• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke coating ?

jelle

Detailing chief
30 apr 2016
306
88
39
Een maatje van mij heefd een nissan micra gekocht.
Nu zit die vol was krassen en willen we die gaan poetsen.

Nu vraag ik mij af wat is een goede coating voor de auto lak en de kunstof delen die verweert zijn.

De auto word gewassen.
Gekleit.
Gepolijst.
En dan de coating erop.
Ik heb een garage om de coating te laten drogen.

Ik moet wel zeggen, we hebben samen nog nooit een coating aangebracht.
Makkelijk aan te brengen.
Lange standtijd van minium 1 jaar graag.

Alvast bedankt voor de tips

Nanolex Si3D of Gyeon Prime zou ik zeggen dan..
CanCoat is makkelijker, maar iets minder hard en denk dat die krap aan het jaar zou kunnen halen...

Ik denk dat elke coating die te koop is bij Carclean een standtijd heeft van minimaal een jaar, afgezien van Gyeon Cancoat, dus wat dat betreft kan je niet fout gaan.

Nanolex Si3D is een hele goede en ook goedkope coating, maar het aanbrengen kost wat meer tijd dan bijvoorbeeld de coatings van Gyeon, omdat je het product veel langer in moet werken. Reken op ongeveer 2,5 uur per persoon per laag. Bij coatings van Gyeon hoef je alleen te verdelen en kan je het daarna gelijk weer afnemen, dus dat werkt een stuk sneller. Daarnaast maakt de Si3D de lak een stuk donkerder, dus je moet goed opletten dat je alles raakt, want anders kan je kleurverschil krijgen.

Over het algemeen denk ik dat een coating wat makkelijker is dan een wax, omdat er geen curetijd is en je een de coating niet zo snel te dik aanbrengt. Sterker nog, hoe dikker hoe better eigenlijk. Je moet alleen wel precies werken en zorgen dat je na het aanbrengen goed afneemt.

Kijk ook naar deze video van Dennis:

Inderdaad wat @Jansen zegt de Nanolex is een hele goede coating en verwerken is inderdaad wat vervelender. Je blijft op een gegeven moment maar vegen totdat er geen product maar achterblijft. Maar de prijs/kwaliteit is top. Zit nu al een tijdje op mijn auto en nog steeds is de bescherming zo goed te zien na een wasbeurt. Is echt ongelofelijk. Indien goed aangebracht houdt een coating wel minimaal een jaar.

Huh..? 2,5 uur per laag rekenen bij het aanbrengen van de Si3D?

Het aanbrengen vond ik juist makkelijk. Goede prijs voor een goede coating, dat lijkt mij ideaal voor de TS.

Greeetz

Ook ik vindt de Si3d veel makkelijker aanbrengen dan bijvoorbeeld de Mohs.

Heb wel het idee dat de Mohs wat krasbestendiger is dan de Si3d

Dit is wat Dennis aangeeft (toch een redelijk ervaren detailer denk ik:p), en dat komt ook wel overeen met mijn ervaring.
Ik heb nu 2x Si3D aangebracht, maar ik deed daar volgens mij geen 5 uur over per auto. :P (Deed het ook niet in een uur, uiteraard :D)

Bij coatings van Gyeon hoef je alleen te verdelen en kan je het daarna gelijk weer afnemen, dus dat werkt een stuk sneller. Daarnaast maakt de Si3D de lak een stuk donkerder, dus je moet goed opletten dat je alles raakt, want anders kan je kleurverschil krijgen.
Over het algemeen denk ik dat een coating wat makkelijker is dan een wax, omdat er geen curetijd is en je een de coating niet zo snel te dik aanbrengt. Sterker nog, hoe dikker hoe better eigenlijk. Je moet alleen wel precies werken en zorgen dat je na het aanbrengen goed afneemt.

Ik hield de ''10 druppels per werkvlak'' aan en bleef niet lang nawrijven omdat ik het in moest werken. 10 druppels op de applicator, werkvlak criss-cross insmeren en dan merk je dat de applicator al iets stroever over de lak glijdt, maar ik begon dan aan het naastliggende werkvlak en uiteindelijk verdeelde criss-cross over beide vlakken.
Bij Gyeon vond ik dat je al sneller deze stroperigheid / stroefheid had en voelde je meer weerstand.

