• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is sterker Unilak of Metallic

Sarge01

Detailing addict
8 mrt 2011
22
50
Wist even niet onder welk topic nu te plaatsen.

Ik ga een nieuwe auto leasen en zit te twijfelen tussen een witte unilak of een (licht blauwe) kleur in metallic. Ik heb alleen die 2 keuzes. Ik ga liever voor de kleur wit, omdat de auto mooie zwarte accenten heeft, maar ben nooit zo'n fan geweest van unilak.

Maakt het tegenwoordig nog uit in lakdikte en sterkte of je unilak of metallic hebt? Ik wil wel lekker kunnen wassen en poetsen enz. Hij zal ook door de (betere) wasstraat gaan, omdat de tijd er niet is om steeds met de hand te wassen. Met een lichte metallic kleur zie je niet zo snel zoveel aan swirls enz. Volgens mij is dat met een witte unilak iets meer.

Wat zegt jullie kennis en ervaring hierover?
 
Kort door de bocht; De uni zal net als de metallic een blanke lak erover hebben. Dus je zal alleen in de 'kleur' verschil hebben.

Dit is in de veronderstelling dat je het hebt over een personenwagen en niet een werkbus. Op een werkbus kan het mogelijk zijn dat je een unilak hebt zonder blanke lak.

Op lichte kleuren zie je dingen als swirls sowieso minder snel dan bij een donkere kleur, of dit nou metallic of uni is.
 
Laatst bewerkt:
Kort door de bocht; De uni zal net als de metallic een blanke lak erover hebben. Dus je zal alleen in de 'kleur' verschil hebben.
Dat zou je zeggen, echter in de praktijk is een metallic lak vaak een stuk makkelijker strak te krijgen dan unilakken.
Enerzijds omdat de metallic deeltjes lichte marring deels niet zichtbaar maakt maar ik heb altijd de ervaring gehad dat dit soort lakken daar gewoon gevoeliger voor zijn. Dat wil niet zeggen dat ze niet hard kunnen zijn overigens.
 
Fair enough, @Dibbuz. ;) Maar als jij de keus had tussen twee kleuren en één daarvan had jouw voorkeur, zou je dan tóch de andere kleur kiezen omdat deze een unikleur heeft die misschien wat harder is?

In het geval van Sarge zou ik mij niet druk maken om het type lak, maar wat ik mooi vind, toch?
 
Ik heb nu uniwit, ik zou nooit unizwart kopen zelf. Eigenlijk geef ik altijd wel de voorkeur aan metallic.
Gewoon persoonlijke voorkeur omdat ik het vrijwel altijd mooier vind en het is makkelijker in onderhoud.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Het voordeel van wit is wel dat je daar ook weinig swirls, krassen e.d. op ziet. Over het algemeen zie je krassen, swirls, e.d. sneller op donkere kleuren. Daarnaast zie je krassen e.d. ook minder snel op metallic lak. Dus, ik denk dat het weinig uit maakt tussen deze twee lakken.
 
TS kan kiezen uit Uni-wit en Metallic-lichtblauw. Uni-wit heeft de voorkeur omdat dit gewoon mooi bevonden wordt.

Zou er alsnog gekozen 'moeten' worden voor een metallic-lak omdat er andere voordelen aan hangen of juist een uni omdat er voordelen aan hangen? In mijn opinie maakt het niet uit omdat beide een blanke lak hebben er je gewoon nog ''Ik wil wel lekker kunnen wassen en poetsen enz.'' mogelijk is.

Kortweg is er dus alleen een afweging tussen de kleuren, lijkt mij. Mijn persoonlijke voorkeur zal altijd een donkere kleur zijn omdat je misschien sneller defecten ziet, maar juist veel meer warmte/reflectie/etc. in de lak hebt.
 
Het voordeel van wit is wel dat je daar ook weinig swirls, krassen e.d. op ziet. Over het algemeen zie je krassen, swirls, e.d. sneller op donkere kleuren.
Aan de andere kant zie je vervuiling zoals teer en vliegroest juist weer veel beter.
 
Ga gewoon voor wat je zelf het mooiste vind. Ik mag aannemen dat je er een tijdje mee wil rijden. Dan is het wel fijn om elke keer dat je naar je auto kijkt ook tevreden bent met de keuze. Een witte of blauwe metallic zijn beide te detailen! Ik zou voor wit gaan, maar ben erg bevooroordeeld. Succes met de keuze! Welk merk en type trouwens?
 
Dat zou je zeggen, echter in de praktijk is een metallic lak vaak een stuk makkelijker strak te krijgen dan unilakken.
Enerzijds omdat de metallic deeltjes lichte marring deels niet zichtbaar maakt maar ik heb altijd de ervaring gehad dat dit soort lakken daar gewoon gevoeliger voor zijn. Dat wil niet zeggen dat ze niet hard kunnen zijn overigens.
Maar dat is optisch bedrog. De clear coat (dus blanke lak) is eigenlijk hetzelfde. De metallic flakes zitten in de onderliggende kleurlaag.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Bedankt voor de reacties allemaal.

Mijn eigen ervaring met een witte unilak Volkswagen polo uit 2011 en white pearl Volkswagen up uit 2014, is dat de witte pearl minder steenslag liet zien. Bij de unilak zag je altijd gelijk van die lelijke zwarte putjes. Ook leek het mij minder hard, maar goed daar zat ook wel wat weer jaren verschil tussen.
Ik heb ook destijds de lakdikte gemeten en merkte dat de white pearl dikker was dan de unilak die ik daarvoor had, maar ook hier kan het weer aan ontwikkeling liggen. Anderzijds zou je denken dat de metalic lak tussen de wit en de topcoat een extra laag geeft. Ik weet dat die uit 3 lagen werd opgebouwd.

De Mercedes die we ook hebben staan (donkere bergrijs metallic) is echt supersterk. Ander merk weliswaar, dat zal ook een verschil maken.

Kick Buttowski

Ik ga overigens voor een MG ZS EV.
 
  • Leuk
Reactions: Kick Buttowski
Ik heb zelf op mijn Lexus (uiteraard) ook een metallic lak (weliswaar 3 stage lak), maar dat is toch behoorlijk zachte lak (zoals gebruikelijk bij Lexus). Aan de andere kant heb ik ook wel eens uni-lak gepolijst die behoorlijk hard was. Je kunt namelijk niet zomaar lak vergelijken tussen merken, en daarnaast kan er ook nog verschil zitten tussen bouwjaar en de fabriek waar de auto gebouwd is.

Bij de meeste lakken is de metallic overigens gemixt met de kleurlak, en daarover is vervolgens blanke lak gespoten. Die blanke lak bepaald de uiteindelijke hardheid, en is (meestal) gelijk bij alle kleuren. Echter, op sommige lakkleuren en soorten zie je beschadigingen in de blanke lak minder. Een goed voorbeeld is zilver vs zwart, op een zilverkleurige auto zul je swirls veel minder snel zien, terwijl ze precies dezelfde clearcoat hebben.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR