• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat doet de "-" stand op de HD foamlans?

Nici

Detailing addict
8 aug 2009
301
62
IK heb gisteren mijn auto voor de 2e keer gefoamd en ik had dit keer iets minder (0,6 liter) in de "beker" gedaan dan de eerste keer. Nu vond ik alleen dat het mengsel erg snel op ging. Omdat het zo snel op ging had ik geen zin om op dat moment te experimenteren (omdat ik anders de auto niet in een keer af kreeg). De +/- knop stond bijna helemaal op "-". Nu heb na het autowassen de spullen weer netjse opgeruimd zonder even uit te proberen of ik de foamlans eventueel zuiniger kon "afstellen".

Kan iemand me zeggen wat de +/- knop op de Heavy Duty versie van de foamlans doet? Ik ging ervan uit dat als hij helemaal op "-" staat, je zo min mogelijk foammengsel gebruikt. Of is dit juist andersom: hij gebruikt zo min mogelijk water en juist zoveel mogelijk van het mengsel uit de "beker" (als het laatste waar is dan zou dat veel verklaren)?

Ik had de "plaatjes" aan de voorkant overigens maar een paar milimeter van elkaar af staan. Ik heb de eerste keer gemerkt dat het schuim anders wateriger wordt.

Ik heb als HD-reiniger overigens een Nilfisk C110.3 (ofschoon ik niet denk dat de HD-reiniger hier veel invloed op heeft).
 
Hey, ik heb ook de nilfisk 110.3.5 met HD foam lance.
De -/+ heeft invloed op de doorvoer van water. Dus met de knop gedraait in de richting van de + krijg je meer water in het mengsel. en vice versa.
 
dus conclusie: hoe verder de knop op "-", hoe dikker de foam, hoe beter de werking in principe...
dus bij minder vervuilde wagens kun je er wel wat dunnere foam opzetten, dus meer richting "+" draaien :ja

correct me if I'm wrong..
 
ivo's zei:
dus conclusie: hoe verder de knop op "-", hoe dikker de foam, hoe beter de werking in principe...
dus bij minder vervuilde wagens kun je er wel wat dunnere foam opzetten, dus meer richting "+" draaien :ja

correct me if I'm wrong..

Dat is niet helemaal juist...
Het is het zelfde als met wax. Het eerste contact met vuil / lak is het belangrijkst en doet zijn werk. De rest van het schuim doet dus eigenlijk niets. Het is leuk zo'n dikke schuimlaag, maar veel nut heeft het niet.
Alhoewel ik hem ook altijd op de - draai omdat het gewoon leuk is :ja
 
Volgens mij is het bij mij net andersom, als ik hem helemaal open draai dan is de fles al leeg als ik het dak en de motorkap heb gedaan.
Hoe verder dat ie open staat hoe meer mengsel er uit de fles word gehaald, de hoeveelheid water blijft hetzelfde dat word nl. geregeld door de hd reiniger, als je het knopje helemaal dicht zet zou je ook alleen maar water moeten krijgen.
De plaatjes aan de voorkant regelen de straal, je kan die smaller en breder maken. Je hebt een straal die maar op 1 punt spuit en je kan hem breder maken, zo breed dat er 2 stralen uitkomen die naar de zijkanten spuiten.
Ik heb zelf een hd van karcher maar denk dat het niks uitmaakt of je nou nilfisk of karcher gebruikt.
 
Bij mij gaat het mengsel (1l fles) er ook veel te snel door naar mijn zin.
Heb de gewone versie, maar ga die wegdoen voor een HD versie denk ik.
Mijn foam blijft ook niet echt plakkerig, ik haal slechts 2min en dan is 90% van de wagen gelopen gelijk welke regeling ik ook doe met de lans.
 
jim zei:
Bij mij gaat het mengsel (1l fles) er ook veel te snel door naar mijn zin.
Heb de gewone versie, maar ga die wegdoen voor een HD versie denk ik.
Mijn foam blijft ook niet echt plakkerig, ik haal slechts 2min en dan is 90% van de wagen gelopen gelijk welke regeling ik ook doe met de lans.


