Slachtoffer
Volkswagen Polo 1.4 (6R)
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2011
Staat: Jonge auto, geen gigantische schadeplekken, wel volop waskrassen, swirls en waarschijnlijk door de wasstraat veroorzaakte RDS.
Doel
Auto is van een collega. Hij wilde zijn auto er weer in showroomstaat uit laten zien, omdat hij hem nu niet meer zoveel gebruikt. Wil hem het liefst ook zo netjes houden. Een idee van hoe de auto hier weggezet werd:
De door mij genomen stappen
Voorwas
Karcher HD met Lancia Foam Lance
Monello Artico foam
Wassen en drogen
Meguiar’s washmitt x 2
Poorboy’s super slick & suds
Carclean ronde detailing kwast
Mothers detail brushes
Meguiars APC voor de trims en rubbers 1:8 verdund.
Velgen en banden
EZ Wheelbrush small
Mothers wheel brush
Mothers tire brush
Mothers fender well brush (wielkasten)
Rasta washmitt van de Action
Simpel kwastje
Auto Finesse Imperial wheel cleaner concentraat 1:10
Meguiairs APC 1:6 verdund
Wolfgang black diamond tire gel
Interieur
Meguiairs APC 1:6 verdund voor de dieptereiniging van de stoelen en vloermatten
Meguiairs APC 1:4 verdund voor de kunststof portierdelen, dashboard en al het overige kunststof dat gereinigd diende te worden
Hydro 2000 extractor
Borsteltjes
Overdaad aan goedkope MF doeken
Reiniging en voorbereiding van de lak
Carpro Iron X
Bilthamber regular clay
Poorboy’s spray & wipe 1:10 aangezien de Bilthamber met puur water gebruikt kan worden
Lakcorrectie
Blauwe 3M afplaktape
Monello Inizio
Monello Mezzo
Monello Finalep
LC paarse foamed wool pad
Monello Kompressor gele cutting pad
Monello Kompressor oranje cutting pad
Monello Kompressor witte pad
Smartpads CCS 5.5” groen
CarPro eraser
Afwerking
Poorboy’s Blackhole
Dodo Juice Hard Candy
Poorboy’s trimrestorer
Apparaten en accessoires
PRO900
DAP900
Ledlenser lampje
Driftig aan het werk
Auto was niet overdreven vies. Er was echter maar weinig kraak en smaak aan de auto. Eigenlijk een beetje troosteloos en dofjes. Zoals te zien op deze foto’s:
Tijd om hier verandering in te brengen. Het was de eigenaar een doorn in het oog dat er op het dashboard een soort witte/ grijze waas aanwezig was. Het dashboard is zelfs al eens vervangen door een nieuw exemplaar door de dealer. Na het reinigen met APC, wat ik overigens vier maal (!!!) herhaald heb, verdween de waas langzaam maar zeker, waarna ik ervoor gekozen heb het dashboard te voeden met Autoglym rubber & vinyl care. Voordat ik startte met reinigen van het dashboard heb ik eerst het gehele interieur gezogen, plastic delen afgenomen en met de extractor de stoelen, achterbank en matten gereinigd. Hiervan zijn geen foto’s gemaakt, omdat het interieur gewoon niet schokkend vies was.
Dashboard vooraf:
En na:
De auto is eerst gefoamed, hierna gewassen waarbij alle sponningen, kieren en rubbers meegenomen zijn onder andere met APC om geen plekjes te vergeten. Vervolgens is de gehele auto ingespoten met CarPro Iron X. Er was behoorlijk sprake van paarse verkleuring, wat overigens ook weer terug te zien was in het kleiproces. Na het wassen de auto binnen gereden en de volgende dag verder gegaan met kleien. De vervuiling viel op zich wel mee. Regelmatig voer ik tussen het kleien door de test uit met het boterhamzakje. Door met het zakje over de lak te bewegen kun je goed het verschil voelen tussen de delen die al wel en niet gedaan zijn, omdat op de onbehandelde delen een soort puntjes voelbaar zijn. De Bilthamber regular bleek goed geschikt voor deze klus.
