• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is nu het verschil tussen een excentrische machine en een rotary?

Volvo4Life

Detailing rookie
22 dec 2010
7
0
Gents,

Wat is nu het verschil tussen een excentrische machine en een rotary? Waarom / wanneer kies je voor de ene en wanneer voor de andere?
Welke merk/type is het aanschaffen waard zodat ik er nu - maar ook later als ik iets meer gevorderd ben - mee vooruit kan?

Hoe weet ik nu welke combinatie je moet maken tussen machine met welke (kleur) pads/ soort materiaal / wel of geen polish / welke fijnheid van de polish / welke wax voor welke lakken etc. Ik moet alles gaan aanschaffen maar wil voorkomen nu de verkeerde spullen te kopen en daardoor geld weg te gooien..

Ik heb een donkerblauw metallic Volvo met lichte krasjes van het wassen enzo. Geen diepe krassen en lak is zeker niet dof.

Ik denk wel eerst te moeten gaan kleien omdat het gedeelte onder de stootstrips van de deuren, niet glad aanvoelt na het wassen:-( Welk soort / merk klei is aan te bevelen?

Wat is jullie mening over het merk Swissvax; is het écht zo goed als wordt beweerd of zorgt het alleen voor een schone portemonnee???

Bedankt voor jullie tips, ideeën, adviezen etc.

Bas
 
Naast een rotary heb je zowiezo ook een excentrische nodig om mee te finishen.
Er zijn leden die wel kunnen finishen met een rotary, maar die zijn echt op 1 hand te tellen.

Een rotary heeft meer kracht dan een excentriche en daarin schuilt ook direct het gevaar.
Doordat een rotary zoveel vermogen op 1 plek kan leveren loop je snel risico als je niet weet wat je aan het doen bent op hologrammen en/of verbrande lak.

Mensen die erg harde lak hebben (BMW, VAG en volgens mij Volvo ook) gebruiken vaak eerst een rotary om te polijsten, en een DAP om mee te finishen (dus om de "schades" van de rotary weer weg te halen).

Als starter zou ik je een DAP900 aanbevelen, deze machine zit eigenlijk tussen de zwaardere rotary PRO900 en de lichter excentrische DAP500 in.
Prima machine, goed te handelen en je komt er echt een heel eind mee.

Welke pads je nodig hebt hangt echt van de hoeveelheid swirls ed af. zonder foto is dat enorm lastig in te schatten.
Makkelijkste (ook voor jou) is een bezoekje aan CarClean te brengen. Daar kan je de verschillende prodcten ook gewoon zien, voelen en ruiken.

Van Swissvax kan ik je redelijk wat vertellen omdat ik daar enorm gek op ben. Mijn inziens hebben ze schitterende producten, maar als ik dat afweeg tegen bijv Dodo dan zijn ze giga overpriced. Dat is dus ook de reden dat Swissvax bij mij in de vitrine staat en er hoogstens 1x per jaar uitkomt als ik daarvoor in de stemming ben.
Met spullen van Dodo kan je zeker hetzelfde resultaat behalen voor 50 0f zelfs 75% van de prijs.
 
Allereest welkom,

Veel van jouw vragen leven bij de meeste forumleden die net op dit forum komen.
Neem de tijd om te zoeken en te lezen, de antwoorden zijn er al.
Ga niet overhaast te werk, het gaat er vooral om dat je begrijpt wat je aan het doen bent.

Over de DAP en PRO vind je ervaringen in de apparaten en de review secties van het forum
Kijk ook gelijk naar de diverse uitgewerkte stappenplannen.

Succes. Hans
 
hulde voor de uitleg van arjan...
eigenlijk niets aan toe te voegen, echter 1 puntje...
je MOET geen 2 machines hebben (rotary EN exenter) maar het "grove" werk met de Rotary en afwerken met de Exenter is :jippie als resultaat :ja
 
Rotary: draait alleen een rondje ( met mega veel power, niet opletten is door je lak heen )
Excenter: draait niet alleen een rondje maar zwabbert ook heen en weer ( 8mm )

Excenter: als je nieuw bent in het machinale detailen
Rotary: voor de wat meer gevorderde gebruiker

In jouw geval: pak een excenter ( DAP900 is een topmachine ), doe dit middels het DAP starterspakket.
Hier zitten zowel pads als polijstmidellen bij.

Swissvax is een zéér goed merk, vraag mij allen af of je daarmee moet beginnen en het niet verstandiger is om eerst met een lager segment te 'experimenteren'.
Zoals eerder aangegeven: Dodo Juice heeft een geweldig range aan spullen die elke gebruiker zéér goed bevalt ( beginners als profs )

Indien mogelijk: maak een afspraak met CC Headquarters, zodoende kan men een volledig persoonlijk pakket samenstellen en je meteen goede raad / uitleg meegeven !
Ze hebben er testpanelen liggen, kunnen zodoende ook het 1 en ander laten zien wat super handig is !
 
Bedankt voor jullie snelle reacties; ik ga me snel inlezen op het forum.

Wel zag ik al een dap900 "set" van twee apparaten bij carclean in de aanbieding; is dit een mooie startersset voor mij? De rest van de spullen (polish, wax etc.) zoek ik wel uit met advies van jullie:-)^

Heb ook nog wel even de tijd daarvoor; op dit moment zitten de dikke pekelkoeken nog aan de auto dus...
 
Dan heb je dus EN een rotary EN een excenter te pakken ( voor een zéér mooie prijs )
Tip van Flip: de DAP kan je zelf mee experimenteren, de Pro zou ik gaan gebruiken tijdens een CC-rotary-clinic of in samenwerking met een ervaren detailer naast je