Ik denk dat een deel van de verwarring ontstaat doordat je verschillende termen door elkaar haalt. En dat is begrijpelijk, omdat meguiars dat ook doet en dus zout in de ogen strooit van vele beginners.
Je gebruikt veelvuldig de termen Compound en Polish, alsof het 2 verschillende dingen zijn. Dat is verwarrend, want een compound ís een polish. Hieronder lees je hoe het zit:
Heb je dit stappenplan al gelezen = https://forum.Carclean.com/cc_postst5923/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig--met-video-s.aspx
Hier staat alles in wat je nodig hebt. Vijf basisstappen = de 5 geboden van de detailingbijbel.
1. De lak wassen
2. De lak kleien
3. De lak polijsten (met een compound of andere polish) om krasjes en swirls weg te halen.
4. De lak voeden met een glaze.
5. De lak beschermen met een wax of sealant.
Bij stap 3, het polijsten, kun je verschillende polijstmiddelen gebruiken: van grof naar fijn.
Een erg grof polijstmiddel met veel 'cut' noemt men heavy polish of in de volksmond een compound. Maar het valt dus onder de categorie polishes, want je polijst ermee. Ultimate Compound is een compound. Monello Veloce is ook een compound.
Hierna heb je medium grove polishes en hele fijne polishes waar je mee eindigt. Mezzo is een medium cut polish, finale is een fijne finishing polish.
Na stap 3 ga je naar stap 4. De lak voeden met een Glaze. In Dibuzz' stappenplan staat: "Nu de lak helemaal schoon is en open staat is het tijd om de oliën die verloren zijn gegaan aan te vullen en een showcar glans te creëren."
En hier raakt men van in de war: Het product van Meguiars = Deep Crystal
Polish 'Step 2' is een Glaze!
Vandaar dus dat Dibuzz vroeg: Wat versta jij onder een polish? Want een polish is een polijstmiddel. Logisch. Zie de naam.
Behalve dus bij Meguiars. :-b
Maar goed, zoeken op google met carclean in het zoekvenster en je komt echt een heel eind. Zo zie ik op de Carclean.com site, bij de product omschrijving al meteen het antwoord op je vraag in je eerste bericht:
Eraser is een pre-coat onvetter en reiniger voor na het polijsten. Het is grondiger dan IPA en verwijdert nog beter residu van oliën. Daarnaast maakt het ook nog eens het oppervlak anti-statisch, zodat er een goede hechtingsbasis is voor een aan te brengen Cquartz-laag of andere coating.
Ik begrijp dus heel goed het standpunt van Tim en anderen, want de antwoorden op de vragen die je stelt zijn zó ongelofelijk makkelijk te vinden. Dan is het intypen van de vraag hier en dan wachten op een antwoord veel minder efficient dan google of de zoekfunctie gebruiken en je antwoord binnen een minuut vinden. Mocht dat dus veel langer duren, dan begrijp ik wel dat je er niet uit komt en het forum raadpleegt. Maar: wat is eraser of ervaring met andere producten is snel te vinden hoor
. Succes in ieder geval, uiteindelijk begin je door het bomen echt het bos te zien en valt alles op z'n plaats.