Beide coatings kan/moet je kort na aanbrengen afnemen.

criss-cross insmere

Bij Gyeon is het inderdaad een kwestie van criss-cross en dan gelijk afnemen, maar de Si3D moet je blijven verdelen totdat je niet meer ziet dat je het aan het verspreiden bent, en dán pas afnemen. Dat kan dus betekenen dat je misschien wel 10 keer criss-cross verdeelt. We hebben het hier al vaker over gehad volgens mij, maar dit is wat Nanolex zelf aangeeft om de coating zo goed en dik mogelijk aan te brengen. En als de medewerkers van Carclean er met zijn tweeën 3 uur (met camerawerk, dus 2,5 uur 'echte' tijd) over doen om een Seat Leon twee lagen coating te geven, dan denk ik niet dat iemand die dit nog nooit gedaan heeft het sneller gaat doen.

@Jansen - Dan heb ik waarschijnlijk 2x fout gedaan. :P

Geeft Nanolex ook aan dat je 10 druppels op een werkvlak moet doen en dan blijven inwerken? In mijn gevallen kon ik 2 werkvlakken doen (2x 10 druppels) en zodra ik deze 2 vlakken bij elkaar trok om te verdelen (Zoals D in zijn filmpjes) merkte ik al dat de boel stroever ging. Ik kon wel door blijven verdelen, maar dan moest ik écht trekken aan de applicator en dat voelde ook zo tegenstrijdig.

Anyways... Voor de TS; Als je de auto ergens binnen kunt stallen en dus wat betere omstandigheden hebt om te werken met een coating, dan zijn beide coatings prima om te gebruiken. De Mohs, bijvoorbeeld, die is wel een stuk duurder, maar dan heb je ook meer/langer bescherming. Persoonlijk vind ik de Si3D erg goed tegen een aangename prijs.

Greeetz

De auto kan zeker binnen staan bij mij.

Ik zit zelf tussen de can coat en nanolex si3 te twijfel na jullie advies gelezen te hebben.

Even een ander vraagje, hoeveel pads van iedere kleur kan je ongoveer het beste hebben ?

Even een ander vraagje, hoeveel pads van iedere kleur kan je ongoveer het beste hebben ?
Je bedoeld de polijstpads, neem ik aan?

Tja.. Da's zoals veel dingen een persoonlijke voorkeur. Ikzelf heb van de grovere pads meer als de lichtere pads omdat ik alleen maar harde lakken tegenkwam en dus veel met de Gele Pad + Veloce aan de gang moest. Deze pads slijpen het meeste en krijgen het meeste te verduren, dus nam ik er daar meer van. (Ik geloof dat ik er een stuk of 4 had) Van de Oranje en Witte heb ik er 3 á 2 ongeveer. Zelfde idee hierachter, echter krijgen deze pads minder te verduren en dus kan je iets langer doorwerken voordat je ze moet wassen.

Je kan de gebruikte pad simpelweg sneller wisselen voor een schone en tegen de tijd dat je 4 pads verbruikt hebt, ben je wel een tijdje verder. Dan allemaal effe wassen en herhalen. Zo behoud de pad zijn werking én slijt hij minder.

Greeetz

Samen met mijn maatje besloten om voor de can coat te gaan.
Met wat kan je het het beste aanbregen ?
De monello disco duo aplicater pads soms ?

En het uitpoetsen ?
Met de monello piccolo nero ?
Zou 3 doeken genoeg zijn ?

Kunnen de mf doeken na het uitpoesten van de can coat nog gebruikt worden op de lak of voor wat anders ?

Samen met mijn maatje besloten om voor de can coat te gaan.
Met wat kan je het het beste aanbrengen ? Ik gebruik, Nanolex applicator cloths en block (stuk minder kostbaar)
De monello disco duo aplicater pads soms ? Kan, maar dan kun je ze gelijk weggooien...

En het uitpoetsen ? Ik gebruik, Monello Senza Bordi (soortgelijke wordt ook meegeleverd)
Met de monello piccolo nero ? Kan, Dibbuz gebruikt die ook in het voorbeeld.
Zou 3 doeken genoeg zijn ? Mijn inziens ruim voldoende

Kunnen de mf doeken na het uitpoetsen van de can coat nog gebruikt worden op de lak of voor wat anders ?
Mijn ervaring is: Als je het product goed verspreid bij het aanbrengen (dus niet dik laat opdrogen) en dan pas wrijven, worden de doeken niet hard en kunnen ze na de was (met MF cleaner) gewoon weer volledig ingezet worden

Nog een tip: de lege sprayer uit de can nemen na gebruik en doorspuiten met IPA/Prep, mijn sprayer doet het nog na
een half jaar pas weer te gebruiken