Dag Tamer,
Sorry voor mijn late reactie...
Alleerst zeer knappe velgen! Daarnaast heel jammer van de schade aan je bumper,... dit wens je niemand toe natuurlijk.
De foto's lijken mij duidelijk te zijn, ik vermoed dat je bumper "gewoon" uit de geleider in het spatbord is geduwd en de bumper er "gewoon" terug in kan geduwd worden, mits je de torx schroefjes even los maakt aan de zijkant van de wielschaal.
Mocht er verder geen steuntje zijn afgebroken en/of iets naar binnen zijn geduwd dan is dit een perfect voorbeeld voor een spotrepair. De schade lijkt al bij al goed mee te vallen, buiten wat krassen zie ik geen ernstigere schade.
Wat gaan ze bij een spotrepair doen? Ze gaan zo weinig mogelijk demonteren, tenzij dit nodig is. Je bumper blijft op de auto zitten en ze gaan de krassen uitschuren, als het nodig is, worden de diepere krassen opgevuld met plamuur. Dan komt er plaatselijk wat grondlak over en dan kan de bumper gespoten worden, deze zal ergens onder de grill (waar je VW embleem zit) "uitgespoten" worden, dit is het moeilijkste deel. Een goede spuiter die weet wat hij doet kan dit praktisch onzichtbaar afwerken, soms is het nodig om de uitspuitzone even lichtjes te polijsten. Voor een gelijkaardige schade mag je ong. €150-200 tellen alles incl.
Ik wil je niet afschrikken maar jouw kleur is niet de meest leuke om te spuiten, omdat deze toch wel delicaat is om in de juiste tint te krijgen. Jouw bumper is van plastic en je spatbord is van metaal, de metallic in je lak reageert anders op beide materialen waardoor je wat kleurverschil kan krijgen... Ook hier is de ene garage er beter in dan de andere.
Wat betreft je verzekering, ik vermoed dat je in Nederland bent verzekerd? Hoe dit in het Noorden precies loopt durf ik niet met 100% zekerheid zeggen maar hier in België durft de verzekering soms wel moeilijk doen als het over parkeerterreinen gaat, hier durven ze soms toch de 50/50 uitspraak te doen... Maar ik zou gewoon jouw verzekeringsmakelaar contacteren, hij of zij weet je perfect te vertellen waar je voor komt te staan. De verzekering werkt samen met "erkende garages" om de herstelling uit te voeren, maar je mag natuurlijk zelf eentje kiezen, eventueel eentje die door hun erkend is. Dan stuurt de verzekering een herstellingsopdracht door naar die betreffende garage en dan kan je langs de garage gaan voor een afspraak en dan zullen ze foto's nemen van je wagen en een bestek opmaken. Vaak is het mogelijk om 's morgens je wagen af te zetten aan de garage en dat je 's middags of 's avonds al de wagen kan gaan afhalen (afhankelijk van de drukte e.d natuurlijk).
Succes ermee! Maar dat komt wel allemaal goed