• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen na vogelpoep of alleen afspuiten?

Ester

Detailing guru
5 mei 2023
563
105
Ha mede detailers, vorige week mijn auto gewassen. Nu zat hij vandaag onder de vogelpoep. Echt veel : het hele dak, de voorruit, delen van de motorkap, de achterruit, een handgreep en zelfs wat op de ruitenwissers. Ik heb het er onmiddellijk afgehaald (toen ik het zag om 17.30, gisteravond zat het er nog niet), had 5 natte microvezel doeken nodig. Deze verspreid op de vogelpoep gelegd en zo alles verwijderd.

Maar ik ga hem zo voor de zekerheid wel nog afspuiten met water in de wasbox (heb thuis geen HD).
Hij staat nog niet in de wax (ben beginner in de detailing), er zit enkel een laag van die vloeibare wax op van de wasbox. In mijn ogen is dat niet echt goede wax. Maar goed, die heb ik er dus vorige week op gedaan (beter iets dan niets, denk ik).
Wat raden jullie aan: is afspuiten voldoende voor nu, of toch deze week maar weer wassen?
Door nu de auto met water en hoge druk af te spuiten, is naar mijn idee het beetje vloeibare wax dat nog iets van bescherming gaf, er dan misschien ook weer afgespoeld?

Bedankt voor jullie advies alvast!
Groetjes Ester
 
Belangrijkste is dat vogelpoep er zo snel mogelijk gehaald wordt, zodat het lak niet aantast.

Als vogelpoep er helemaal af is, hoeft je niet erna nog af te spuiten of te wassen. Anders blijf je bezig ;)
Als niet afgaat kan afspuiten inderdaad helpen of goed natmaken/losweken.

Kan wel lonen om voor dit soort (en andere vuile) klusjes wat goedkopere mf doeken te gebruiken. (bijv mf doeken van de Action van het merk Spargo, kijk even naar label: verhouding polyester/polyamide moet 80-20 zijn, waarbij 20 niet lager mag, wel hoger).

(Als het maar paar plekken werkt natte prop wc papier / tissues ook goed om los te weken.).

En duurdere / hogere kwaliteit mf doeken te houden voor schonere werkzaamheden (zoals wax afnenen en napoetsen). Anders zo zonde van je dure / goede mf doeken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ester
Oké, top, ja, zo is het ook wel weer. Ik had natuurlijk wel vaker vogelpoep erop gehad, maar omdat dit een wat extreem geval was, dacht ik: toch even vragen. Dank!
Update: Oh, ik zag net alleen het eerste gedeelte van je reactie. Dankjewel ook voor het advies van de MF doeken. Eigenlijk zou ik inderdaad speciale vogelpoep MF doeken moeten hebben zegmaar. Nu heb ik mijn groene MF doeken van Monello gebruikt en die gelijk in de was gedaan. Maar nu vraag ik me af : zijn die nog wel bruikbaar voor andere werkzaamheden op de lak?
 
Laatst bewerkt:
Hahaha, ik vind dat ook, tenzij ze Poorgirls op de markt brengen, dan moet ik dat natuurlijk onmiddellijk hebben ;)
Maar goeie inderdaad. Ik had voor dit soort gevallen de Quick Detail spray van Meguiars in de achterbak, maar meer omdat ik die spray al in mijn bezit had (onderdeel van een set klei + spray). Nu probeerde ik het eerst met water, vanwege de grote hoeveelheid bird shit.
Maar de bird shit remover, dat werkt dus beter?
 
Ja vind zeker dat beter oplost dan alleen water. Maar goed noemde het niet omdat het ook zonder kan (is alleen iets lastiger als aangekoekt is).

Groene doeken kun je gewoon uitwassen en weer op lak gebruiken.

Is alleen zo dat met vuile klusjes soms niet alle vlekken uit de doeken gaan en dan is goede doek beetje zonde.
Doeken van de action kosten volgens mij per 5 maar paar euro dat doet toch minder pijn als ze maar kort meegaan / niet meer schoon worden.
Ik gebruik die doeken voor zaken als banden afnemen en drogen en dressing op banden afnemen. Of andere vettige of zeer vuile klusjes.

