• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke coating?

Dyan Blezer

Detailing guru
10 jun 2020
177
138
20
Gulpen
Goedeavond,

Na een tijdje afwezig te zijn geweest door de examens van mijn opleiding elektrotechniek niv4 en gelukkig geslaagd nu de draad weer op pakken met detailen. De auto's die we hebben zijn wel gewoon goed onderhouden de laatste maanden.
We hebben afgelopen week een tweedehans Mazda Cx-5 gekocht in de kleur Soul Red Crystal. Helaas is het een wasstraat auto geweest als ik de krassen bekijk.

Interieur ben ik ongeveer 8.5 uur bezig mee geweest. Leer reinigen en behandelen, het bekende riedeltje.

Nu ben ik voor de buitenzijde aan het kijken naar nieuwe lakcoatings. Op onze Kia Picanto GT-line heb ik de Nanolex Si3D hier ben ik best tevreden over. Deze had ik aangebracht in april 22 en nu zijn de lager gelegen delen toch wel op z'n einde.
Ik ben ook wel nieuwschierig naar de Gyeon Pure & Mohs coating. Zijn deze veel beter dan de Si3D en makkelijker aan te brengen of zeggen jullie hou het lekker bij de Si3D?

Ook ga ik de kunstof delen coaten met Gyeon Trim. Nu zag ik Gyeon Trim EVO voorbij komen. In de tekst staat dat hij duurzamer is, gaat deze dan ook langer mee?

Alvast dank voor het meedenken.

Gr, Dyan
20240813_230832.jpg
 
Hallo,

Ik zou voor deze kleur voor Pure kiezen. Die laat de kleur echt knallen.
Pure geeft een wat meer Glossy afwerking. En je hebt met de het aanbrengen ook net even wat meer tijd t.o.v. Mohs. Wat overigens een eer dat prima coating is.

Voordeel is dat je met Pure ook je zwarte kunststof delenmmee kan pakken.

De Trim Evo is nog minder dan 1 jaar op de markt, dus over de duurzaamheid is nog niks te zeggen of deze inderdaad langer zal zijn. Ervaringen in het verleden zal het wel kloppen. Maar ik zou ze lekker mee pakken met de Pure Evo.
 
Dat is goed om te horen, ik heb de Gyeon Primer. Werkt dat goed in combinatie met de coatings? Voor mij zou het aanbrengen en 15 minuten wachten waarna afnemen met prep.
Dat vond ik zelf het enige nadeel van de Nanolex dat de auto naar buiten moest voor de prewash foam om te ontvetten waardoor er weer een nacht lang overal water uit de kieren blijft lopen.
 
Ik gebruik ook Primer als voorbereiding op een coating, en dat werkt in mijn geval prima. Wat ik doe:

1. Polijsten
2. Ontvetten met Nanolex EX (ruim gebruiken en 3-4 doeken gebruiken)
3. Polijsten met Primer
4. Ontvetten met Prep, met nieuwe doeken en weinig Prep.
5. Coaten.

Zelf ben ik een groot fan van Gyeon Cancoat, vanwege de prijs, gemak van aanbrengen en de duurzaamheid (zit bij mij al meer dan 4 jaar en meer dan 70k km op sommige delen). Andere coatings van Gyeon zijn ook super, maar is mij de meerprijs niet waard.
 
Klinkt goed. Scheelt een hoop werk zo te horen met Primer. Cancoat was nijn eerste coating en idd de prijs kwaliteits verhouding is echt super. Maar na een maand of 11 tot 12 was hij onder langs de deur randen wel echt op. Daarna ben ik overgegaan op de Nanolex Si3D.
 
Hoe heb je het aangebracht? Want dat kan nog wel eens voor verschil in standtijd zorgen in mijn ervaring.

Volgens mij moet je volgens de handleiding enkele spraytjes op een MFdoek doen en om het daarmee aan te brengen en uit te wrijven tot er bijna geen residu meer is, en daarna met een schone doek de laatste restjes meenemen.

Wat voor mij het beste werkt is iets als dit https://www.carclean.com/nl/gyeon-q2m-mf-applicator-evo-2-pack.html, ruim aanbrengen op de applicator en dan dik aanbrengen op het paneel, waarbij je alle delen meerdere keren raakt. Daarna afnemen met schone doeken.

Op sommige delen is het mooie er al af bij mij (liggende delen en de auto is deels overgespoten), maar op de rest van de panelen is het nog super. Zie foto's onderaan deze post:

 
  • Leuk
Reactions: Dyan Blezer
Het is alweer 4 jaar geleden dat ik Cancoat heb aangebracht maar ik heb destijds de handleiding gevolgd. Ik vind het wel een super coating om mee te beginnen.
 
Grote fan van pure evo geworden voor de looks. Echter mohs evo vond ik makkelijker. Ja je moet iets meer opletten, maar je hoeft bij zorgvuldig werken niet te haasten maar je kan ook weer geen hele auto in 1x doen. Nadeel is wel dus de hele tijd per paneel wachten.
 
  • Leuk
Reactions: Dyan Blezer
@Matsu Ik ben bekend met beide merken en ze zijn me nog niet tegen gevallen. Maar ik sta altijd open om andere merken leren kennen.

Hoeveel lagen van Gyeon Pure dienen er aan gebracht te worden?
Bij CanCoat en de Si3D deed ik altijd 2 lagen aanbrengen.