Maak je de wagen vooraf ook nat voor het foamen? Indien ja, probeer dat eens niet te doen.

Bij wagens die goed in de wax staan glijdt de foam ook aanmerkelijk sneller van de lak uiteraard.

En welke foam gebruik je en in welke verhouding maak je hem aan in de fles van de foamgun?
 
Koko zei:
Ik heb idd de gewone maar wat is het verschil dan tussen een gewone en een heavy duty versie?
de heavy duty bestaat uit meerdere delen koper die bij de "normale" van plastic zijn...
logischerwijze zou deze dus wat robuuster moeten zijn, en langer meegaan..?
 
Ah ok, maar de werking van knopjes/instellingen zou dus hetzelfde moeten zijn volgens mij.
Ik vond het raar dat suby555 uit mn post kon opmaken dat ik de gewone versie heb terwijl ik geen verschil kon ontdekken behalve de onderdelen van koper op de site van cc.
 
er is verschil in werking van de knopjes tussen de HD en de 'gewone' versie; heb ze beiden gehad.

Qua prestaties en duurzaamheid merk ik geen verschil, behalve dat ik merk dat de HD-versie iets makkelijker in de spuitlans past (HD-versie is koper, gewone versie is plastic)
 
Bedankt voor de reacties. Nu hoef ik hopelijk wat minder "in het wilde weg" te experimenteren, maar kan ik gewoon beginnen met de knop wat naar de "+" te gaan draaien.

Als ik het geod begrijp raakt het schuimmengsel dus het snelst op als de +/- knop helemaal op "-" staat.

@Tinus: is dit dan voor de "normale" versie juist andersom (was niet echt mijn vraag, maar is wel interessant)?

@Jim: als ik het goed begrepen heb (en dat zegt Tinus eingelijk ook) is er geen verschil in "verbruik" tussen de Heavy Duty en de "normale" versie (behalve als je letterlijk dezelfde instelling van de Heavy Duty ook op de "normale" gebruikt dan).
 
Op de HD-versie gaat er meer water doorheen als je de stelknop naar + beweegt, en dat neemt weer meer mengsel mee waardoor je fles sneller leeg is. Er gaat dus meer mengsel doorheen, maar dat houdt niet in dat je schuimlaag dikker is. De dikste schuimlaag bereik je als je knop volledig op - staat (en je het literflesje met minimaal 25% SSF/Bilthamber, 75% water hebt gevuld)

Bij de goedkopere foamgun gaat er niet meer water doorheen met je stelknop, maar stel je alleen de hoeveelheid mengsel ermee in. + is een dikkere schuimlaag want je voegt meer mengsel toe (en bij de HD-versie meer water bij dezelfde hoeveelheid mengsel).

Kunnen we hier niet een 'sticky' van maken?
 
Als ik het goed begrijp / lees :

Regulier: + betekent meer mengsel = meer schuimlaag

vs

Heavy: + betekend meer water = minder schuimlaag

M.a.w. tegenovergesteld dus :)
 
Eelco zei:
Maak je de wagen vooraf ook nat voor het foamen? Indien ja, probeer dat eens niet te doen.

Bij wagens die goed in de wax staan glijdt de foam ook aanmerkelijk sneller van de lak uiteraard.

En welke foam gebruik je en in welke verhouding maak je hem aan in de fles van de foamgun?


Op een droge wagen.
Gebruik 3 foams, die roze van CC, een andere SSF van autobrite en foam van valet pro.
Weet niet wat ik misdoe, heb al alle mogelijke verhoudingen gebruikt in een 1L fles.
Van 80ml tot 200ml.

Moet foamlans volledig op + zetten om een vrij dikke foamlaag te krijgen, anders is het veel te waterig.
Maar direct zo een dik plakkerig foam zoals ik op veel online video's zie, die krijg ik niet.
Wel een dik pak schuim, maar niet plakkerig en loopt dus te snel van de wagen af.
En als ik zo een dikke laag wil op de wagen, dan heb ik niet voldoende met mijn 1L mengsel.