• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is een eraser? En wanneer moet je het gebruiken?

[MOD]Graag niet onnodig quoten, gebruik de Plaats Antwoordknop in plaats van de quote-functie[/MOD]
[MOD]Hij is ook begonnen als leek, maar heeft wel wat meer moeite gedaan om op dit forum de informatie te vinden die al ruimschootsbeschikbaar is.[/MOD]
ben jij misschien nooit begonnen als leek. tot nu toe had ik nog nooit gehoord van apc, eraser, compound en polish
en heb ik liever echt uitleg en ervaringen om zo tot de beste producten te komen

dus sorry als jij je tijd verspeeld met een leek zijn posts te lezen en er zon commentaat op te zetten

ik vraag gewoon de nodige uitleg zodanig ik geen 40 producten koop van het zelfde en er maar 1 van uitblinkt

mvg

https://forum.Carclean.com/cc_postst5922/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal--DAP500-900.aspx

Heb je die al uitgebreid doorgelezen? Staat alles in wat je moet weten als je machinaal je auto wilt behandelen. Er staat er ook nog 1 bij de handkeidingen voor als je het met de hand wilt doen.

[MOD]Graag niet onnodig quoten, gebruik de Plaats Antwoordknop in plaats van de quote-functie[/MOD]

ik werk alleen handmatig
ja al gelezen maar daarmee weet ik niet of de ultimate compound van meg's
een medium of lichte compound is he

en trouwens veel producten staan er niet in dus is moeilijk te vergelijken

mvg

Ultimate compound is vrij zwaar. Vergelijkbaar met Veloce. Zwaarder dan Mezzo en Finale.

kan dit kwaad als ik deze blijf gebruiken ondanks maar lichte krassen en swirls of doet dit met de tijd misschien iets met de lak

Beste DC 1991,

Je bent welkom op ons forum, maar ik deel de mening van Ivo's wel. Je schiet overal 'nieuwe' onderwerpen in. Waarvan ik er inmiddels meerdere heb verwijderd, veelal omdat de informatie gewoon al makkelijk op ons forum te vinden is.

Natuurlijk hebben starters niet alle kennis in huis, maar ik vind het een ander verhaal als je gemakshalve elke vraag op ons forum stelt, zonder eerst je best te doen om de informatie op ons forum te vinden. De informatie staat er namelijk veelal al en hoewel het soms even zoeken is, kan het relatief snel gevonden worden.

Ook is het misschien beter om je vragen te bewaren en in één topic te stellen.

We vinden het hier ook prettig als je je best doet om een zin te laten beginnen met een hoofdletter en te eindigen met een punt. Enige interpunctie om de rest leesbaar te houden is ook erg welkom.

Het is ook niet nodig om de quote-functie te gebruiken als je een antwoord geeft op de laatste reactie in een topic. Het vervuilt het topic en maakt het minder goed leesbaar. Als je niet reageert op het laatste bericht in een topic en je wilt de quote-functie gebruiken, probeer dan alleen te zinnen te quoten waar je vervolgens op in wilt gaan.

En als je dan een topic start, probeer het onderwerp dan zodanig in te vullen dat het ook de inhoud van het topic samenvat. Een onderwerp als 'Eraser? 'Polish?' vertelt weinig over de vraag die gesteld wordt en dat kan makkelijk beter.

Succes!

Groeten,

Tim

P.S. Om mijn bericht extra aandacht te geven, heb ik bewust gekozen voor een aanhef en een groet. Normaal gesproken wordt dit achterwege gelaten. Het is dan ook beter om 'hoi', 'hallo' of 'mvg' normaal gesproken niet te gebruiken.

Luister ik probeer gewoon uit te zoeken wat ik heb best gebruik tegen mijn swirls en lichte krassen.
En of er eventueel dan nog een polish op moet

En hoe moet ik dat nu in godsnaam weten van dat quoten en die hoofdletters enzo
En in belgie zenden wij altijd "mvg"
kwestie van beleefd te doen misschien

Maarja goed

Je zou kunnen starten met het lezen van de forumregels en -tips. :ja

Op een forum heb je een discussie en tijdens een discussie doe je elkaar normaal gesproken niet na elke reactie de groeten. ;)

En hoofdletters, tsja in Nederland starten wij een zin met een hoofdletter. Ook op fora en in emails. In België is dat volgens mij ook gebruikelijk.

Ik denk dat een deel van de verwarring ontstaat doordat je verschillende termen door elkaar haalt. En dat is begrijpelijk, omdat meguiars dat ook doet en dus zout in de ogen strooit van vele beginners.

