• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke breedte garage is nodig voor detail van een middenklasse auto?

Cordoba

Detailing guru
6 jul 2012
4.322
193
62
Ik overweeg een garage om mijn auto ook bij slecht weer op mijn gemakje te kunnen detailen, en de auto gewoon binnen te kunnen laten staan, om een dag later weer verder te gaan. Nu vraag ik mij af, of iemand ervaring heeft welke breedte je nodig hebt om redelijk te kunnen werken. Mijn huidige auto is een Fabia III (dus huidige generatie) en ik zie zelden garages breder dan 3 meter, maar heb het idee dat dit kan, maar toch nog redelijk krap is als je rondom de auto wil werken zonder deze te verplaatsen van de ene zijmuur naar de andere zijmuur.

Graag jullie ervaringen.
 
  • Leuk
Reactions: teertsniam
Het is geen garage maar onze oprit is gedeeld 6 mtr breed maar als de buurvrouw thuis is wordt het erg smal om lekker de deuren op te doen. Ik gok zo links en recht een meter extra lekker werkt
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik denk ook dat je 3,5 tot 4 meter nodig hebt, vooral omdat er altijd wel iets langs de muur staat of hangt, en je ook wat breedte nodig hebt voor goede verlichting.
 
Mijn tent was 4m breed en dat was voor mij prima. Wil je alle deuren open zetten, spullen langs de muren en nog om de auto kunnen lopen, dan zal je een meter of 6 moeten hebben, haha! ;)

Als ik het mij goed herinner kon ik in de tent een dikke SW of flinke sedan met alle deuren open in de tent kwijt en dan raakte de deuren nog niet de zijwanden.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Cordoba
Het eerste deel van mijn garage is 3 meter breed.. Dat is alleen voldoende om de auto neer te zetten en in en uit te stappen.

Om echt lekker te werken denk ik dat 4 meter ook nog wat beperkt is. vooral als je er verlichting en dergelijk omheen gaat zetten.
Zelf dan zou ik kijken naar auto movers. Zet je de auto bijna tegen de muur. en heb je aan de andere kant lekker de ruimte.

Voor het detailen is het best moeilijk een geschikte garage te vinden.

Wij hebben ook een beetje zitten kijken naar een andere woning, maar met een gelijk waardige garage is erg lasting.
Vaak zit je toch op een 3 a 3.5 meter breed.
 
Een breedte van 4 meter heb je echt wel nodig om enigzins makkelijk te kunnen bewegen en je werk te inspecteren. Mijn garage is 3.25 breed, dat is leuk om een wax laagje aan te brengen en de auto te stallen. Polijsten of coaten doe ik altijd onder de carport.
 
Denk inderdaad wel minimaal 4 meter, wil je er ook je spullen neerzetten in een kast bijvoorbeeld? Misschien dat er bij jou op een industrieterrein van die ruimtes te huur zijn met een roldeur?
 
4 bij 4 meter is wel het minimale wil je rondom kunnen werken.

Overigens heb ik niet te klagen met 37 bij 5,5 bij 8,5 meter :joy:

20181125_084552.jpg
 
Onze garage is 4 meter breed, maar zoals Zluytr al dacht is dat ook wat beperkt. Zelf zet ik de auto op de oprit van 5 meter breed, dat werkt gelijk een stuk beter wat ruimte betreft.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Ik heb ook een 'gewone' garage van 3m breed. Heb pas één auto erin gedetailed (mijn Golf) en door de auto aan de zijkant te parkeren had ik zeker genoeg ruimte om te werken (breder is altijd fijner natuurlijK!). Wel overweeg ik van het voorjaar movers aan te schaffen zodat ik hem echt tegen de muur kan zetten. Nu had ik namelijk nog ruimte nodig om zelf in/uit te stappen dus kan zeker nog 30-50cm werkruimte winnen door movers te gebruiken. Voor mij was het nu al comfortabel opzich, lastigste was de bijrijders kant, omdat je de ruimte voor uitstappen aan de andere kant nodig hebt (met mijn lengte is 'doorschuiven' naar andere kant van de auto echt geen optie).
 