Dan het polijsten… hier ben ik in totaal toch wel bijna 12 uur aan kwijt geweest. Natuurlijk begonnen met een testspot… nou, ik bleef testspotten bij deze auto, wat een werk.
Ik bleef maar opschalen. Uiteindelijk is het op de motorkap en het dak deze combinatie geworden:
- Monello inizio op paars wolletje icm de pro900
- Monello mezzo op oranje kompressor icm de pro900
- Monello mezzo op witte kompressor icm de pro900
- Monello finale op groene smart pad icm de dap900
Na wol liet de lak zich goed corrigeren tot 90% echter de rest aan RDS leek te blijven zet. De hierboven genoemde combinaties waren natuurlijk al behoorlijk voor zo’n jonge auto. Ik heb rustig gewerkt, niet te grote vakken, eigenlijk alles zoals het je op een clinic of wat dan ook wordt aangeleerd. Uiteindelijk bleek voor de rest van de auto onderstaande de gouden oplossing:
- Monello inizio op gele kompressor icm de pro900
- Monello mezzo op oranje kompressor icm de pro900
- Monello mezzo op witte kompressor icm de dap900
- Monello finale op groene smart pad icm de dap900
Met de DAP is het mogelijk rustig goed overlappende dambordjes te maken en hierbij goed te letten op de verwerking van het product. Uiteindelijk heb ik toch bijna krasvrij de auto terug aan de eigenaar kunnen overdragen. Waar in het kunstlicht nog kleine oneffenheden zichtbaar bleven, in het zonnetje… strak en een spiegel! Ik zou het liefst dit hele topic volgooien met foto’s, echter kies ik bewust voor kritische en gedetailleerde foto’s waarop duidelijk zichtbaar wordt welk daadwerkelijk resultaat behaald is.
Dank voor het lezen en natuurlijk houd ik me wederom aanbevolen voor tips, trucs en feedback!
Lakdefecten:
Na de laatste stap polijsten:
Met dit als eindresultaat:
Volkswagen Polo 1.4 (6R)
Kleur: grijs
Bouwjaar: 2011
Staat: Jonge auto, geen gigantische schadeplekken, wel volop waskrassen, swirls en waarschijnlijk door de wasstraat veroorzaakte RDS.
Doel
Auto is van een collega. Hij wilde zijn auto er weer in showroomstaat uit laten zien, omdat hij hem nu niet meer zoveel gebruikt. Wil hem het liefst ook zo netjes houden. Een idee van hoe de auto hier weggezet werd:
De door mij genomen stappen
Voorwas
Karcher HD met Lancia Foam Lance
Monello Artico foam
Wassen en drogen
Meguiar’s washmitt x 2
Poorboy’s super slick & suds
Carclean ronde detailing kwast
Mothers detail brushes
Meguiars APC voor de trims en rubbers 1:8 verdund.
Velgen en banden
EZ Wheelbrush small
Mothers wheel brush
Mothers tire brush
Mothers fender well brush (wielkasten)
Rasta washmitt van de Action
Simpel kwastje
Auto Finesse Imperial wheel cleaner concentraat 1:10
Meguiairs APC 1:6 verdund
Wolfgang black diamond tire gel
Interieur
Meguiairs APC 1:6 verdund voor de dieptereiniging van de stoelen en vloermatten
Meguiairs APC 1:4 verdund voor de kunststof portierdelen, dashboard en al het overige kunststof dat gereinigd diende te worden
Hydro 2000 extractor
Borsteltjes
Overdaad aan goedkope MF doeken
Reiniging en voorbereiding van de lak
Carpro Iron X
Bilthamber regular clay
Poorboy’s spray & wipe 1:10 aangezien de Bilthamber met puur water gebruikt kan worden
Lakcorrectie
Blauwe 3M afplaktape
Monello Inizio
Monello Mezzo
Monello Finalep
LC paarse foamed wool pad
Monello Kompressor gele cutting pad
Monello Kompressor oranje cutting pad
Monello Kompressor witte pad
Smartpads CCS 5.5” groen
CarPro eraser
Afwerking
Poorboy’s Blackhole
Dodo Juice Hard Candy
Poorboy’s trimrestorer
Apparaten en accessoires
PRO900
DAP900
Ledlenser lampje
Driftig aan het werk
Auto was niet overdreven vies. Er was echter maar weinig kraak en smaak aan de auto. Eigenlijk een beetje troosteloos en dofjes. Zoals te zien op deze foto’s:
Tijd om hier verandering in te brengen. Het was de eigenaar een doorn in het oog dat er op het dashboard een soort witte/ grijze waas aanwezig was. Het dashboard is zelfs al eens vervangen door een nieuw exemplaar door de dealer. Na het reinigen met APC, wat ik overigens vier maal (!!!) herhaald heb, verdween de waas langzaam maar zeker, waarna ik ervoor gekozen heb het dashboard te voeden met Autoglym rubber & vinyl care. Voordat ik startte met reinigen van het dashboard heb ik eerst het gehele interieur gezogen, plastic delen afgenomen en met de extractor de stoelen, achterbank en matten gereinigd. Hiervan zijn geen foto’s gemaakt, omdat het interieur gewoon niet schokkend vies was.
Dashboard vooraf:
En na:
De auto is eerst gefoamed, hierna gewassen waarbij alle sponningen, kieren en rubbers meegenomen zijn onder andere met APC om geen plekjes te vergeten. Vervolgens is de gehele auto ingespoten met CarPro Iron X. Er was behoorlijk sprake van paarse verkleuring, wat overigens ook weer terug te zien was in het kleiproces. Na het wassen de auto binnen gereden en de volgende dag verder gegaan met kleien. De vervuiling viel op zich wel mee. Regelmatig voer ik tussen het kleien door de test uit met het boterhamzakje. Door met het zakje over de lak te bewegen kun je goed het verschil voelen tussen de delen die al wel en niet gedaan zijn, omdat op de onbehandelde delen een soort puntjes voelbaar zijn. De Bilthamber regular bleek goed geschikt voor deze klus.
Dan het polijsten… hier ben ik in totaal toch wel bijna 12 uur aan kwijt geweest. Natuurlijk begonnen met een testspot… nou, ik bleef testspotten bij deze auto, wat een werk.
Ik bleef maar opschalen. Uiteindelijk is het op de motorkap en het dak deze combinatie geworden:
- Monello inizio op paars wolletje icm de pro900
- Monello mezzo op oranje kompressor icm de pro900
- Monello mezzo op witte kompressor icm de pro900
- Monello finale op groene smart pad icm de dap900
Na wol liet de lak zich goed corrigeren tot 90% echter de rest aan RDS leek te blijven zet. De hierboven genoemde combinaties waren natuurlijk al behoorlijk voor zo’n jonge auto. Ik heb rustig gewerkt, niet te grote vakken, eigenlijk alles zoals het je op een clinic of wat dan ook wordt aangeleerd. Uiteindelijk bleek voor de rest van de auto onderstaande de gouden oplossing:
- Monello inizio op gele kompressor icm de pro900
- Monello mezzo op oranje kompressor icm de pro900
- Monello mezzo op witte kompressor icm de dap900
- Monello finale op groene smart pad icm de dap900
Met de DAP is het mogelijk rustig goed overlappende dambordjes te maken en hierbij goed te letten op de verwerking van het product. Uiteindelijk heb ik toch bijna krasvrij de auto terug aan de eigenaar kunnen overdragen. Waar in het kunstlicht nog kleine oneffenheden zichtbaar bleven, in het zonnetje… strak en een spiegel! Ik zou het liefst dit hele topic volgooien met foto’s, echter kies ik bewust voor kritische en gedetailleerde foto’s waarop duidelijk zichtbaar wordt welk daadwerkelijk resultaat behaald is.
Dank voor het lezen en natuurlijk houd ik me wederom aanbevolen voor tips, trucs en feedback!
Lakdefecten:
Na de laatste stap polijsten:
Met dit als eindresultaat: