• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax over ceramic coating?

Wiers

Detailing rookie
15 jun 2022
2
15
Goedemorgen,
Na een rit van 2600km door europa en 2 jaar sinds de laatste grote poetsbeurt weer eens een paar dage uitgetrokken om mijn auto weer als nieuw te maken.
Ik heb al een hoop goede info en tips van het forum gehaald waarvoor mijn dank.
Maar iets waar voor mij verwarring blijft bestaan is de combinatie sealant, wax en coating.
Wat ik 2 jaar geleden gedaan hebt is dit.
1. Wassen (2keer met foam en monello Lavare)
2. Kleien. ( monello)
3. Afspoelen.
4. Polijsten (monello fine)
5. Afnemen met gyeon
6. Black hole
7. CQuarts ceramic coating
8. Waxen ( Carnauba)
Dit alles op een zwarte Porsche 997 4S en ik moet zeggen dat de lak er perfect uitziet.
Ik rijd ongeveer 6000km per jaar en hij staat altijd in garage

nu is mijn vraag aan jullie mede door de vele stappen plannen die ik hier tegenkom:
1. wat is jullie idee over de ceamic coating over de “black hole”
en 2 is de “wax laag” na de coating een overkill?
alvast bedankt voor de de tips
Eric
 

Bijlagen

  • 1797AC80-FA1F-4879-8E9D-1AD800B1EC1B.jpeg
    1797AC80-FA1F-4879-8E9D-1AD800B1EC1B.jpeg
    329,4 KB · Weergaven: 116
Laatst bewerkt:
Een coating, welke dan ook, kan en mag niet over Black Hole of een andere glaze. Een glaze is geschikt om lichte imperfecties op te vullen alvorens een wax of sealant aan te brengen of de glansgraad te verhogen.
Voor een coating dient de de lak moet zo schoon mogelijk, dus absoluut géén glaze, wax of sealant als basis.

Je zal dus een keuze moeten maken:
Ga je voor een langdurige bescherming, dan is een coating de oplossing.

Vind je waxen leuk en neem je genoegen met een 'minder' duurzame bescherming, dan is een wax of sealant de oplossing.

Je kan uiteraard wel een wax over een coating aanbrengen, alleen heeft een coating de goede/nare eigenschap om alles af te stoten dus ook een wax. Het zal wel hechten, maar de duurzaamheid is wat minder of dient de wax als offer bescherming.

Zelf zou ik de coating eens in de zoveel tijd na het wassen boosten met een quick detailer zoals Gyeon Cure, Gyeon Ceramic Detailer, Kenotek Ceramic Boost, Gyeon Wetcoat, Monello Acquafobia enz.
 
Tot en met stap 5 is je volgorde juist.
Blackhole gebruik je NIET i.c.m. Coating, dat hecht niet.

Een wax kan over een coating als boast, ik zou echter dit nooit direct doen. Gebruik bijv Gyeon CanCoat als topping. Of gebruik een onderhouds product zoals een Gyeon Ceramic Detailer of Washcoat.
 
Bedankt mannen voor de info.
Ik kan dus black hole en waxen overslaan, scheelt me weer tijd/zweet:)
Mijn lak is vrij goed dus na het polijsten doe ik er de ceramic coating over en ik heb ook pas de ceramic detailer van Gyeon gekocht dus dat komt mooi uit.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas