• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Weer terug - Jeremy met een F31 LCI 335d Individual

Thanks, blijft inderdaad bijzonder en ben er heel blij mee!

De banden doen wat ze moeten doen. Hier in DE toch wat flinke winterse neerslag gehad en geen problemen met remmen, sturen of tractie tijdens die condities. xDrive zal ook zeker helpen natuurlijk. Ze zijn wel wat lawaaierig en ik vind ze redelijk gevoelig voor spoorvorming, dus hierna ga ik overstappen naar Michelin PA4 of PA5. Of wat ze dan hebben. Dan worden het non-RFT, wat ik voor de zomerbanden ook wil. Daar liggen nu nog redelijk goede Bridgestone banden op met BMW markering, maar ik zou graag over willen stappen naar de Michelin PS4s met BMW-markering van de G2x M340i. Ook non-RFT. Maar beide sets kunnen minimaal nog een seizoen mee.
 
Goed om te lezen dat mijn ervaring niet veel anders is.
Ik heb een 435d Xdrive met die Pirellis, zonder breedset (225breed). Op nat wegdek of met neerslag moest ik er om denken om niet te fanatiek/dynamisch/sportief rotondes en op- en afritten te nemen. Snel over op Michelins. Met Run-Flat, zonder ster dan maar... Of een knap 19" breedsetje vinden...
 
Dat herken ik wel ja, met natte condities glijdt de kont wel wat sneller weg dan je zou verwachten lijkt het. Echter lijkt dat in NL erger, op Duits asfalt is het minder (hoe gek dat ook klinkt haha). Ook vind ik de banden in NL veel gevoeliger voor zijwind. Misschien heeft dat wat te maken met dat absorberende asfalt? Geen idee.

Let wel op dat een xDrive (schijnbaar) gevoelig is voor verschil in bandenomtrek. Ze zeggen dat je binnen de 1% moet blijven en dat de BMW banden voor breedsets dezelfde rolomtrek behouden. Nu schijnen vooral de SUV’s daar gevoelig voor te zijn. Ik kan echter niet bevestigen of dat daadwerkelijk waar is. Mijn twee xDrive auto’s hadden allemaal fabrieksbanden vanwege garantie. Ga je op vier dezelfde banden met dezelfde afmetingen rijden zijn ze natuurlijk 0% verschillend. Maar omdat de BMW markering PS4s maar een paar euro duurder zijn hier in DE in vergelijking met de normale ga ik voor het zekere en neem ik die hierna.
 
Ja poeh, vertel mij wat over moeilijke banden : unamused:
De vorige eigenaar had echte HiFly's gemonteerd. (67eu voor een 255/35/19 band). Voelde al schokjes tijdens de proefrit, hierop flink onderhandeld. Maar de tussenbak revisie kwam er toch! (1060eu). Dus toen wel runflat en ster-codering zoals BMW voorschrijft. Maar in de Michelin Alpins met runflat heb ik wel vertrouwen in dat die 4 banden (in 2 maten) wel goed zitten kwa bandomtrek. The story continues!

Ook wel grappig om te lezen dat jou de Eibach verlagingsveren zo goed bevallen. Heb al 2 nare smaakjes van Eibach, dus deze week een set AC Schnitzel gemonteerd. Straks weet ik meer! :yum
 
Ik snap ook niet dat men goedkope banden onder zo'n kaliber auto knalt. Natuurlijk geven we niet graag geld zonder reden uit, maar ik merk ook daadwerkelijk enorm veel verschil tussen banden. Ik weet nog goed dat mijn 330ci op Minerva banden stond (geen C merk maar een F-merk? :joy:) waarna ik overgegaan ben op fatsoenlijke GoodYear banden. Dat heeft de gehele auto getransformeerd, alsof er een compleet ander onderstel onder lag. Daarnaast is een 435d ook geen auto die je koopt omdat je "Slechts een auto nodig hebt".. Afijn, andere discussie! o_O

AC Schnitzer had ik op mijn 420i en nu dan Eibach Pro op mijn 335d. Nu was de 420i een sDrive zonder adaptief onderstel en de 335d een xDrive met adaptief onderstel, waarbij de 335d een stuk meer gewicht meesleept, maar met rij-ervaring merk ik weinig verschil. Beiden zijn minimaal straffer geworden, maar absoluut nog comfortabel te noemen. Op de autobahn is de ervaring echt fantastisch verbeterd. Geen zoekende voorkant meer en gewoon "BMW-straf". Ik heb overigens wel slecht-wegdek adapters achter zitten waardoor mijn auto geen typische Eibach hangkont heeft gekregen. Hij staat achter 5-7mm hoger en met een volle kofferbak en tank geheel level. Onderstaande foto is met lege kofferbak en bijna lege tank. Achter is hij zo'n 5mm gezakt en voor 28mm als ik het mij goed kan herinneren. Qua looks precies goed als je het mij vraagt! Hij staat ook niet te laag maar net "sportiever mooier". Eigenlijk zoals de snelste zes-cilinder F31 diesel touring met M-pakket zou moeten zijn. Eind deze maand de zomervelgen erop, dat zal helemaal super gaan staan!

IMG_2773.jpeg
 
maar ik zou graag over willen stappen naar de Michelin PS4s met BMW-markering van de G2x M340i. Ook non-RFT. Maar beide sets kunnen minimaal nog een seizoen mee.

Mocht je willen weten wat PS5 doet, die gaan er bij mij komend weekend onder. De originele Pirelli’s zijn qua profiel nog prima, echter maken de voorbanden een enorme herrie door cuppen. En aangezien ik over wil stappen naar non-rft gaan ze er alle 4 af.

Btw hier ook ervaring met de Pirelli rft winterbanden in 225/45/18. Zelfde ervaringen als door jullie genoemd, in de sneeuw overigens erg goed. Bij mij hadden er alleen 3 van de 4 hoogteslag vanaf nieuw. Heb nu Conti’s rft die fijner zijn dan de Pirelli’s met name op droog en nat wegdek, meer grip en zomerband achtige prestaties.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske