• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

waar te beginnen?

gerrit1740

Detailing trainee
16 mrt 2013
7
47
Hallo,

ik ben van plan om een dap 500 aan te schaffen om mijn auto's mee tecgaan poetsen/polijsten.
Maar nu na een aantal uren de diverse topics op dit forum te hebben gelezen zie ik door de bomen het bekende bos niet meer, zoveel info dat er hier staat, hulde daarvoor overigens. :cool
Ik was mijn auto's volgens het 2 emmer sysyteem, daarnaast klei ik 2 tot3 keer per jaar mijn auto en uiteraard gaat hij daarna in de was. Ik gebruik nu de NXT lijn van meguiars en die bevalt goed maar ik mis dus de stappen van het polijsten.
Mijn vraag is dus, welke middelen kan ik veilig gebruiken om swirls, kleine krasjes ed te verwijderen zonder dat ik het risico loopt om de lak te verprutsen? Ik was of ben altijd in de veronderstelling geweest dat je bij polijsten een laagje van de lak afhaalt en dus op een gegeven moment op de grondverf terecht komt. 8-o
een ieder alvast bedankt voor de reacties.

Mvg Gerrit
 
Welke middelen je moet gebruiken hangt af waarop je ze wil gebruiken.

Korte uitleg : Met de polijstmiddelen van Monello kan je eigenlijk 75% - 90% van de lakken wel aan. Er zijn echter ook lakken waarop de Monello lijn niet (lekker) werkt. Daar zou je dan bijvoorbeeld weer de SSR lijn voor kunnen gebruiken. Nadeel van de SSR lijn is dat het op harde lakken weer "niets" doet waardoor je weer beter naar Monello kunt uitwijken.
Zo heeft ieder polijstmiddel wel zijn voors en tegens.

Een beetje meer informatie over op welke auto's (kleur en bouwjaar) je dit wil gaan toepassen kan helpen om je een gerichter antwoord te geven.


Wat betreft het polijsten en "schuren", theoretisch heb je daar wel gelijk in. Als je polijst "schuur" je de lak.
Ik zet dat tussen aanhalingstekens omdat het schuren afhankelijk is van het type polijstmiddel wat je gebruikt.
Een paint cleaner of chemische polijst zoals de poorboys prof polish zal weinig tot niets schuren waar een compound zoals de inizio (forza) van Monello dat wel doet.
Daarnaast bepaald ook de pad die je in combinatie met het toegepaste polijstmiddel gebruikt de corrigerende (schurende) factor.

De lakdikte wordt uitgedrukt in microns, en als je heel stevig polijst dan zou je ergens tegen de 3 / 4 micron weg kunnen halen - al is dat ook afhankelijk van het type lak.
Bij Opel weet ik dat er af fabriek tussen de 130 & 136 micron aan lak opzit (dus grondlak, kleurlak & blanke lak).
Alleen de blanke lak is te polijsten, zodra je daar doorheen bent rest alleen nog maar spuiten.

Overigens heb je normaliter genoeg marge om te kunnen blijven polijsten, je gaat heus niet zomaar door de lak heen.
 
Juffer1;319895 zei:
Een beetje meer informatie over op welke auto's (kleur en bouwjaar) je dit wil gaan toepassen kan helpen om je een gerichter antwoord te geven.

bedankt voor je reactie, het gaat hier om een Mercedes C-klasse uit 2002, kleur arroganiet blauw en een MGB, old english white.
 
Het is lastig om te bepalen of je harde of zachte lak hebt. Dit kun je doen aan de hand van een testspot. Maar dan moet je wel de middelen hebben. Je zou kunnen kiezen voor de DAP pakket met polijstmiddelen en pads, dan heb je een goed begin. Wellicht dat je bij een mede-detailer in de buurt eens mee kunt kijken.
 
Dat is een lastige combi. Die C-klasse heeft een redelijk harde lak waar ik (afhankelijk van de staat van je lak) je Monello Mezzo & Finale zou adviseren.
Of dat ook op je MG B gaat werken weet ik niet. Deze komt uit '74 / '75 ?
 
Misschien door sparen voor de DAP 900 beetje meer vermogen is altijd handig