• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat te gebruiken bij drogen van de wagen

DC 1991

Detailing chief
16 sep 2013
148
103
32
In vele filmpjes enzo heb ik al regelmatig gezien dat ze op hun microvezeldoek dat ze gebruiken om de auto te drogen,
daar een product opspuiten. Waarschijnlijk een Quick detailler vermoed ik.

Nu heb ik eens zitten kijken,
en vind er 4 in grote hoeveelheid.

Poorboy's spray & gloss, poorboy's spray & wipe, poorboy's QD & QD+ en meguiars last touch spray detailler

Nu is mijn vraag welke jullie aanraden?

Lijkt mij toch alle 4 hetzelfde ongeveer
Sorry als ik mis ben

Bedankt
 
Ik heb de Senza van Monello en de Oranje CSF.

Persoonlijk zou ik voor de Monello doek gaan :)

Als DS zou ik Pb's Spray and wipe. Leuke geur en niet te grote verpakking moest je iets anders willen proberen...
 
Wil je drogen met een quick detailer, dan kun je poorboy's spray en gloss of spray and wipe gebruiken. Of een andere willekeurige q-detailerspray.

QD+ van poorboy's world is meer een spray-wax die je gebruikt om de huidige waxlaag te boosten. Zie ook de + achter het woord QD. Deze is ook niet te vergelijken met een normale quick detailerspray, want het is bijv. niet geschikt als glijmiddel om mee te kleien en de verwerking is ook anders (opbrengen, wachten tot een waas, afnemen).

Ik gebruik in de lente, zomer, herfst een detailerspray. En in de winter soms een spray wax die je kan gebruiken tijdens het drogen (2 rondjes, één om te verdelen, één om te drogen / af te nemen).
 
En wat is de meerwaarde hiervan? Bijvoorbeeld als ik Poorboy's spray en gloss of spray and wipe gebruik. Hoe werkt dat dan? Gewoon op de natte wagen spuiten en dan de droogdoek er overheen trekken o.id.?
 
Inderdaad, gewoon tijdens het drogen gebruiken. Pufje erbij spuiten en drogen maar.

Ik heb vrij hard water hier, en drogen met een QD geeft mij het gevoel dat ik minder kalkvlekken krijg. Vooral in de zomer heb ik er profijt van, als het water hier snel verdampt en vlekken achterlaat. Ook heb ik het gevoel dat de droogdoek dan makkelijker over de lak glijdt.

In de winter is een spray waxje puur voor het boosten van de bestaande wax laag. Maar die komt er dus op als ik merk dat de bestaande waxlaag op z'n einde is en ik echt geen tijd heb om te waxen.

Maar goed.. Ik las net het bericht van de Aqua Gleam water filters: https://www.Carclean.com/merken/Aqua_Gleam

Dat kan me wellicht wat QD-spray schelen :)
 
Jup, minder kalkvlekken en minder werk om je wagen droog te krijgen. Het drogen gaat gewoon makkelijker. Ik gebruik zelf S&W, maar S&G of LT kan natuurlijk ook prima. QD+ zou ik niet tijdens het drogen doen maar erna; als je nog wat bescherming zou willen aanbrengen.
 
Zelf heb ik ook wel eens een quickdetailer gebruikt, maar vind dit geen succes. Wellicht doe ik iets fout. Liefst gebruik ik enkel de droogdoek, eventueel nadien nog met een qd nalopen. Een niet vaak geziene (op het forum) maar wel een heel goede in mijn optiek vind ik de Dodo Juice Soft Touch Premium Drying Towel. Een heel zachte en veel vocht opnemende droogdoek met lange vezels.
 
GMToyota;346366 zei:
Inderdaad, gewoon tijdens het drogen gebruiken. Pufje erbij spuiten en drogen maar.

Ik heb vrij hard water hier, en drogen met een QD geeft mij het gevoel dat ik minder kalkvlekken krijg.



