• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wanneer is je coating op en aan vervanging toe?

HLE-99

Detailing addict
13 jul 2009
528
65
Hoe weet je wanneer je coating op is? Ik heb vorig jaar december een prime coating opgebracht. Maar hoe meet je, of weet je, of je coating daadwerkelijk niet meer beschermt?

Gevoelsmatig kun je het niet testen door de beading te bekijken want dat geeft de coating zelf niet dat doet de cure.

Daarnaast ben ik benieuwd waardoor de coating op raakt. Heeft dit met mechanische slijtage te maken of verdampt het ofzo? Is de levensduur te verlengen en waardoor wordt deze korter? Als je met een coating als deze echt een soort glaslaag aanbrengt zou de standtijd toch serieus lang moeten zijn als je er geen mechanische belasting op los laat.
 
  • Leuk
Reactions: Globetrotter
Hey Hallo,

Je stelt interessante vragen en naar de antwoorden ben ik ook wel benieuwd. Altijd mooi om de werking ergens achter volledig te begrijpen. Ik ga dit even volgen.


Greetz
 
Een coating geeft wel degelijk een beading ook zonder cure.

Ik heb alleen ervaring met Mohs en cancoat. En d'r Mohs heeft in mijn beleving niet zo'n mooie sheeting als de cancoat, maar ik dacht dat de Prime wel een mooie sheeting van zich zelf heeft.

Op het laatste deel van je vraag heb ik zeker geen antwoord... Dus lees ook aandachtig mee.
 
Heb je de mohs dan getest zonder de cure? Het zou simpelweg een laagje Quartzglas zijn. En in de basis heeft dat geen werelds betere beading dan bijvoorbeeld je voorruit. Mijn boeren verstand zegt dan dat het voornamelijk de cure is die voor de beading zorgt.

Bij de prime is mijn ervaring dat na een maand of twee de beading al heel duidelijk is verminderd al dan niet zo goed als weg. Door bath+ te gebruiken boost je de boel wel weer maar dat was voor mij een teken dat de coating zelf geen wereldse beading heeft. Daarna weer een laagje cure aangebracht en de beading was weer als het begin.
 
Ik heb nooit cure gebruikt omdat ik de Mohs heb afgetopt met cancoat.

De beading is na ruim 6 maanden nog dik in orde.

Ik gebruik geen Bath+... Wel speel ik soms vals met wetcoat.... Maar dat komt op het zelfde neer.
 
Dus geen bewijs dat jouw mohs zonder topping een goede beading heeft. Bij jou zorgt de cancoat voor de beading. Volgens mij heeft de cancoat de cure geïntegreerd.
 
Overgens staan ook mijn winter velgen in de rim... En daarop is de beading ook fenomenaal!
 
Volgend mij is het ook bijna niet te testen/controleren of de coating op of versleten is. De meeste brengen na een jaar een nieuwe Mohs of Prime oid aan omdat je je lak toch eigenlijk wel eens per wel polijsten. De coating is dan ook al ver uitgesleten en de kans op swirls en dergelijke word dan ook groter. Nogmaals dit is mijn theorie en ervaring.

Ik ben wel met Zluyter eens over het beading verhaal. Dit doet toch echt de coating zelf. De coating behandel je na met Cure od Cancoat om water vlekken tegen te gaan de eerste weken tijdens het uithard proces van de coating.

De coating raakt simpelweg op door mechanische slijtage, wassen, vuil , weers invloeden en dergelijke. Begrijp ik je dan goed? Wat je precies bedoelt met mechanise belasting?

De levensduur kan dan weer verlengt worden door Cure of Wetcoat.
 
Volgens Gyeon bestaat (met name Mohs) uit een harde laag met daarbovenop een hydofobische laag die de beading en sheeting geeft. Deze is het eerst weg maar de coating zelf zit er dan nog op alleen heb je dan geen beading/sheeting meer.
Dus dat maakt het wel lastiger om te beoordelen wanneer het echt weg is.

Een coating wast veel makkelijker dan een auto met wax/geen bescherming. Je mitt gaat stroever over het oppervlak en vuil hecht makkelijker. Dat zijn meer de signalen wanneer je coating aan vervanging toe is. Sowieso zit er na 1.5-2 jaar best wat vastzittende vervuiling op een coating en is de glans niet meer zoals die was nadat je die voor het laatst gepolijst hebt.

Een product als Cure brengt de hydrofobische laag terug en voorkomt verdere aantasting van de hardere onderlaag.
Zelf zou ik het voelen op de lak, als daar teveel vastzittende vervuiling op zit die niet meer met wassen weg gaat dan is het tijd om te polijsten en een nieuw laagje aan te brengen. Aangezien ik bijna 365 dagen per jaar naast een boom sta is dat na een jaar best het geval bij mij.
 
Dank je wel Dennis. Dat bevestigt mijn vermoedens. Dat zou ook betekenen dat regelmatig onderhoud van de coating met Cure de levensduur aanzienlijk moet kunnen verlengen, toch?
 
Verlengen doet de Cure het op zeker. Hoeveel precies kan ik niet zeggen omdat het van veel factoren afhangt.
Ik zou niet meer dan een jaar langer wachten dan de verwachte levensduur die de coating heeft.
 
  • Leuk
Reactions: vonred
Blijft alleen nog de meest interessante vraag openstaan waardoor de coating verdwijnt.

Een glaslaagje gaan niet zomaar weg toch. Of is het te simpel gedacht dat het 1 op 1 vergelijkbaar is met glas, maar dan heel dun. Het zou wel zo hard zijn, dus kan het er bijna niet af slijten. Ook zou het zuurbestendig zijn, dus ook daardoor zou het in de praktijk bijna niet weg kunnen gaan.

Ik kan me voorstellen dat het zo enorm dun is dat het toch wel degelijk aan slijtage onderhevig is en dat als er ergens een doorbraak is dat het vanuit dat punt misschien lis gaat laten en daardoor verdwijnt. Ik ben benieuwd of jullie daar een antwoord op kunnen geven.
 
Ik denk niet dat je het het direct kunt vergelijken met een stukkie vensterglas.
Siliciumdioxide (SiO2) komt zelf al in verschillende vormen voor, van glas tot zand.
Verder is glas vaak gesmolten en gestold om het te kunnen verwerken. Daarna kunnen er nog verdere behandelingen op losgelaten worden (e.g. temperen) om de eigenschappen nog verder te beïnvloeden.

Nou zie ik je niet met een hoeveelheid gloeiend, gesmolten glas om je auto heen lopen om een coating aan te brengen. ;)
Je coating zal hoogstwaarschijnlijk anders van structuur zijn, met andere ingrediënten erdoorheen en de hechting zal ook anders zijn -ook al zit er wel degelijk SiO2 in.

Alles slijt met gebruik en door omstandigheden. Denk aan mechanische slijtage door wassen etc., weersinvloeden (sneeuw, ijs), viezigheid, .....
 
Een coating slijt zoals Joost als aangeeft door frictie bij normaal gebruik. Ook kan de coating aangetast worden door zeer hoge pH waarde producten. Bij normaal onderhoud gebruik je dat eigenlijk niet.