Je gebruikt veelvuldig de termen Compound en Polish, alsof het 2 verschillende dingen zijn. Dat is verwarrend, want een compound ís een polish. Hieronder lees je hoe het zit:

Heb je dit stappenplan al gelezen = https://forum.Carclean.com/cc_postst5923/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig--met-video-s.aspx

Hier staat alles in wat je nodig hebt. Vijf basisstappen = de 5 geboden van de detailingbijbel.
1. De lak wassen
2. De lak kleien
3. De lak polijsten (met een compound of andere polish) om krasjes en swirls weg te halen.
4. De lak voeden met een glaze.
5. De lak beschermen met een wax of sealant.

Bij stap 3, het polijsten, kun je verschillende polijstmiddelen gebruiken: van grof naar fijn.
Een erg grof polijstmiddel met veel 'cut' noemt men heavy polish of in de volksmond een compound. Maar het valt dus onder de categorie polishes, want je polijst ermee. Ultimate Compound is een compound. Monello Veloce is ook een compound.

Hierna heb je medium grove polishes en hele fijne polishes waar je mee eindigt. Mezzo is een medium cut polish, finale is een fijne finishing polish.

Na stap 3 ga je naar stap 4. De lak voeden met een Glaze. In Dibuzz' stappenplan staat: "Nu de lak helemaal schoon is en open staat is het tijd om de oliën die verloren zijn gegaan aan te vullen en een showcar glans te creëren."
En hier raakt men van in de war: Het product van Meguiars = Deep Crystal Polish 'Step 2' is een Glaze!

Vandaar dus dat Dibuzz vroeg: Wat versta jij onder een polish? Want een polish is een polijstmiddel. Logisch. Zie de naam.
Behalve dus bij Meguiars. :-b

Maar goed, zoeken op google met carclean in het zoekvenster en je komt echt een heel eind. Zo zie ik op de Carclean.com site, bij de product omschrijving al meteen het antwoord op je vraag in je eerste bericht:
Eraser is een pre-coat onvetter en reiniger voor na het polijsten. Het is grondiger dan IPA en verwijdert nog beter residu van oliën. Daarnaast maakt het ook nog eens het oppervlak anti-statisch, zodat er een goede hechtingsbasis is voor een aan te brengen Cquartz-laag of andere coating.

Ik begrijp dus heel goed het standpunt van Tim en anderen, want de antwoorden op de vragen die je stelt zijn zó ongelofelijk makkelijk te vinden. Dan is het intypen van de vraag hier en dan wachten op een antwoord veel minder efficient dan google of de zoekfunctie gebruiken en je antwoord binnen een minuut vinden. Mocht dat dus veel langer duren, dan begrijp ik wel dat je er niet uit komt en het forum raadpleegt. Maar: wat is eraser of ervaring met andere producten is snel te vinden hoor ;) . Succes in ieder geval, uiteindelijk begin je door het bomen echt het bos te zien en valt alles op z'n plaats. :jippie

Inderdaad netjes uitgelegd GMToyota... :-)^

@TS, Gewoon echt veel lezen, show-offs bekijken etc.. staat echt enorm veel info hier op het forum.
Je moet niet verwachten dat je alles in een week kan.

Ikzelf ben in het begin bij een meer ervaren detailer langs geweest en we zijn samen van 8.00 uur tot 19.00 uur bezig geweest aan mijn auto.
Heel leerzaam en je kan vragen wat je wilt.
Succes en wees positief...

@ GMToyota

Bedankt voor de super uitleg! Daar kan ik tenminste wat mee.
Ik heb inderdaad dat stappenplan gelezen maar heb mij inderdaar laten vangen met
het productenboekje van Meg's

Daarom dat ik alles door elkaar sloeg

Dus eigenlijk moet ik gewoon een geschikte polish vinden grof of medium, daarop een fijne polish en dan een glaze en een wax

@ addy

Heb hier ook al heel veel gelezen, nog niet alles maarja.
maar is gewoon de schuld van dat stom boekje van Meg's,
dat ik vanallles door elkaar sloeg.
En ik ken toch geen detailler in mijn buurt dusja.

DC 1991;342439 zei:
@ addy

En ik ken toch geen detailler in mijn buurt dusja.

Ik ben er toen ook voor naar Bodegraven gereden vanuit Breda, maar goed dat moet je ook willen natuurlijk.

Heb even de show-off voor je opgezocht.

https://forum.Carclean.com/cc_postst13752/Citroen-C4-Coupe-1-6-16v--05--Lucifer-rouge.aspx?=

Staat denk ik wel redelijk in hoe ik tewerk ben gegaan inclusief dr benamingen van de produkten die ik gebruik..

Ook ik was en ben nog steeds wel een beginner
En heb me ook door verschillende mensen laten begeleiden, oa in bodegraven...

En lezen lezen lezen...