Ik vind dit ook : door de QD heb ik ook het gevoel dat mijn droogdoek beter over de lak glijdt tov met gewoon spoelwater uit de tuinslang .

In principe zorgt de spray ook voor een snellere verdamping van het resterende water ( nou ja , ik bezie het als micro-druppeltjes die dan sneller verdampen door toevoeging van de QD op je lak/doek )

Mijn auto wordt afgespoeld en als ik zie dat er geen water meer vanzelf afloopt , dan spray ik mijn doek in met een QD en begin deze af te drogen.
Eerst met de groffe vezelkant en na dit (snelle) rondje probeer ik die doek uit te wringen ( nu lukt dit , in de zomer niet....) en gebruik ik dezelfde doek met de fijne vezels......
Als ik een spraywax of spraysealant gebruik dan doe ik net hetzelfde : doek insprayen , (snel) afdrogen met de groffe kant en daarna met de fijne kant.

Na dit (2x) drogen gebruik ik die doek enkel nog om de binnenzijde van de portieren/koffer te drogen en kom ik niet meer met die doek aan de buitenzijde . ( omdat er meer kans is dat er vuil in de doek komt door de binnenkanten van de portieren/koffer.....)

Standaard heb ik wel altijd een doek en QD in de auto liggen om de vervelende vlekken/druppels nogmaals weg te wrijven als ik met de wagen gereden heb vlak na de wasbeurt ......maar dan alleen aan de bovenzijde/boven de sierstrips omdat er meer naar onder al nieuw vuil tegen de lak hangt .
Vooral onder de buitenspiegels en bij de achterbumper heb je wel vaker last van "druipers" ]-0
 
Ik kan alleen maar een droogdoek aanbevelen, gezien ik geen QD gebruik bij het drogen. (geen last van kalk of waterkringen omdat is gezuiverd regenwater gebruik om af te spoelen) En qua droogdoek: Senza Aqua :)^
 
Droogdoeken heb ik al namelijk de seza aqua.

Maar ik zoek gewoon een product om de waterkringen enzo weg te krijgen, en bij velen heb ik al producten zien spuiten op hun droogdoek. Daarmee
 
Final Finish van Nanolex is ook een optie, zeker als je al hardnekkige ingedroogde waterkringen hebt.
 
Dus volgens mij gaat de keuze nog tussen PB Spray and wipe en Meg's last touch

Nu de prijs en inhoud is het zelfde,
dus daar geraken we ook niet ver mee.

Kan je beiden gebruiken om te kleien? want ik gebruik de QD van Meg's maar die gaat rap
en moeten ze afgelengt worden?
 
Spray and Wipe is er ook in grotere navulverpakkingen.
S&W wordt vaak verdund lees ik hier op het forum, ik zelf doe dat niet. Weet niet of iemand die van Meguiar's verdunt?
S&W kan je gebruiken met kleien, QD van Meguiar's zit in de standaard kleikit van hun, dus ja dat kan ook.
 
Je kan ook het water wegspoelen met een losse straal water zoals ik doe, scheelt enorm in tijd want het meeste water valt daarbij van de wagen, dus ook geen detailer nodig. Enkel eens langsgaan met de delirium towel en klaar.
 
+1 dat doe ik ook, scheelt inderdaad een hoop werk. Een beetje S&W vindt ik toch wel prettiger.
 
Kga da toch ne keer moeten proberen, al was het maar om de ervaring :) al hou ik die detailers toch liever om te kleien, misschien ne keer doen met UQW van Megs.
 
De Ultimate Quick WAX zou ik niet gebruiken om te drogen. Dit is een snelle wax, aanbrengen en afnemen. Lijkt mij ongeschikt om mee te drogen.
 
Die kerel op youtube van ammo (porsche video hier ergens op het forum) gebruikt het wel vaker als drooghulp. Dan om de doek iets makkelijker te laten glijden over de lak. Die man gebruikt spraywax overigens overal voor heb ik het idee :p