• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke DAP machine voor de beginner

Patupgti

Detailing rookie
31 jul 2025
2
2
Hallo mede poetsers.

Veel gelezen en al veel informatie gevonden over het polijsten van de auto, na en paar jaar de auto’s thuis altijd met de hand te hebben gewassen en in de was gezet kijk ik stiekem toch elke keer naar polijst machine’s, heb ervaring met poorboys,gyeon,monello,dodojuice maar dit allemaal met de hand altijd gedaan.
Waarom nu toch beginnen met en polijst machine dit omdat wij nu een garage aan huis hebben en een oprit waardoor ik nu op mijn eigen tempo de auto’s kan wassen en detailen.
Maar welke polijst machine is nu echt voor de beginner, waar ik zat aan heb om de 2 auto’s thuis te kunnen polijsten, de auto’s hebben geen ernstige krassen en of super veel hologrammen (swirls), ook poets ik auto’s van vrienden en familie.
Zelf kijk ik naar de machines op de website van carclean maar kan er eigenlijk geen keuze in maken ( vele filmpjes al bekeken )

De auto’s waar ik op wil polijsten is een Volkswagen up gti en een Audi a3 daytona grijs.

Maar waarom een beginner set? Over 1 jaar ben je dat niet meer. Je hebt nu de ruimte om het te doen, je bent al een paar jaar bezig, dus het is geen opwelling, je wilt meerdere auto's doen.

Ik zou deze gegevens als leidraad nemen met je beslissing voor een polijstmachine.

• Leuk
Reacties: Patupgti
Maar waarom een beginner set? Over 1 jaar ben je dat niet meer. Je hebt nu de ruimte om het te doen, je bent al een paar jaar bezig, dus het is geen opwelling, je wilt meerdere auto's doen.

Ik zou deze gegevens als leidraad nemen met je beslissing voor een polijstmachine.
Hier heb je inderdaad en punt, de keuze is echt reuze zie ik, ik lees best veel over verschillende machines het is ook maar net hoe gek je het wil maken maar ik ben altijd wel en voorstander van als het goed moet.. doe het dan ook goed en niet half gebakken. ;)

Ik zou ook eerder voor een 15mm uitslag machine gaan. Waarom? Je hebt een VW en een Audi. Die auto's hebben doorgaans een harde/hardere lak (disclaimer: hoeft niet, testspot zal dat moeten uitwijzen). Dan komen de voordelen die @Ric325i noemt, nog eens extra tot zijn recht. Nadeel van de DAP Evo Plus is dat je daar geen kleinere steunschijf op kunt zetten. Afhankelijk van de vormgeving van je auto, kan je dan wellicht niet alles optimaal polijsten met alleen 5"pads.

Denk bijvoorbeeld aan raam- of dakstijlen, randjes langs een panoramadak, maar ook holtes in plaatwerk. Dan heb je eigenlijk nog een machine nodig met een 3" pad. Of als je helemaal het konijnenhol in wilt, iets als een Flex PXE 80 met zowel 3" als 1" steunschijf :D

Nou heb ik toevallig een PXE en laat het nou zo zijn dat ik bijna nooit de 80mm steunplaat/Pads gebruik…

• Leuk
Reacties: RoCo