• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waxen na iron-x?

SanguiniusNL

Detailing trainee
22 apr 2012
247
47
35
(even Eámanë op Sanguinius' account)

Ik ga de F1 morgen weer eens wassen, en wil haar behandelen met Iron-X en Tar-x. Is het nodig om daarna een volledig nieuwe waxlaag aan te brengen, of is een Ex-P/Red mist goed genoeg?
Met andere woorden; wordt de boel gestript door bovenstaande producten, of valt dat mee?

Denk dat de laag wax aardig gestript is na gebruik van Iron-X en Tar-X. Wellicht dat een boost genoeg is, maar ook daar kom je maar op één manier achter; proberen.

Iron-X is ( dacht ik ) volgens mij PH neutraal en zal de waxlaag niet veel aantasten.

Maar boosten met byv Red mist kan geen kwaad na een wasbeurt.Want is volgens mij ook al ff geleden dat die behandeld is toch???

En anders een vers laagje EX-P erop.

Ik wil sowieso boosten, maar vroeg mij meer af of het ook nodig is opnieuw dodo juice aan te brengen zegmaar.
We hebben haar een week of 3/4 geleden weer gewaxed met dodo purple haze

Niet hetzelfde volgens mij hoor, maareh... als je met Tar-X en Iron-X bezig bent geweest lijkt me dat je lak vrij schoon is, ik zou dan eerder een extra laagje Purple Haze extra zetten.

Ik meen me te herinneren dat Tim geschreven heeft dat Sealants beter tegen Iron-X bestand zijn dan waxen, maar Tar-x lijkt me wel vrij pittig voor je waxlaag.

Zou er toch voor kiezen om nieuwe afdeklaag te plaatsen, of nu de Purple Haze of de EXP is.
Hoe dan ook vind ik het niet het juiste stappenplan: Iron-x en/of Tar-X ge je gebruiken vóór het paintcleanen/polijsten en niet halverwege tussendoor een keertje ( maar dat ben ik )

Dat jij het anders zou doen, wil niet zeggen dat dit gelijk fout of verkeerd is ;).
De f1 heeft onder bomen gestaan, en ik ben op dit moment meer nieuwsgierig naar wat die Tar-x doet. Dat is voor mij de reden het zo te willen doen.
Volledige beurt heb ik de tijd en mogelijkheden even niet voor, dus vandaar :).

In ieder geval bedankt voor alle reacties! Ik zal eerst maar even kijken hoever ik kom met alleen wassen vanavond. En dat sowieso even afwerken met Ex-P, want daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Spul nog nooit gebruikt namelijk.

De algemene regel is: sealant vóór de wax, nooit bovenop de wax.

Red Mist is een spray sealant die ervoor gemaakt is om als 'topper' te gebruiken bovenop een wax of sealant. Er is naar mijn weten wel enige discussie over of dit wel de juiste manier is, want het druist tegen de regel in. EX-P is een pure sealant, die bovenop een wax niet lang zal zitten.

Bij gebruik van Tar-X wordt de bestaande sealant- of waxlaag vrij fors aangetast. Hierna zou ik in ieder geval altijd opnieuw een beschermingslaagje aanbrengen.

stimpy68 zei:
Er staat op de Tar-x fles dat je wax ook verdwenen is na gebruik hiervan... :rules
:-"

Maar Ex-p na Tarx zou voldoende moeten zijn dus?

Dat ik bij Carclean was een tijdje terug vroeg ik naar Natty's blue. Er werd mij toen gezegd dat ik net zo goed Ex-p kon gebruiken.
Als Sealant heb ik Black hole nu.
Daarover heen zit dodo purple haze.

Wat is dan wél een goede bescherming om tussentijds aan te brengen? En dan denk ik dus aan iets vloeibaars, wat makkelijk en sneller aan te brengen is dan dodo.

EX-P Na Tarx zou voldoende moeten zijn ja. Liefst eigenlijk nog erop zetten wat eerder ook aanwezig was (purple haze in dit geval), in het geval dat Tar-X kort op de lak zat en dus niet de tijd heeft gehad om de wax compleet aan te tasten.

Black Hole is een glaze, geen sealant.
Naast Red Mist, die heel gebruiksvriendelijk is, heb je bijvoorbeeld ook Carpro Reload of Mothers FX Spray Wax. Poorboy's World QD+ is ook een goed alternatief met carnauba.

Black Hole of White diamond afhankelijk van de kleur van de auto en dan EX-P en eventueel als kers op de taart na curingtijd de Natty's Blue.
Mijn plan dan...

Producten die ik hier tot mijn beschikking heb zijn Black hole, red mist, purple haze en dan dus de Ex-p. Of Megs carnauba gold glass ;)

Bedankt allemaal voor de info :). Ik ga vanavond weer lekker aan de was.
Even kijken wat ik daarmee bereik. Gezien het tijdstip ga ik liever niet nog met wax aan de gang, dus ik denk dat ik de Tar X voor een andere keer bewaar..