen. Om te zien of je al kunt beginnen met afnemen kun je een swipe test doen. Je trekt met je vinger een stukje door de aangebrachte laag en als daar dan een helder glad oppervlak onder uit komt, kun je gaan afnemen.
- RDS staat voor real deep scratches
- APC staat voor all purpose cleaner. Onmisbaar mijns inziens. Kun je verdunnen zoveel je wilt bij wijze van en is op verschillende manieren en mogelijkheden inzetbaar. Ontvetten van velgen en banden, reinigen van kunststof en rubbers etc.

Edit: op de achterkant van de fles Black Hole staat overigens dit:
"Poorboys Black Hole Show Glaze for dark vehicles is a wipe on, wipe off product. Spread with a soft, clean foam applicator. If applying by machine, set your polisher to a low speed and work until a shine begins to appear. Allow it to dry to a haze and then buff off with a clean, soft Cobra Microfibre Towel."

Daarom komt dus mijn verhaal m.b.t. het hazen vandaan ;)
 
Wat betreft de tijd om BH te laten hazen bestaan wel wat meningsverschillen merk ik. De een laat het graag een halfuurtje zitten, de ander gewoon meteen na het opbrengen...

Ikzelf werk als volgt: een kleinere wagen werk ik eerst volledig af met BH om daarna af te nemen (per paneel, in de volgorde van het aanbrengen); bij een grote wagen liefst per kant of deel aan de wagen. Zo doe ik eerst motorkap en dak; neem ik gelijk BH af. Daarna linker flank, rechterflank en koffer + voorkant...
 
Zeker netjes gedaan. En een uitgebreide beschrijving. Ook altijd lekker om even te lezen op een rustige ochtend met een kopje thee. :)