• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wagen deze keer goed polijsten, maar hoe?

Zieron

Detailing addict
23 mrt 2011
74
55
Hallo iedereen!

Ik heb al iets meer dan een jaar een DAP500 in mijn bezit en in combinatie met mijn huidige producten/pads heb ik al aardige resultaten behaald.
Maar toch denk ik dat het beter kan... Ik rijd met een volkswagen polo 6n2 bouwjaar 2000 en heb mij laten vertellen dat deze lakken vrij hard en moeilijk te bewerken zijn.

Als ik de wagen volledig onder handen heb genomen, zijn de swirls, eventuele lakdefecten en krasjes nergens meer te bespeuren.
De wagen glanst terug als nieuw en voelt aan als een babyvelletje wat volgens mij toch wel het resultaat is van goed werk.

Nu is het probleem zo dat als er een paar regenbuien langskomen, dat de krasjes ( die machinaal zéker weg te werken zijn ) terug tevoorschijn komen.
Ik weet ook, waar de lak weg is, blijft deze weg en valt er niets meer aan te doen. Ik kan ook het onderscheid maken of er al dan niet gebruik moet gemaakt worden van wetsanding en dit is bij mijn wagen zeker niet van toepassing.

Wat ik gebruik;

- Wassen en drogen zoals iedereen het hier doet
- Kleien met de meguiars quick clay kit
- Nogmaals wassen
- Meguiars Ultra cut compound op oranje monello pad stand 6
- Poorboys SSR 2.5 op witte monello pad stand 5
- Afbouwen met poorboys SSR 1 op witte monello pad stand 4
- Chemical guys creme glaze op gele monello pad stand 3
- Meguiars NXT tec wax op zwarte monello pad stand 2
- Finale laag NXT tex wax op zwarte monello pad stand 1

Zijn mijn producten te licht waardoor ik enkel maar mijn lakdefecten vervaag? Doe ik iets verkeerd? Als jullie het weten waar mijn fout ligt laat het dan maar horen!

Ik heb ook nog wat besteld waardoor ik misschien zelf al mijn probleem heb opgelost...

- Monello - Raffini Inizio Forza Compound
- Monello - Foamed Wool 5.5 inch Cutting Pad
- C.Pro C.Quartz - Iron.X Cleaner - 500ml
- Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml


Alvast bedankt!!
 
Misschien doe je een te groot stuk in 1 keer ?

Plak nou maar eens een stukje af met tape ( kan echt geen kwaad , laat je niks wijsmaken over opstaande randjes etcetera die je niet meer wegkrijgt achteraf enzenz...) van 30 x 30 cm .

Neem je oranje pad en gebruik de UC , verspreid deze op stand 3 en begin dan pas op stand 6 met dambordjes te maken . Breng zeker niet meer dan 3 drupjes produkt aan en maak je pads een beetje vochtig voor je begint (heb je s&w ? )

Doe rustig een aantal dambordjes (zie voorbeeldvideo op het forum hier , daar gaat het iets te snel en is het oppervlak eigenlijk ook veel te groot ) en neem af als je denkt dat de polish is uitgewerkt (ik zou zeggen : minimum 2 minuten polijsten en dan pas oppoetsen....) Zorg ervoor dat de pad ook een ronddraaiende beweging maakt , duw dus zeker niet hard op de dap .

Herhaal dit nog eens .....met een zachtere pad (bvb wit)

Doe hetzelfde met de ssr1 en een zwarte pad .(ook 2 keer dus )

Werk rustig en laat de machine,de pads en het produkt z'n werk doen.
Zorg ervoor dat alles perfect proper is , proper en goed gerief is het halve werk .

Neem nogmaals af .

Neem nu gewone glazenreiniger of dergelijke(bvb glassex) : als er maar alcohol in zit !

Wrijf je stukje af en kijk of je de swirls terug ziet zoals jij zegt na een paar regenbuien.