Met zaken als teer of hars zou ik doeken niet meer op lak / gevoelige onderdelen gebruiken (alleen nog voor vuile klusjes of nog veiliger: gewoon weggooien). Sommige gebruiken daar nog wel eens makeup pads / wattenschijfjes voor.

Worden doeken erg vuil dan spoel ik ze vooraf met dreft of mf wasmiddel voor of laat ze in emmer met mf wasmiddel weken.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Ik heb standaard gewoon een fles (ca. 0,5 liter) en een sprayerkop gevuld met water in de kofferbak liggen, om vogelshit er zo snel mogelijk af te krijgen, dat hoeft niet smetteloos schoon, maar voorkomt wel echte lakschade. Als je pech hebt met een vogel die agressief spul (bijvoorbeeld zure bessen) heeft gevreten, kan dat in de volle zon op een donkere lak in een paar uur craquelé in de lak veroorzaken. Als het een flinke ingedroogde plakkaat is, leg ik er eerst een stukje papier (keukenpapier, toiletpapier, papieren handdoekje) op, en spuit dat dan goed nat. Dat even in laten trekken (het papier voorkomt dat het water gelijk wegloopt of verdampt), papier er af halen, en dan met een krachtige straal afspuiten. Je houdt dan wel wat vlekken over, maar dat is met een wasbeurt weer weg, lakschade door vogelstront kan tot op het blanke metaal doorlopen. Voordeel van een fles met gewoon water, is dat je die ook overal bij kunt vullen.
 
Hier ook een fles birdshit remover in beide auto’s en garage maar Pb spray en wipe of een andere detailspay is op zich ook prima.
@Ester afnemen Is het belangrijkste en als je de mogelijkheid hebt dan is wassen natuurlijk net wat beter.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Ik lees een aantal reacties over het gebruik van papier. Nu is alles beter als vogelpoep laten zitten maar papier op autolak is echt wel een ding. Papier krast eigenlijk altijd en voor je dat er weer uit hebt…

Investeer in twee of drie doeken die je in de auto houdt (bij mij zitten ze in een Ikea broodzakje), dat is een uitgave maar weegt niet op tegen eventuele schade die je kan oplopen door het gebruik van papier.
 
Ik lees een aantal reacties over het gebruik van papier. Nu is alles beter als vogelpoep laten zitten maar papier op autolak is echt wel een ding. Papier krast eigenlijk altijd en voor je dat er weer uit hebt…

Investeer in twee of drie doeken die je in de auto houdt (bij mij zitten ze in een Ikea broodzakje), dat is een uitgave maar weegt niet op tegen eventuele schade die je kan oplopen door het gebruik van papier.
@Juffer1 Voor de duidelijkheid: je moet ook niet vegen met het papier, maar het puur als 'waterbuffer' gebruiken, papier is niet heel anders dan erg dun hout, en je veegt ook niet met een blok hout over de lak. Een zachte schone mf-doek, is altijd beter, maar hoe lang blijft zo'n doek schoon als ie in de auto ligt? Ik heb mezelf aangeleerd om zo'n stukje papier bij de rand vast te pakken, en gewoon van de lak te tillen (dus niet vegen), en dan met een waterstraal te spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Dank allemaal voor de reacties! Enne... Die Monello mini detailing bag, die heb ik dus echt... Heel handig in kofferbak :) Heb daar een kleine spray fles met gewoon water in (wat hier boven ook genoemd wordt), en dus die detailspray en standaard een MF doek. Misschien past die Bird shit remover er ook nog wel bij, haha.
Heb overigens voor mijn eigen gemoedsrust, de auto na het avondeten toch nog even afgespoten in de wasbox. Hij straalt weer als de zon!
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Fles met Spray&Wipe en 2 doeken liggen altijd in de auto. Heb ik de doeken gebruikt dan ruil ik deze om voor schone. Nooit papier op je lak gebruiken!
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Ik heb de Meguiars Quik Detailer standaard in de kofferbak. Maar mag je die eigenlijk ook in de zon gebruiken? En je hoeft het product zelf niet meer van de lak af te halen? Ik spray het op een MF doek en dan met de doek voorzichtig over de plek. Maar laatst dacht ik: het product blijft toch achter op je lak en is dat wel veilig als de zon erop staat?