Het idee van movers is inderdaad een goede. Voor de goede orde: ik heb een ruimte gezien met roldeur en 7 meter lengte, dus in de lengte genoeg ruimte om een kast/stelling met spullen neer te zetten.

@Zluytr @expor Bedankt voor het idee van de movers:idea:
 
Interessant topic dit. Ben zelf ook garageloos en dit is iets waar we destijds geen aandacht aan hebben besteedt bij het aankopen van ons nieuw huis. Buiten eventueel de optie carport aanschaffen, is het voorlopig buiten detailen voor mij.

@Cordoba: ik veronderstel dat de eventuele garage dan toch dicht bij jou in de buurt moet zijn? Heb ook al eens gekeken om ergens een garage te huren, maar buiten dat de meeste gewoon een box zijn die niet geschikt zijn om te detailen is de ligging ook een issue. Het praktische is er toch snel van af als de garage een heel eind verder dan de woonplaats staat. Toch zeker als het ook gewoon om een plaats gaat om de wagen binnen te kunnen zetten.

Dan heb ik het ook nog niet gehad over je benodigd materiaal om te detailen. Waar ga je dat laten in een box van 3 op 6 bijvoorbeeld? Zelfs al werk je met movers dan. Het is gewoon niet praktisch steeds over en weer te moeten om spullen bij te halen.

En een iets kleinere loods huren wordt al snel een dure bedoening als het alleen om hobbymatig gebruik gaat.

Gewoon enkele van mijn bedenkingen. Er zijn denk ik wel meerdere mensen hier die dit interesseren hoe ze dit eventueel zouden kunnen aanpakken.
 
Dit gaat om een box van 3 bij 7 meter, voorzien van stroom en verlichting en ook water op het complex aanwezig. Afstand is minder dan 1 km van mijn huis, dat betekent in de praktijk dat je de auto daar niet dagelijks binnen zet, maar als je 'm enkele dagen niet gebruikt of wat aan de auto wil doen, heb je wel een mooie plek binnen.
 
Minder dan 1km is echt ideaal. En je hebt gelijk. Een plek binnen is echt van goud waard. Hopelijk kun je de plek bemachtigen.

Da's ook nog zoiets waar ik aan denk. Meeste garages hebben ook geen regenput. Dus auto wassen op die plek zit er niet in dan.
 
We hebben plannen voor een nieuwbouw (open bebouwing) en dit is iets waarmee ik rekening wil houden. Een bijbouw mag een oppervlakte hebben van 40m2, dus stel nu dat ik al 5 meter breed ga mag de lengte 8 meter zijn. Voldoende om een auto zoals de Q7 (lengte 5 meter, breedte 2 meter) te detailen, dan is er genoeg ruimte voor- en achteraan
Wat mij enkel stoort is dat dan de volledige oppervlakte die me mogen gebruiken voor een bijbouw dan volledig opgebruikt wordt terwijl wij heel wat fietsen hebben (gezin van 6), een motorfiets en twee auto’s. Ik vraag mij af hoe restrictief die bouwvoorschriften zijn en ik vraag me af hoe soepel de gemeente is mocht ik bijvoorbeeld naar 60m2 willen gaan, voor een bijbouw van 7,5 meter breed op 8 meter lengte. Eventueel 7 meter lang en 5,7 meter breed zou misschien ook nog gaan en dan blijf ik op 40m2 en wanneer ik 1 auto detail kan ik de andere buiten zetten, ... ik kan het mij moeilijk visualiseren en inschatten hoeveel ruimte er precies nodig is om.
 
Ik kwam geen voorsteltopic tegen, dus heb geen idee waar je vandaan komt @monotechnics
In NL hebben we ook een aantal vergunningvrije bouwwerken, dat kan een oplossing zijn.