• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat zijn de voordelen van een foam gun en welke wasvolgorde moet ik dan volgen?

vince

Detailing trainee
5 apr 2014
18
22
32
Goeienavond detailers,
Ik ben ernstig aan het twijfelen om een foam gun aan te kopen omdat ik er wel veel over lees en benieuwd ben naar het gebruik. Nu heb ik al wat rondgekeken en ben ik nog een beetje aan het twijfelen, wnt mijn vraag is nu wat zijn nu de voordelen van het werken met een foam gun en welke volgorde moet je dan volgen? Wordt de foam beschouwd als een soort voorwas of...? Hoe ik denk dat het werkt is de auto infoamen, dan even in laten trekken en dan de auto afspuiten en gwn op de normale manier wassen of ben ik verkeerd? iig al bij voorbaat bedankt
 
Foamen moet je inderdaad zien al stap voor het wassen. De shampoo in de fles spuit je over de auto met behulp van een foamlans en hogedrukreiniger. Dit laat je ongeveer een minuut of tien zitten voordat je het er weer afspuit. De foam zorgt er voor dat vervuiling word losgeweekt van de lak en op die manier veilig afgevoerd word van de auto. Het voordeel hiervan is dat er al vervuiling verwijderd word voordat je met je washandschoen de lak raakt, dus minder kans op swirls/ waskrassen. Bij vieze auto's scheelt het tijd tijdens het wassen. Foamen doe je dus voor het wassen met water en shampoo in je routine.
 
IbizaSigno;n392447 zei:
Foamen moet je inderdaad zien al stap voor het wassen. De shampoo in de fles spuit je over de auto met behulp van een foamlans en hogedrukreiniger. Dit laat je ongeveer een minuut of tien zitten voordat je het er weer afspuit. De foam zorgt er voor dat vervuiling word losgeweekt van de lak en op die manier veilig afgevoerd word van de auto. Het voordeel hiervan is dat er al vervuiling verwijderd word voordat je met je washandschoen de lak raakt, dus minder kans op swirls/ waskrassen. Bij vieze auto's scheelt het tijd tijdens het wassen. Foamen doe je dus voor het wassen met water en shampoo in je routine.
Ok dankje voor je reactie en uitleg, ik snap m nu volledig :) tijd om te gaan bestellen denk ik :D
 
Dat denk ik ook ;) Maar dat moet ieder voor zich weten. Er zijn ook voldoende mensen die foamen onzin vinden.
 
Afgelopen week toevallig een HD reiniger (Nilfisk E140.3-9) en een foamlans van Monello aangeschaft, misschien vanmiddag eens uitproberen, ik zal m'n bevindingen posten ;)
 
Foamen is in mijn ogen zeker nuttig. Alle kleine beetjes helpen om de lak swirl vrij te wassen. En het is ontzettend leuk om te doen :)
 
Vorig weekend voor het het eerst de foamgun gebruikt icm Monello Artico Magico Snow Foam, is goed bevallen en leuk om te doen, je krijgt er een dikke foam laag mee en het blijft relatief lang zitten vooraleer het er af druipt, bovendien is het veilig voor de wax laag.
 
zijn die foamguns allemaal universeel en hoe sluit je zoiets aan op een hogedruk spuit en moet je die gun er weer af halen om met water de schuim af te spuiten.
 
Jeffreyvdt;n397936 zei:
zijn die foamguns allemaal universeel ........

Neen , per merk is er een andere specifieke aansluiting , je koopt een foamgun ifv JOUW hogedrukreiniger .
In de webshop zal je merken dat er identieke guns verkrijgbaar zijn ......alleen het aansluitstuk is anders.

Je haalt eerst je spuitlans van je pistool , vervolgens klik je jouw gun op je pistool en je kan aan de slag met foamen.
Je klikt de gun terug los en als je niet te kwistig bent geweest dan he je nog voldoende voor een volgende foambeurt ( kan zelfs 1 week later met hetzelfde mengsel )
Na enkele minuten kan je met je HD het nog resterende schuim/water van de auto spuiten . ( met behulp van je lans die bij de HD hoort )

Je kan ook met een tuinslang je foam van de wagen spuiten , kwestie van niet te veel druk te zetten op het vuil dat nog op je wagen zit ..........voor- en tegenstanders van deze methode .
Heb je erg zachte lak , dan is het raadzamer om met erg weinig druk af te spuiten ( tuinslang ) en daarna pas met je HD .

Kijk ook ff op ...........youtube ??
 
Lezz;n397904 zei:
Heeft het langer laten zitten van de foam nog invloed op de waxlaag?
Het langer laten zitten heeft volgens mij geen invloed. De foam zal opdrogen op de lak naar gelang de duur. Wat wel van invloed is, is de hoeveelheid foamshampoo in de mengfles. Zelf spuit de ik het foam op de auto. Als dan het meest er af is gegaan neem ik de hogedrukspuit en spuit de lak af.
 
meeste merken van hoge druk machines hebben een eigen aansluiting, uitzonderingen kunnen zijn Stihl= Nilfisk(zover ik weet). In ieder geval ff checken voordat je bestelt anders sluit het niet op elkaar aan misschien. Koppelingen zijn snelkoppelingen dus vaak draaien en eraf koppelen, gaat heel vlug om je foam fles los te koppelen van de hoge druk en daar weer een spuit op te zetten.

Foamen is naar mijn mening zeker niet altijd nodig, bij weinig vervuiling doe ik het niet en als ik ga polijsten ook niet