Een tijdje geleden kwam ik weer in contact met een oude vriend van mij. We spraken weer eens een ouderwets avondje met elkaar af en in de loop van de avond kwam mijn hobby (auto's detailen) ter sprake. Hij vroeg mij toen om zijn motor ook eens onder handen te nemen. Dat leek mij wel interessant om te doen, dus de volgende dag meteen wat spulletjes besteld bij CC. 3,5" backing plate en een aantal 4" spott buff polishing pads (geel, wit, lichtgroen en zwart) en omdat we toch bezig waren ook maar mteen de Monello Forza mee laten komen. Na een paar keer uitgesteld te hebben ivm slecht weer was het vandaag dan zover.
Het slachtoffer
Dan moet je gaan beginnen, maar jah hoe. wat mag wel, wat mag niet. Eerst het stof en losse vuil maar eens van de motor afgespoeld. Dat viel mij nog niet tegen, er was zelfs een vorm van beading te zien. Ok het zijn niet de mooie druppeltjes die wij gewend zijn te zien maar het lijkt erop
Een teken dus dat de eigenaar zijn motor goed bijhoud. En dat bleek ook wel met het clayen. Er kwam gewoon nagenoeg geen vuil uit de lak. De vervuiling was zelfs zo licht dat het niet eens te zien was in de clay. Dan wordt het tijd om de swirls te voorschijn te halen met de Brinkmann. Vooral de neus en de tank hadden behoorlijk wat swirls.
Dus eens begonnen met een testspot. De japanse lakken staan niet echt bekend als zijnde hard dus eerst maar eens begonnen met wit en Mezzo. De swirls verdwenen maar ik ws nog niet tevreden. Dus een stapje hoger. Wit met Forza bleek de combo te zijn. Daarna nog nabewerkt met Wit en Mezzo en lichtgroen met Finale. De wat kleinere lastig te bereiken delen heb ik gedaan met een oranje handpad met eerst Forza en daarna oranje met Mezzo. Vervolgd door 4" lichtgroene spot buff pad met finale. Als laatste de motor behandeld met een rode handpad en Black Hole om hem vervolgens af te toppen met Smartwax Concourso Pastewax.
Om goed bij alle delen te kunnen hebben we de zadels ook maar even verwijderd en net als met een auto kan ik het dan niet laten om onder de kap dan ook de boel even aan te pakken.
Het kunststof kon ook wel wat aandacht gebruiken
Nog wat detail- en reflectiefoto's na afloop
Aan het einde de motor nog even in het zonnetje gezet om van het resultaat te genieten
Ik vond het persoonlijk een erg leuke en leerzame ervaring. Ik ben totaal ongeveer 5 uurtjes bezig geweest en dat viel mij nog mee want ik nam regelmatig een pauze en heb niet eens doorgewerkt. Op naar de volgende
Het slachtoffer
Dan moet je gaan beginnen, maar jah hoe. wat mag wel, wat mag niet. Eerst het stof en losse vuil maar eens van de motor afgespoeld. Dat viel mij nog niet tegen, er was zelfs een vorm van beading te zien. Ok het zijn niet de mooie druppeltjes die wij gewend zijn te zien maar het lijkt erop
Een teken dus dat de eigenaar zijn motor goed bijhoud. En dat bleek ook wel met het clayen. Er kwam gewoon nagenoeg geen vuil uit de lak. De vervuiling was zelfs zo licht dat het niet eens te zien was in de clay. Dan wordt het tijd om de swirls te voorschijn te halen met de Brinkmann. Vooral de neus en de tank hadden behoorlijk wat swirls.
Dus eens begonnen met een testspot. De japanse lakken staan niet echt bekend als zijnde hard dus eerst maar eens begonnen met wit en Mezzo. De swirls verdwenen maar ik ws nog niet tevreden. Dus een stapje hoger. Wit met Forza bleek de combo te zijn. Daarna nog nabewerkt met Wit en Mezzo en lichtgroen met Finale. De wat kleinere lastig te bereiken delen heb ik gedaan met een oranje handpad met eerst Forza en daarna oranje met Mezzo. Vervolgd door 4" lichtgroene spot buff pad met finale. Als laatste de motor behandeld met een rode handpad en Black Hole om hem vervolgens af te toppen met Smartwax Concourso Pastewax.
Om goed bij alle delen te kunnen hebben we de zadels ook maar even verwijderd en net als met een auto kan ik het dan niet laten om onder de kap dan ook de boel even aan te pakken.
Het kunststof kon ook wel wat aandacht gebruiken
Nog wat detail- en reflectiefoto's na afloop
Aan het einde de motor nog even in het zonnetje gezet om van het resultaat te genieten
Ik vond het persoonlijk een erg leuke en leerzame ervaring. Ik ben totaal ongeveer 5 uurtjes bezig geweest en dat viel mij nog mee want ik nam regelmatig een pauze en heb niet eens doorgewerkt. Op naar de volgende