• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail VW T-Roc Sport+ 1.5 TSI DSG

Zluytr

Detailing guru
25 nov 2014
3.647
193
42
Hi All,

Na een tijdje niet “gedetailed” te hebben, was het dit weekend echt eens tijd om de T-Roc aan te pakken. Met het goede voor nemen om een paar foto’s te schieten.

De auto is nog geen 3 maanden oud, dus met de gedachte dit “wel even” te doen, vol goede moed aan deze klus begonnen. Al bleek dit later een klein beetje tegen te vallen.

Vooraf geen schokkende voor fotos. Voor het dramatische effect wat vogel poep op de motorkap laten zitten. Al was dat niet het beste idee op een onbeschermde lak.
43286976242_3853697e85_c.jpg


Omdat er geen bescherming was die ontzien hoefte te worden, heb ik de auto eerst ingefoamed met Autogym TFR (1:10) en daar meteen over heen, een laagje foam van Kenotek (1:10)
43286976162_5cc6def4f3_c.jpg


En na de auto afgespoten te hebben, de auto ingesprayed met DDJ Ferrous Dueller. Nieuwe auto’s willen nog wel eens goed onder de spoorslag/ vliegroest zitten, maar dat viel 100% mee. Alleen op de achterbumper sloeg het echt paars uit.
28467969327_66abc9d1ca_c.jpg


Toen de auto naar binnen gereden, de kentekenplaten verwijderd, om haar daar te wassen met een shampoo van Obsession Wax. Daarna ben ik de auto gaan “kleien” met Supernatural Clay en een clay lube die ik van @MeganeRS had gekregen. Hier ging het meeste tijd in zitten. Op mijn vrouw haar werk staan verschrikkelijk veel bomen, die nog wel eens een sapje los willlen laten, en ook zat de auto onder de witte verf spikkels. Ik denk dat dit afkomstig is van de weg markeringen die recentelijk zijn aangebracht in “Dellly”. Dit ging er allemaal met pijn en moeite af met Valma Harsverwijderaar, maar heeft echt een paar uur gekost.
41527435900_8bd821b7f5_c.jpg


Toen de lak eindelijk acceptabel was, de auto nog 1x snel gewassen en gedroogd, en hem afgeplakt om de volgende dag verder te gaan.
43336961171_078f3f6486_c.jpg


De volgende ochtend begonnen de lak te inspecteren met de D-Match. Vooral de motorkap was toch redelijk gehavend. Een paar impressie shots op de foto hier onder. Met links onderin de vogelpoep van de eerste foto, die er dus aardig in was getrokken. Rechts onderin een druppel van de wax/ fillers die de dealer heeft gebruikt. Dit was nog behoorlijk lastig te verwijderen. De bovenste 2 fotos zijn krassen die te voorschijn kwamen tijdens het cleanen van de lak.
42433034495_69dbc87d2f_c.jpg


Goed, tijd om te polijsten! The weapons of choice voor vandaag waren de Duetto, Mini en Nano. Voor de motorkap ben ik uitgeweken naar Scholl S3 op een Paarse Scholl pad, en sommige plekjes heb ik nog lokaal roterend met de Nano aan moeten pakken. De motorkap wel weer 100% strak gekregen. Bij de rest van de auto was Scholl S17 op een oranje Scholl pad voldoende.
41527433130_0808781005_c.jpg


Nou is de T-Roc geen kleine auto, en heb ik zelf op een trapje moeten staan om het dak te polijsten (met mn 1.96) maar door de lijnen, vouwen en bollingen kon ik zelfs met de Mini niet alles lekker raken. Zelf op de motorkap heb ik hiervoor de Nano erbij moeten pakken. En de voorbumper was echt de limit. Die heb ik volledig met de nano moeten polijsten. Dit eerst roterend gedaan met s17 op een medium pad, en daarna op de dual action stand met S30.
43286973572_02e006c491_c.jpg


Nog aan de baas gevraagd of letters op de achterklep verwijderen mochten worden, maar dit verzoek werd vriendelijk afgewezen. Dus maar met de nano op en om de letters gepolijst.
42619614874_b19a025a44_c.jpg


Toen de hele auto afgewerkt was tot de S17, de ramen nog aangepakt. Hiervoor had ik de Sonax Glass Polish aangeschaft waar ik erg tevreden over ben. Ik vind het een stuk beter verwerken en vooral afnemen dan de Nanolex die ik voorheen gebruikte. Dit in 2 stappen gedaan met de zelfde pasta, eerst roterend, and daarna DA afgewerkt met de 15.
(En ja! Ik werk op mijn blote voeten :))
41527433360_be0ccf8cca_c.jpg


Nadat ik de ruiten gepolijst had, heb ik de auto op asssteunen gezet, en de velgen gedemonteerd.
28467961057_090557ef44_c.jpg


En toen de auto ontvet met Nanolex Pre-Wash en Q2M Bathe.
28467961857_617c7523f4_c.jpg


En nadat ik de auto gedroogd had, aan de velgen begonnen. Deze had ik nog niet schoon gemaakt bij het wassen van de auto.
42619616344_123b22661c_c.jpg


Foto’s zien er erger uit dan het was, want in no time waren ze schoon en klaar om gepolijst te worden. Ook dit voornamelijk met de Nano gedaan alleen het velgbed met de mini. Op velgen vind ik Mezzo het altijd goed doen, dus ook voor deze Mezzo gebruikt.
28467961647_3164809272_c.jpg


Toen werden de sapjes uit de kast gehaald die we voor de deze detail gingen gebruiken.
42433028515_4c945b481f_c.jpg


En na het polijsten de velgen ontvet en in de Rim gezet.
43336955111_115efe2455_c.jpg


Ook de wielkasten werden niet vergeten. Deze gingen in de Q2M Trim, en de remklauwen kregen nog een laagje Rim.
42433032535_7128d4aa83_c.jpg


En toen was het weer mooi geweest voor die dag. Voor het slapen gaan de banden nog even lekker dik ingesmeerd met de Gyeon Tire, en niet afgenomen, zodat dit lekker kon intrekken.
29466996548_e349aed08b_c.jpg


De volgende ochtend… naja.. middag.. de velgen weer gemonteerd, en toen werd het tijd voor het laatste rondje polijsten. Dit heb ik gedaan met Gyeon Primer. Hiervoor wat meer de 21 gebruikt, omdat deze toch echt een mooiere finish achter laat. (In mijn altijd bescheiden mening)
43336955621_f3d21e455f_c.jpg


Ik ben echt verliefd op de glans die Primer na laat. Na elk paneel die je die je finished zie je toch zo’n verschrikkelijk glans verschil. Prachtig gewoon. (orange peel nemen we voor lief)
29466996278_d8191f71b9_c.jpg


En toen was het tijd om te coaten. Voor deze detail weer voor Prime gekozen. En zo lang ik deze kan kopen zal het mijn go to coating blijven.
29466996618_c131848d0a_c.jpg


Voor de overgevoelige B stijlen heb ik Mohs gebruikt. Niet alleen voor de bescherming, maar vooral omdat dit veel makkelijker is om af te nemen. Ook de chrome lijsten zijn met Mohs beschermd, omdat ik slechte ervaring heb met deze lijsten van mijn vorige auto, dus alle bescherming is welkom.
29466995078_8463ed9428_c.jpg


En toen dit er opzat werd het toch even tijd voor een filmpje.
*Disclaimer* Bij het openen van het volgende filmpje kan ik niet verantwoordelijk gesteld worden voor de eventuele gevolgen van de glans overload!