Gebruik voor elke stap die je doet een andere nieuwe (zachte) doek en wrijf bvb telkens in rechte banen (geen cirkels maken !!! )

Controleer ook telkens na afnemen of je geen strepen hebt door het oppoetsen....

Indien je nu geen resultaat hebt , dan kan ik alleen maar zeggen dat jij over supermegaharde lak beschikt :weetniet

Je kan ook eens kijken wie er in jouw buurt woont en een afspraak maken met deze persoon om te tonen hoe jij werkt ?
 
Tip: Na het polijsten de auto afnemen met Eraser. ik vermoed dat de oliën in je polijstmiddelen de indruk wekken dat je de krasjes hebt weggewerkt, maar in werkelijkheid zijn ze opgevuld met oliën. Met inizio Forza op wol moet je een heel eind kunnen komen om de krassen/swirls te verwijderen. VAG lakken zijn in het algemeen inderdaad behoorlijk hard.
 
@ Grandscenicman:

Wow man! Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Het meeste doe ik wel zoals jij het hebt uitgelegd.

Maar toch doe ik blijkbaar te grote oppervlakken per keer...
Ik begin met de motorkap en die doe ik in 1 geheel... Zo gaat het verder voor de hele wagen behalve dan bij het dak.
Ook gebruikte ik blijkbaar té veel product, deed telkens een hele cirkel op mijn pad...
Over de ronddraaiende beweging heb je ook gelijk! Ik duwde inderdaad ook te hard ( onbewust ) op de DAP waardoor deze geen ronddraaiende bewegingen meer maakte... Nu ja ik dacht dat het kwam door het hoge toerental dat het leek of de pad niet meer draaide :lol .

Die tip van de glazenreiniger ga ik zeker toepassen! Maar effe ter verduidelijking, de swirls komen niet terug ( mede dankzij het feit dat ik er goed op let hoe ik m'n wagen was en droog ,^^ ) enkel de iets diepere krasjes, die je perfect kan wegwerken met een DAP. Waarschijnlijk komt dit dus omdat ik niet gedetailleerd te werk ga + mijn lak die ook lekker hard is. Maar daarvoor heb ik dus de nieuwe producten en pad besteld!


Alvast bedankt voor de nodige uitleg en tips, ik pas ze zeker toe vanaf ik de producten in de bus heb gekregen.
 
@Thunderbird

Een eraser heb ik niet maar dan pas ik de tip wel even toe zoals Grandscenicman zei, met glazenreiniger.

Dat ik goed zit met de producten die ik nu besteld heb, dat denk ik ook wel! Vroeger werd de auto steeds handmatig gepolijst en dit had een supergoed resultaat maar dan ook weer na een paar regenbuien kwamen alle krasjes, swirls er terug door... Dit was dan ook de rede dat ik een DAP heb aangeschaft maar hierbij had ik weer hetzelfde... Het enige verschil is dat het langer duurt eer alles terug zichtbaar wordt. Je zou kunnen zeggen dat het nieuwe krassen zijn maar dat is ook niet het geval :-b . Ik moest dus wel iets fout doen en daar heeft Grandscenicman mij de nodige uitleg voor gegeven :p.

Alvast ook bedankt voor het snelle antwoord!
 
grandscenicman is met een kleine G , en stop aub met mij de hemel in te prijzen (dan worden de anderen jaloers en kan ik het weer komen uitleggen) : ik haal de meeste antwoorden zelf ook maar van dit forum hoor :ja

Nog 1 tip dus : ga alvast eens op zoek in alle bestaande (relevante) topics en lees daar eens naar de antwoorden :-"
 
Haha, ik ben te lang naar school gegaan dan ;-). Elke naam begint met een hoofdletter bij mij :p...

Nu ja, ik weet wel dat ik veel kan terug vinden in het forum maar jij hebt mij dingen bij gebracht dus logisch dat ik zegt dat ik dankzij u veel teweten ben gekomen.

Ik heb een vraag gesteld en een antwoord gekregen. Ook omdat ik al het hele forum had afgeschuimd + ieders probleem is anders, iedere auto is anders dus elke vraag is anders.

Groeten