• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wel of geen Monello?

XJR2004

Detailing rookie
3 sep 2022
8
15
welke detail klei goeroe kan mij helpen met klei advies over Monello;

toen ik vorig jaar okt mijn XJR 350 uit 2004 (midnight black) kocht, heb ik hem meteen met de hand behandeld met (alles gekocht bij Carclean ;)
1) Poor Boys black Hole,
vervolgens met
2) Meguaire Ultimate Liquid wax
en als afwerking toplaag
3) Glymm Extra Gloss Protection.

Op zich beviel dit prima en geeft zelf na een jaar nog steeds een goed pareleffect (kost je wel een hele dag, maar producten werken makkelijk en geven mooie glans)
Maar laatst deed ik de boterhamzak test en voelde wel wat verontreinigingen (oneffenheden).

Daarom wil ik 'm dit keer iets uitgebreider behandelen, door eerst te kleien om dan daarna weer af te werken met bovenstaande producten/volgorde.

Na wat surfen en lezen heb ik Monello klei gekocht met Dodo Juice Born Slippery...

maar ik lees ook allemaal tegenstrijdige berichten op internet
de een zweert bij Monello en de ander zegt weer dat het erg veel marring veroorzaakt.
anderen beweren dat dat komt door te weinig lubricant
en weer anderen zeggen dat het niet uitmaakt omdat iedere klei 'marred' en je daarna sowieso met een DAP moet polijsten

ik zie nu door de bomen het bos niet meer en durf ik niet echt te beginnen omdat de lakglans op zich prima is...maar ik eigenlijk wel die voelbare 'pitjes' eraf wil hebben

anyone ervaring hiermee?

vast dank
Erik
 
Oplossing
Hey Erik,

De Monello - Dolce Verde klei en de Dodo Juice - Born Slippy is altijd mijn go-to geweest. Ik snap je verwarring, maar je geeft jezelf ook eigenlijk al antwoord in je verhaal; Verkeerd gebruik.

* De lubricatie moet goed zijn. (Bij elke klei)
* Laat de klei het werk doen. (Je hoeft niet hard te drukken of te raggen)
* De klei checken of er geen overtollig vuil in zit. (Naar binnen kneden/vouwen om een schoon stuk te krijgen)

Bovenstaande is dus vaker het probleem. Men spuit wat op een paneel, denkt dat de klei prima glijdt, maar laat dan de klei happen in de lak omdat het toch te droog is geworden.


Wat betreft de stappen;
- Mijn idee hierbij is dat de twee waxlagen elkaar opvolgen, maar persoonlijk...
Ik heb 2 merken klei
Meguiars : uit zo'n setje . mijn ervaring zeer milde klei dat bijna geen marring geeft
Monello: mijn ervaring is dat dit een milde klei is waarbij je dan wel iets sneller last kan hebben van marring

Marring kan ontstaan door elke soort klei of kleidoek of hoe je dat ook noemt
Hoe grover de klei hoe sneller de kans op maar haalt het vuil wel sneller weg
Ga je na het kleien machinaal of met de hand polijsten niets aan de hand.

Als je gaat kleien oppervlakte goed insprayen en geen druk op de klei zetten gewoon er lichtjes overheen laten glijden en regelmatig
de klei kneden zodat het opgenomen vuil in de klei terecht komt.

Pro tip: Zorg dat je regelmatig bij blijft sprayen het mag niet droog worden want dan "hapt" de klei gelijk vast met alle gevolgen van dien.

Black hole is een filler dus theoretisch gezien zou deze de kleine maring krasjes weer op moeten vullen waardoor ze niet meer zichtbaar zouden zijn.

Met beide kleien heb ik minimale marring gehad.

Just my 2 cents
 
  • Leuk
Reactions: XJR2004
OK dankjewel, maar betekent dit dat ik geen Black Hole moet/mag gebruiken na het kleien? En dus een echte polish moet gebruiken?
Mijn lak/glans is namelijk niet echt slecht, zie foto's
Ik voel alleen (met een boterhamzakje) minuscule puntjes in het oppervlak die ik graag weg wil hebben.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-09-03 om 14.04.43.png
    Schermafbeelding 2022-09-03 om 14.04.43.png
    1,3 MB · Weergaven: 52
  • Schermafbeelding 2022-09-03 om 14.06.07.png
    Schermafbeelding 2022-09-03 om 14.06.07.png
    2,2 MB · Weergaven: 51
Hey Erik,

De Monello - Dolce Verde klei en de Dodo Juice - Born Slippy is altijd mijn go-to geweest. Ik snap je verwarring, maar je geeft jezelf ook eigenlijk al antwoord in je verhaal; Verkeerd gebruik.

* De lubricatie moet goed zijn. (Bij elke klei)
* Laat de klei het werk doen. (Je hoeft niet hard te drukken of te raggen)
* De klei checken of er geen overtollig vuil in zit. (Naar binnen kneden/vouwen om een schoon stuk te krijgen)

Bovenstaande is dus vaker het probleem. Men spuit wat op een paneel, denkt dat de klei prima glijdt, maar laat dan de klei happen in de lak omdat het toch te droog is geworden.


Wat betreft de stappen;
- Mijn idee hierbij is dat de twee waxlagen elkaar opvolgen, maar persoonlijk zou ik de Meguiars eerst goed laten uitzweten/uitharden alvorens ik er nóg een andere wax overheen smeer. (De volgende dag, bijv.)
- De Ultimate Wax is volgens de beschrijving eerder een sealant. (Synthetisch) In theorie wil je deze op een brandschone lak aanbrengen zodat hij maximaal kan hechten. (Niet over een glaze)
- De Extra Gloss Protection is volgens de beschrijving eveneens een sealant.

Misschien blijkbaar heb jij na een jaar nog steeds werking? Dat is vrij bizar, mits de auto weinig wordt gebruikt of je tussendoor nog bescherming aanbrengt middels shampoo met toevoegingen o.i.d.


Tijdens dit typen heb je al een reactie en heb je al antwoord gegeven. ;P
- Je mag zeker ná het kleien nog met Black Hole aan de gang. Zoals aangegeven, zal dit eventuele lichte marring zelfs kunnen verhullen.
 
Monello Dolce Verde is ook mijn favoriete klei, alleen gebruik ik Poorboys Spray & Wipe als lube (en dan nog 50% verdunt met water). Ik heb nog nooit marring gehad na het kleien, maar ook heel weinig auto's met zachte lak (zoals bijvoorbeeld veel Aziatische automerken) gedaan. Ik vermoed dat Megaman gezien het Toyota logo wel met een zachte lak te maken had, en dat verklaart in elk geval voor een deel zijn marring-ervaring.

Meguiar's heeft verschillende kleisoorten in het pakket, zowel milde als behoorlijk agressieve varianten, en bij agressieve varianten verwijder je wel beter/meer vuil, maar heb je ook grote kans op marring.

Van de Jaguar verwacht ik dat deze een middelharde lak heeft (niet steenhard, maar ook niet boterzacht). Eventueel kun je na het kleien ook nog Poorboys Professional Polish gebruiken, dat is ondanks de naam geen polijstmiddel maar een paint cleaner (reinigt ook in de poriën van de lak, waar de klei niet komt). Dat kan gewoon handmatig met bijvoorbeeld een witte Monello handpad.
 
Hey Erik,

De Monello - Dolce Verde klei en de Dodo Juice - Born Slippy is altijd mijn go-to geweest. Ik snap je verwarring, maar je geeft jezelf ook eigenlijk al antwoord in je verhaal; Verkeerd gebruik.

* De lubricatie moet goed zijn. (Bij elke klei)
* Laat de klei het werk doen. (Je hoeft niet hard te drukken of te raggen)
* De klei checken of er geen overtollig vuil in zit. (Naar binnen kneden/vouwen om een schoon stuk te krijgen)

Bovenstaande is dus vaker het probleem. Men spuit wat op een paneel, denkt dat de klei prima glijdt, maar laat dan de klei happen in de lak omdat het toch te droog is geworden.


Wat betreft de stappen;
- Mijn idee hierbij is dat de twee waxlagen elkaar opvolgen, maar persoonlijk zou ik de Meguiars eerst goed laten uitzweten/uitharden alvorens ik er nóg een andere wax overheen smeer. (De volgende dag, bijv.)
- De Ultimate Wax is volgens de beschrijving eerder een sealant. (Synthetisch) In theorie wil je deze op een brandschone lak aanbrengen zodat hij maximaal kan hechten. (Niet over een glaze)
- De Extra Gloss Protection is volgens de beschrijving eveneens een sealant.

Misschien blijkbaar heb jij na een jaar nog steeds werking? Dat is vrij bizar, mits de auto weinig wordt gebruikt of je tussendoor nog bescherming aanbrengt middels shampoo met toevoegingen o.i.d.


Tijdens dit typen heb je al een reactie en heb je al antwoord gegeven. ;P
- Je mag zeker ná het kleien nog met Black Hole aan de gang. Zoals aangegeven, zal dit eventuele lichte marring zelfs kunnen verhullen.
Inderdaad rijd ik niet extreem veel en staat de auto altijd binnen. Ik reinig altijd met foam en afspoelen met wax/ vlekvrij water in de DIY spuitcabine van de wasstraat.

Nog één vraag puzzelt mij: gebruik ik dan met Black hole, ultimate wax en extra gloss de verkeerde producten na elkaar? Omdat ze allemaal soort van hetzelfde doen?
 
Oplossing
BlackHole is een olieachtige "voeding" die de glans omhoog haalt en kleine krasjes verdoezelt
Een sealant is een bescherming die graag op een schone lak wordt aangebracht
Een wax is meestal vettig en past daarom minder onder een sealant, kan wel er bovenop
Een polish is normaliter een polijstmiddel en gebruik je om krasjes te verwijderen.
Sommige merken gebruiken de term polish anders en dat is verwarrend
 
De beste tips staan al hierboven
Als je zin en tijd hebt is de technische dag van G&G in Heinkenszand (half november) een aanrader
Meer info op jaguarforum.nl
Kan ik eventueel even met je meekijken ;)
Hee leuk, bij G&G kom ik vaker en nov ben ik zeker bij. Ik ben ook lid van het Jaguar forum
De beste tips staan al hierboven
Als je zin en tijd hebt is de technische dag van G&G in Heinkenszand (half november) een aanrader
Meer info op jaguarforum.nl
Kan ik eventueel even met je meekijken ;)
haha leuk G&G ken ik zeker en ben er in nog w’schijnlijk ook. Alleen wilde ik niet zolang wachten met poetsen
 
  • Grappig
Reactions: RedCat
BlackHole is een olieachtige "voeding" die de glans omhoog haalt en kleine krasjes verdoezelt
Een sealant is een bescherming die graag op een schone lak wordt aangebracht
Een wax is meestal vettig en past daarom minder onder een sealant, kan wel er bovenop
Een polish is normaliter een polijstmiddel en gebruik je om krasjes te verwijderen.
Sommige merken gebruiken de term polish anders en dat is verwarrend
Is de goede volgorde dan:
1 Kleien
2 Black Hole vullen
3 Ultra Gloss sealen
4 Meguire’s wax

Of moet ik tussen 1 en 2 nog een polish gebruiken? Zoals
 
Om te beginnen, je moet niets ...

Als de krasjes teveel worden om met BlackHole te verdoezelen zal je moeten polijsten
Dat kan met de hand via de combinatie van een handpad en een polijstmiddel
Grofweg zijn polijstmiddelen grof, middel en fijn. Fijn heb je altijd nodig om af te werken.
Je zou dus met Raffini Finale en een handpad kunnen beginnen en kijken wat het doet

Als je eenmaal een polijstmachine gebruikt hebt sta ik niet in voor de rest van de uitgaven ;)
 
OK ik snap'm

1 eerst kleien
2 dan (in mijn geval een fijne) polish
3 daarna evt. Black hole
4 vervolgens sealen
5 en daar wax

PS die DAP heb ik ook al gekocht....haha...dus het kwaad is al geschied en nu dus
De beste tips staan al hierboven
Als je zin en tijd hebt is de technische dag van G&G in Heinkenszand (half november) een aanrader
Meer info op jaguarforum.nl
Kan ik eventueel even met je meekijken ;)
De beste tips staan al hierboven
Als je zin en tijd hebt is de technische dag van G&G in Heinkenszand (half november) een aanrader
Meer info op jaguarforum.nl
Kan ik eventueel even met je meekijken ;)

ook Raffini Finale besteld :)
 
Als je eenmaal een polijstmachine gebruikt hebt sta ik niet in voor de rest van de uitgaven ;)

'' PS die DAP heb ik ook al gekocht....haha...dus het kwaad is al geschied en nu dus. ''

Hehehe, nu ben je de spreekwoordelijke Jaques. ;)

Om het nu dan nog wat ingewikkelder te maken; Als je de lak goed polijst, dus corrigeren om te lak op te helderen en dan met fijnere stappen om tot hoogglans te komen, zal je zien dat een glaze (Black Hole) weinig tot niets meer toevoegt. Het beetje wat misschien nog te behalen valt, dat zal een wax voor je doen.
 
Er is al heel veel gezegd, maar 1 ding nog niet: wat ook kan helpen om je lak schoon/schoner te krijgen, zonder klei te gebruiken is:
- wassen met heel warm water.
- gebruik van teerverwijderaar
- gebruik van ijzerverwijderaar
- gebruik van harsverwijderaar

Als je dat doet is kleien vaak alsnognaan te raden, maar dat scheelt vaak al een hoop!