• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wel of niet kleien voor aanbrengen Glaze/AIO

QuoreSportivo

Detailing addict
11 aug 2020
78
50
Goeiedag allen,

ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd wie er allemaal kleien voor het aanbrengen van een glaze/AIO en wie niet en dan waarom wel/niet?

alvast bedankt en een prettige dag allemaal,
 
Bij een intensieve reinigingsbeurt klei ik de lak wel en daarna volgt inderdaad vaak een glaze.
Maar het is niet zo dat een glaze perse vooraf gegaan moet worden door een klei beurt, dat dan weer niet. Kleien doe je (ik) maar eens per jaar of soms dat zelfs niet, dat is afhankelijk van de staat van onderhoud van de lak. Een glaze kan je veel vaker toepassen.
 
  • Leuk
Reactions: QuoreSportivo
Voor mij: ik klei altijd wanneer ik een auto reinig. Wassen, ontijzeren, teer en daarna de klei. Dit is ook wat ik aan anderen vraag: wil je gewassen of gereinigd (schoon)? Zijn twee verschillende dingen voor mij.

Als het enkel een wasbeurtje is dan is het ook enkel wassen, afgetopt met een spraycoat. Maar in de door jouw omschreven situaties (glaze / AIO) dan gaat er bij mij reinigen aan vooraf. Redenen:
  1. Na het kleien is de beading veel strakker.
  2. Zonder reinigen gaat de machine er niet op. De kans op loskomend vuil bij duizenden rpm...nee dankjewel. De AIO is daarna tevens effectiever (hoeft niet tegen vuil te knokken).
  3. De lak is echt glad en dat vind ik toch wel een feestje op de tast.
In geval de auto al schoon is, dan niet, maar ik ga even uit van een normaal startpunt (onverzorgd).
 
Bij mij verschilt het per situatie
- voor polijsten = altijd kleien
- voor waxen = kleien bij harde en vervuilde lak, bij gevoelige lak en/of minimale vervuiling alleen chemische decontaminatie
 
  • Leuk
Reactions: QuoreSportivo
bedankt voor de reacties,

@RoCo ik doe dat op dit moment inderdaad ook echter heb ik wel eens berichten van mensen gelezen dat men beweerde dat de klei dusdanige marring zou veroorzaken dat dit met een glaze/aio niet meer op te lossen is. (ik geloof zelf dat kleien wel veilig is) en de stelling was inderdaad bij een onverzorgde auto.

@dennisdennis-12 ja als ik van het voorjaar de auto klei en polijst dan doe ik meestal bij de grote beurt voor de winter ook alleen chemische.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Tja, de angst voor marring zal blijven en op sommige lakken zal het ook gegrond zijn. Met beleid en veel glijmiddel moet ik het echter nog bespeuren.

Je moet van kleien geen onrealistische verwachtingen hebben. Als je met een milde klei najaagt om fallout, teer, hars, waterspots e.d. te verwijderen, dan kom je bedrogen uit en heb je grote kans om zichtbare marring aan te brengen.

Reinigen doe je wat mij betreft zowel chemisch als mechanisch en beide met beleid en gepaste mate.
 
  • Leuk
Reactions: QuoreSportivo