• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat me vandaag nou is overkomen ! 2 Polijstpad's gesloopt

SparcoNL

Detailing trainee
1 mei 2011
15
47
Ben vandaag bezig geweest met mijn oom op zijn volvo v70 uit 2004 en zwart.

Zijn met mijn gloednieuwe dap 900 en een oranje pad met ssr 2 bezig geweest,
Na het dak en bijde zijkanten is de pad op de motorkap kapot gesprongen, net toen men oom de machine van de motorkap af tilde knalde de pad er gewoon af.
De backing plate was ook echt hardstikke warm en in het midden zat een smeltplek.

Gelukkig was het de laatste run voor de oranje pad.

Eerst dacht ik die heeft te hard gedrukt of zo.
Dus de witte pad er opgedaan om met manello finale verder te gaan.

Hele auto ging oke, toen deed hij nog even het kontje van zijn motor ( suzuki gsx 750 ,^^)
Ging ik de pad even voelen,, hardstikke warm in het midden, trek hem van de backingplate was die gesmolten in het midden.

Wat gaat hier verkeerd ??

* er word niet hard gedrukt
* na 3 stukken van plusminus 30x30 word de machine aan de kant gezet afkoelen ( ergens had ik al gelezen dat het beste was )
* machine is nieuw , er is 1 bmw mee gedaan ( mijn eigen o:-) en gelukkig is het daar niet bij gebeurt )
* pad waren gloednieuw

Wie kan me even helpen, want heb geen zin aan dat dit elke keer gebeurt,
En men oom zit er toch ook wel mee in zen maag :-/
 
misschien teveel polijstmiddel gebruikt?
Dat de pads wat warm worden is opzich niet gek, backingplate zal ook wat warm worden door de excentrische beweging, maar HEET worden zodat het smelt..?
Zelf nog niet meegemaakt (al heb ik een DAP500...)
 
het enige wat ik kan bedenken is dat er een te grote wrijving aanwezig is in het gedeelte welke zorgt voor de excentrische beweging.
 
Daar zat ik ook aan te denken, dat er bij het excenter iets niet helemaal lekker is.
Dat hij daar veel frictie warmte produceert.

Maar het het is echt helemaal gesmolten ,, ik zal strax nog wel een foto maken :O
 
optrfl.webp

jzzext.webp

2vvlsvr.jpg

53vkhs.jpg

jgjndg.webp

2qx7tbc.jpg
 
Heel bizar dit! 8-())

Ik kan me niet meteen herinneren dat het bij mij ooit voorgekomen dat de pad of backingplate echt heel erg warm kregen....het lakoppervlak krijgt soms best wel warm (natuurlijk is dit ook het enige wat ik soms check bij het polijsten, ik voel geregeld eens aan lak om de temperatuur te checken, nooit aan de pad :-/ )

Verder niks eigenaardigs gemerkt aan de werking van de machine of abnormale geluiden?
 
Nu ik erover nadenk, bij padwissels heb ik ook wel eens gemerkt dat de backingplate wel redelijk warm aanvoelde maar niet dat een pad ervan zou gaan smelten :no

Edit: op de voorlaatste foto lijkt het wel alsof de pads een put hebben in het midden aan de voorzijde , ook raar, alsof ze ingezakt zijn....door het smelten aan de achterzijde? :weetniet
 
Hoeveel polijstmiddel gebruik je per applicatie?
Maak je je pads tussendoor wel schoon?

Dus zegmaar na 1-2 panelen even je pad uitspoelen of in de padwasher doen oid?

Als je pad echt compleet verzadigd raakt zal je polijstmiddel op een gegeven moment door de velcro (klittenband) heen dringen en zo tussen backingplate en pad kunnen gaan schuren.
Door de excentrische beweging van de machine verergert dat alleen maar, wellicht veroorzaakt dit de schuurplekken en en het defect aan de pad.

Je zou evt. ook even een mail aan carclean zelf kunnen wagen, wellicht dat zij dit vaker hebben gezien/gehoord....
 
Dat klopt ook ,, en niet zo'n klein beetje ook !!
Helemaal door gesmolten gewoon, en ze waren op dat moment ook goed heet.

Maar ben dr niet blij mee :(
 
Eelco ,

bedoel je nu dat je per 1 à 2 paneeltjes van 50 x 50 cm je pad moet uitwassen ?
dan ben meer aan het uitwassen dan aan het polieren :ja

of bedoel je met 1 paneel vb een hele zijflank van de auto ?

heb ook net mijn een Dapke aangeschaft , waar ik één van de dagen mee aan de slag wil .

Marc
 
Ik doe zelf vaak na iets van 6 hits ff wassen, hangt ook een beetje van het product af, een grove compound laat je pad veel sneller volkoeken dan een meduim polish, dus zul je hem ook eerder moeten opfrissen.

De pad hoeft ook niet door en door schoon te zijn, als het meeste er maar uit is, en het oppervlak niet compleet dichtgekoekt is, dan werkt de pad ook veel lekkerder.
Een pad die volgekoekt is begint ook veel sneller te stoffen en heeft minder kracht om de korrel van je polijstmiddel goed af te breken.

Schoon werken is prettig werken zeg ik altijd maar. Je gaat tenslotte je auto ook niet wassen met een vuile washmitt.
 
SparcoNL zei:
... , net toen men oom de machine van de motorkap af tilde knalde de pad er gewoon af. ...

Het is de bedoeling de machine uit te laten draaien terwijl hij tegen het oppervlak aan rust.
Het eraf knallen is een gevolg van een verzadigde pad en een slechte velcro hechting
Aan de oranje pad te zien is die niet al te lichtzinnig gebruikt, dat heeft niets met warmte te maken.

SparcoNL zei:
... * na 3 stukken van plusminus 30x30 word de machine aan de kant gezet afkoelen ...
Als een DAP na dat korte gebruik al warm is houdt je mogelijk je handen voor de ventilatiesleuven
Voor een hete DAP heb je meer nodig dan normaal gebruik, zelfs bij warm weer

Kijk even naar de HowTo filmpjes en vergelijk het met je eigen gebruik

Hans
 
Die oranje pad is toch toch normaal ( als ik naar de filmpjes van de HowTo kijk )
Maar bij het liften is deze er af geschoten met al gevolg de velcro hechting los liet ( door de warmte ) en toen ik hem gepakt had (andere kant van de garage ) kon ik het velcro er zo weer tegen aan plakken.

En dat afkoelen is niet omdat de machine heet word ( handen niet voor de ventilatiesleuven ) maar had ik ergens gelezen en ook maar gewoon gedaan.
 
Die schade aan de oranje pad op foto 2 ziet er inderdaad eigenaardig uit, als de warmte zich ter hoogte van de backingplate ontwikkelde dan kan de uiterste rand van de pad toch niet niet smelten? Het lijkt eerder ze ergens tegenaan gedraaid heeft wat erin gesneden heeft. Deze schade lijkt me eerder los te staan van de smeltschade in het midden van de pads..
 
dat de velco los laat is mij ook al 2 keer gebeurt , 1 maal oranje 1 maal wit. Maar bij jou is niet alleen de velco gedeeltelijk losgelaten maar de pad zelf gescheurd.
 
Dit is zekers niet goed.

Maar je we weten nog steeds niet of je de pads tussen door uitspoeld/schoonmaakt?????

Zelf doe ik dit na 2/3 hits al.Liever te schoon dan dat er wat polijstresten zitten die andere dingen doen.
Polijst veel en heb dit niet meegemaakt.Alleen een pad die een jaar oud was die losliet.Maar ook die verkleuring die jij hebt , heb ik ook niet zo erg ook niet op pads die op een laklaag zonder blankelak te werk zijn gegaan ( de Volvo Amazon ).

Dit was na 1 hit :

DSCN4177.webp


Deze meteen door de padwasher gehaald ,

DSCN4178.webp

DSCN4179.webp


Je moet eens weten wat na het polijsten voor een resten in een padwasher blijft zitten ( bij de wagen is de emmer regelmatig geleeg/ververst ivm veel polijstwerk )

DSCN4212.webp


Heb nu pas weer 2 pads weggegooit omdat ze versleten waren , deze pads waren al niet nieuw meer ( apart gelegd een keer voor dit soort klussen ).Maar deze slijtage is vanwege de opstaande randjes ( van onder andere het chroomwerk )

DSCN4271.webp



Maar ben bang dat er gewoon te veel polijstmiddel in heeft gezeten bij je.Gewoon wat vaker schoonmaken;)
 
Ik denk ook dat de pad veelste verzadigt is geweest, en dat door de middelpuntvliegende kracht van de exentrische bewegingen, het de pad helemaal doorgedrongen is.
Hierdoor drong het alleen maar dieper in de pad. En zorgt dit door de wrijving van de pad, tegen de packingplate aan voor de slijtage in het midden van de pad lijkt mij.

Dus vaker schoonmaken zal vermoedelijke de oplossinhg kunnen zijn.
 
maar zou je niet verwachten dat wanneer de witte pad echt verzadigd was geweest dat de verkleuring ook verder zou zijn doorgedrongen?

Ik denk dat het afscheuren van de velco van de oranje pad het resultaat is van het loschieten. Het midden laat los door het smelten, de buitenzijde begint los te komen en blijft aan het gedeelte waar die los gescheurd is nog even hangen.