Toen de rest van het kunststof ook gevoed met Q2M Trim. Normaal neem ik dit gewoon mee met de Cancoat , maar op deze auto zit zoveel kunststof dat een flesje Trim wel op zn plek was. Ik weet niet of meer mensen het zo doen, maar ik kwam op het geniale idee om de grill te coaten met een in stukken geknipte applicate pad. Dit werkte echt geweldig!
41527432480_8d9e8ca48a_c.jpg


Alleen voor de ruiten gingen we even non-Gyeon, omdat ik de Nanolex hier simpelweg beter vind.
41527431850_736b339c67_c.jpg


Ook de kleine dingen werden niet vergeten en gecoat met verschillende sapjes. (It’s in the details)
28467967557_b030669f58_c.jpg


Als de kers op de glansende taart alles nog afgetopt met een laagje Cancoat, en toen werd het weer even tijd om me boven te melden en wat tijd met mijn gezin door te brengen :)
42619613314_690b153f6f_c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na de auto een dag met rust gelaten te hebben, heb ik vanmorgen eerst de kentekens en naafkapjes weer gemonteerd en toen de auto nog een laagje Cure gegeven. Gewoon omdat het zo lekker is :)
43340146471_1b8c473fde_c.jpg


En toen naar buiten gereden voor wat after shots.... Helaas niet het mooiste weer om foto's te maken... Maar daar heb ik geen control over :)
DSC_0259.jpg

DSC_0272.jpg

28471116217_2b22a51a96_c.jpg

28471115277_159acc1818_c.jpg

28471114507_3b059279e5_c.jpg

28471113827_1aecb38425_c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig pik! :)

Ik blijf jouw werkruimte toch wel heerlijk vinden hoor. Ik wilde zelf gister ook aan de slag gaan met de ZomerPrep, na het zien van jouw Sneak-Preview, maar het was wachten op de regenbuien die af en aan kwamen en tussendoor werd de auto bloedheet... kon dus vrijwel niks doen! :p

Goed gereedschap is het halve werk! :) (En kunnen mierenneuken is wat de kers op de taart brengt!)
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Leuk verslag, en natuurlijk een strak en glanzend eindresultaat:cool: Daar kan je vrouw zeker weer goed mee voor de dag komen;)
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Mooi werk man!

Ziet er echt weer strak uit!

Wat vind je zo goed aan de Prime?
Ik ga volgende week mijn Peugeot 207 aanpakken. En zit er aan te denken om er ook Gyeon prime op te doen en af te toppen met Cancoat.
 
Mooi resultaat Mickel! En weer héél uitvoerig zoals we van jou gewend zijn! Ik wist niet dat je Instagram had, dus heb ik gelijk even op de volg knop geduwd
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Nice!!
Ga je in de (nabije) toekomst nog wat aan orange peel doen of laat je het zo?
En, bevallen de Klin doeken?

Staat mooi, die (canvas?) posters op de lange wand. Er kan er nog wel een bij van de T-Roc nu de exterior detail gedaan is:cool:

Nee orange peel laat ik zo... zo erg is het niet, en het is een daily.

Doeken zijn geweldig... mooiste is datber verschillende kleuren zijn, dus twijfel ik niet meer of ik de verkeerde pak (afnemen/ nalopen)

Ik wil idd wat meer van die canvas doeken laten maken, dus de Roc maakt een goede kans ;)

Begrijp in nou goed dat je na het polijsten met S17 overgaat op de Gyeon primer ?

Ja klopt... dat doe ik 9 vd 10 keer.

Gebruik je Cancoat over de Prime heen, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Klopt als een bus... ik smeer eigenlijk Cancoat overal overheen haha... ook over de velgen... dat had ik niet eens gemeld.

Wat vind je zo goed aan de Prime?.
Het glans verschil met een Mohs is zichtbaar.. natuurlijk het het hem in de voorbereiding, maar Prime heeft net iets meer pareltjes.. en alle kleine beetjes helpen.

Daarbij is de Prime 10x mooier qua beading en sheeting..

En als laatst bang for buck! Het lijkt iets goedkoper te zijn dan Mohs... maar Mohs moet in 2 lagen, dus je krijgt veel meer voor je geld ook. Met 50 ml kan je makkelijk 3 auto’s doen.

Pure heb ik ook geprobeerd, maar vind het geen volwaardig vervanger. De looks zijn goed, maar het aanbrengen en vooral het afnemen is gewoon kudt!

Daarom... Prime :heart:

Ps... wat het mooiste is van het aftoppen met Cancoat... de Prime maakt de lak zo glad dat het aanbrengen van Cancoat gewoon geil is. (Geil op zn Duits natuurlijk he ;))