• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wel of niet ontvetten voor het aanbrengen van wax?

Neelis

Detailing guru
24 okt 2010
263
150
Niet zo lang geleden ontving ik voor het eerst Gyeon wax en daar staat in de handleiding om eerst de lak te ontvetten en dan de wax aan te brengen. Logisch, want dan hecht de wax goed.

Maar wat nu als er nog een polish/glaze/wax/sealant op zit van een vorige sessie?

Is het dan toch verstandig om die te strippen ivm de bestanddelen in de Gyeon wax of is het geen probleem om een Gyeon waxlaag over de oude lagen heen te zetten?

Het zou in de basis betekenen dat je beter niet kunt werken met een polish of glaze voordat je deze Gyeon wax aan brengt. In alle gevallen zal het zo zijn dat een willekeurig product beter hecht op schone lak. Hoe denken jullie hierover?
 
Je kan elke wax over vanalles smeren, maar dit zal de hechting c.q. werking niet ten goede komen. Echter is nooit te meten hoeveel dit nadelig voor je zal zijn, aangezien er zoveel factoren meespelen. (Slijtage door gebruik, wassen, weersomstandigheden, etc)

Wat bedoel je met een polish? Polijstmiddel heb je hopelijk niet meer op je auto zitten en als je bijv. een polish van Meguiars bedoeld, dan heb je het veelal over een glaze.


Als je al twee tot vier producten gebruikt om de lak te voeden en defecten te verhullen, zou ik niet alleen de Gyeon wax aanbrengen. Tenzij je gaat polijsten om de lak helemaal strak ën schoon te krijgen, dan heb je weinig tot geen voeding nodig en kan je de wax als standalone gebruiken.
 
Bedenk je ook dat als je wax smeert over een bestaande waxlaag dat dan de hechting cq ouderdom van de onderlaag belangrijk is.
Vergelijk dit met schilderen, als je een deur over de bestaande verflaag schildert dan is de hechting van de nieuwe op de oude laag belangrijk maar ook de hechting van de bestaande laag op het hout van de deur. Als de bestaande laag al aan het afbladeren is dan zal de nieuwe laag er ook af gaan omdat die op de bestaande afblader laag zit.
 
Goed punt wat betreft meetbaarheid. Omstandigheden zijn zo variabel dat je er niks nuttigs over kan zeggen.

Ik gebruik Super Resin Polish.

Simpelste wat ik kan doen is een laag Gyeon wax over de gewassen auto aanbrengen. Als de standtijd me tegenvalt, dan kan ik de auto ontvetten en een laag Gyeon wax aanbrengen en dat vergelijken. Misschien merk ik een duidelijk verschil, of niet.
 
Bedenk je ook dat als je wax smeert over een bestaande waxlaag dat dan de hechting cq ouderdom van de onderlaag belangrijk is.
Vergelijk dit met schilderen, als je een deur over de bestaande verflaag schildert dan is de hechting van de nieuwe op de oude laag belangrijk maar ook de hechting van de bestaande laag op het hout van de deur. Als de bestaande laag al aan het afbladeren is dan zal de nieuwe laag er ook af gaan omdat die op de bestaande afblader laag zit.
Goeie, zo heb ik het nooit bekeken.