• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Weer/schimmel? Verwijderen uit skai leren bekleding van boot

scotty018

Detailing rookie
13 aug 2023
1
2
Wie kan me helpen aan de oplossing voor het verwijderen van deze weer/schimmel in de skai/kunstleren bekleding van mijn boot.

Boot ligt altijd in het water en heeft vaak last van vocht. Oppervlakkig krijg je de vlekken er wel een gedeelte af maar het zit lijkt wel ook dieper in de bekleding en komt vaak ook net zo snel weer terug . Bij een aantal hete dagen in de zon zie je wel dat deze vlekken wat afnemen wat mij doet denken dat het schimmel is? (Kunnen slecht tegen zon).

Met een stoomreiniger bezig geweest maar dat bracht eigenlijk geen soelaas. Op internet staan tientallen verschillende suggesties maar hoop hier de juiste te vinden.

Heb vandaag cartec upholstery cleaner aangeraden gekregen maar geen idee of dat een goed advies is.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_20230813_161427.jpg
    IMG_20230813_161427.jpg
    206,3 KB · Weergaven: 78
Je moet de schimmels ook zien af te breken anders blijft het terug groeien inderdaad. Ik denk dan eerder aan een middel als Biotex dan aan welk ander detailing product ook.

Maar het lijkt er dus op dat de binnenvoering ook vochtig is geworden? Lastig om diep te reinigen dan. Kun je het uitbouwen en van onderuit reinigen? Dan zou je eventueel met een extractor de boel goed kunnen behandelen en laten drogen.

Als je enkel het oppervlak weet te raken zal de voedingsbodem blijven bestaan ben ik bang.
 
Zwarte schimmel is erg hardnekkig, chloor is bijna het enige dat het echt doodt.
Bij veroudering wordt de vinyl bovenlaag poreus, dan trekt een schoonmaakmiddel (en vocht) ook in de textiel eronder.
Teveel ontvetten maakt het dan alleen maar erger (veroudering, meer poriën waar de schimmel in kan).

Probeer eens een dressing op het vinyl, ruimte tijd laten zitten en dan met stoom (en adembescherming).
 
Je moet de schimmels ook zien af te breken anders blijft het terug groeien inderdaad. Ik denk dan eerder aan een middel als Biotex dan aan welk ander detailing product ook.

Maar het lijkt er dus op dat de binnenvoering ook vochtig is geworden? Lastig om diep te reinigen dan. Kun je het uitbouwen en van onderuit reinigen? Dan zou je eventueel met een extractor de boel goed kunnen behandelen en laten drogen.

Als je enkel het oppervlak weet te raken zal de voedingsbodem blijven bestaan ben ik bang.
Ik gebruik ook vaak BioTex...wel de groene. Maar dan moet je wel goed spoelen want volgen hun 1-2-3 methode komt er met het spoelen nog zeer veel vervuiling mee. BioTex werkt wel zeer goed voor vervuiling van biologische oorsprong, maar ik gebruik het ook om zeer smerige microvezeldoeken in te laten voorweken/wassen. Water van 40 graden met 50-70ml BioTex werkt zeer goed. Misschien dat de enzymen van Biotex ook schimmel te lijf gaan? Enzymen worden veel gebruikt om etensresten, vet en andere zaken op te lossen.