• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wel of niet polijsten na het kleien?

DetailingDutch

Detailing addict
21 sep 2021
173
63
Hallo fanaten,

Ik kom online steeds meer detailing bedrijven tegen in bij hun exterieurpakket naast het standaard detailen(wielen, foam, etc), ook de auto kleien, Echter daarbij niet standaard na het kleinen de auto polijsten. Ik weet niet beter dan dat je altijd na het kleien moet polijsten ivm swirls die door het kleien kunnen ontstaan. Nu heb ik nog niet zo heel veel ervaring, dus snap ik nog niet alles.

Is het verstandig om je auto niet te polijsten na het kleien? Ik weet dat er tegenwoordig ook van die klei doeken/sponzen enzo hebt, zorgen die voor minder swirls?
Hoe zit dit en komen deze bedrijven dan weg met alleen kleien zonder je lak te beschadigen?

Kleien heeft meer risico op 'marring' of andere defecten, maar is niet een feit. ;)

* Doe alle voorgaande stappen correct.
* Gebruik een zachtere klei.
* Gebruik vooral voldoende glijmiddel.
* Werk met beleid en voel ook met je vingers of er grovere vervuiling aanwezig is. (Vooraf of tijdens het kleien)
* Hou je klei schoon c.q. gebruik een schoon stuk.

Wat betreft de bedrijven; Mijn ervaring is dat het veelal wordt vermeld omdat 'meer service' ook de prijs kan verantwoorden. Ook kan het zijn dat er alleen bepaalde delen van een auto worden gekleid, waar het typerend is dat er vervuiling zit waar kleien bij nodig is. (Er moet wel gekleid worden, want het valt anders teveel op) Maar er kan natuurlijk ook gewoon met beleid gekleid worden en dan is er weinig aan de hand.

• Leuk
Reacties: DetailingDutch
De Dolce Verde is een medium-klei, gok ik zo. Maar indien nodig legde ik deze even in warm water en dan wordt 'ie een stuk zachter. In de koudere maanden was dit ook wel nodig om 'm beter kneedbaar te maken.

Ik meen te herinneren dat bijv. Dodo Juice zachtere klei heeft. In de shop kan je vast wel iets vinden wat onder ''milde'' klei valt.

Vergeet ook niet dat je marring het beste ziet op donkere kleuren…aangezien het wagenpark in NL 50% zilvergrijs of wit is valt dit nauwelijks op.
Ook is het zo dat WIJ zien dat er marring ontstaan is na kleien, een “klant” weet dit niet.

Ja dat is waar, maar dat kun je toch niet verkopen naar een klant? Ik ben dan wel benieuwd hoe zo'n bedrijf de auto's kleit. Met inderdaad een zachte klei en voorzichting met genoeg detailer of claylube dit doen of er gewoon snel overheen.

Ah check. Wat is een voorbeeld van een zachtere klei? Ik gebruik nu de klei van Monello.
Een erg fijne zachte klei is de supernatural fine clay van Dodo Juice, Ik gebruik momenteel die van Monello ook en kan daar ook op donkere kleuren marring vrij mee kleien. Voldoende omvouwen om schone stukken te blijven gebruiken en idd erg belangrijk voldoende glijmiddel

• Leuk
Reacties: DetailingDutch