• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke delen voorzien van Paint Protection Film (PPF)?

Steve Jobless

Detailing trainee
4 apr 2022
42
40
Graag zou ik met jullie willen sparren omtrent Paint Protection Film (PPF). Ik overweeg namelijk om deze aan te laten brengen op onze auto (9 weken oud). De reden dat ik PPF overweeg is omdat we een elektrische auto hebben met een frunk. De frunk sluit je door de motorkap dicht te duwen met je handen op de lak, vandaar mijn idee om hier PPF op aan te laten brengen.

Eerst overwoog ik een zogenaamde 'bikini cut' die 1/3 van je motorkap bedekt met PPF, maar ik ben bang dat je toch het randje van de folie gaat zien en ik me daaraan ga storen, zodoende dat ik voor de hele motorkap wil gaan. Ik twijfel echter of ik de bumper zou meepakken want die is vanwege z'n aparte vormen best prijzig. Om een idee te geven; de motorkap is 350 euro, de bumper (eigenlijk hele voorfront want de auto heeft geen grille) maar liefst 650 euro.
Maar dan rijst bij mij de vraag; wanneer stop je? Neem je ook de spatborden mee? En de spiegels? Voordat je het weet heb je de hele auto voorzien van PPF ;)

Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie tips of ervaringen m.b.t. PPF?
 
Wanneer je dan toch voor een PPF kiest, zou ik zeker de voorzijde laten doen, want uit de praktijk weet ik dat daar de meeste steenslag ontstaat na verloop van tijd.
Zit er op de trunk niet een merkteken wat je kunt gebruiken als aandrukpunt om de motorkap te sluiten?
 
  • Leuk
Reactions: Steve Jobless
Ik heb dezelfde twijfels ... ook een nieuwe wagen in bestelling ,die nog een hele tijd op zich zal laten wachten overigens . Onze wagens verzorgen we echt wel goed, echter is vooral op mijn wagen ( snelweg en 5x meer km's dan mijn vrouw haar wagen ) de steenslag een doorn in het oog... en dan is voor mij de beschadiging aan de koplampen dan nog het meest opvallende ... Ik heb vorig weekend bij wijze van test eens een vel PPF folie besteld van 60 op 300 cm met wat tooltjes ... ik ga ( de 6maand oude ) wagen van mijn vrouw pogen te voorzien van in eerste instantie een koplampfolie en dan zie ik wel , in principe zou ik daar dan nog de hele voorbumper mee moeten kunnen doen voor een goeie 100 euro...
Nu ben ik me wel 100% bewust van dat dit geen simpel klusje is en dat het net zo goed fout zal gaan... de koplampen zie ik perfect te doen, de bumper zal een ander paar mouwen zijn maar ik wil gewoon voor mezelf weten of ik er toe in staat ben , mijns inziens ben ik best wel een handige harry en schrik ik voor niet veel... we gaan dus zien wat het zal geven ... Laten doen is eigenlijk een heel erg dure zaak... ik heb inmiddels enkele offertes binnen voor de koplampen en voorbumper te doen... echt wel duur .... koplampen + voorbumper was al net geen 1000 euro.... motorkap erbij nog eens ruim 1000 extra... dat gaat het zoiezo niet worden vrees ik...
 
  • Leuk
Reactions: Steve Jobless
Ik heb me de afgelopen dagen verder ingelezen in PPF. Tevens heb ik bewust naar de nadelen van PPF gezocht om een idee te krijgen waar ik rekening mee moet houden. Als je bewust naar problemen/nadelen van een product gaat zoeken zul je altijd iets vinden, zo ook bij PPF, maar het is goed om beide kanten van het verhaal te horen.
Het grootste nadeel wat vaak wordt aangegeven is dat je PPF niet kunt repareren. Dus als je steenslag op je PPF hebt wat door de folie is gegaan, moet je de gehele folie vervangen. 'Spotrepair' is niet mogelijk wat het dus (wederom) prijzig maakt.
Daarnaast heeft PPF niet het eeuwige leven. De nieuwste folies geven 10-12 jaar garantie. Voor mij is dat voldoende.

Tevens heb je verschillende manieren van installeren. Zo zijn er installateurs die met templates werken welke uitgesneden worden op een (computergestuurde) snijplotter óf installateurs die juist de folie uit de vrije hand snijden. Het voordeel van templates is dat je strakke snijlijnen hebt, maar het nadeel is dat ze wel altijd zichtbaar zullen zijn omdat de folie standaard niet om de randen gevouwen wordt. Daarnaast moet je maar net het geluk moet hebben dat er templates beschikbaar zijn voor hetgeen je wilt laten wrappen. Vaak is dit de 'goedkoopste' manier van PPF aanbrengen omdat een plotter altijd zo efficiënt mogelijk de folie zal snijden en je dus weinig snijverlies hebt en je deze sneller kunt aanbrengen omdat je de folie zelf niet meer passend hoeft te maken.

11654012465_9aa5805b77_b.jpg


Voor mijn auto zijn (nog) geen templates beschikbaar, dus kom ik uit op een installateur die het uit de vrije hand doet. Zeker met grote en/of complexe vormen is het aan te raden voor edge wrapping te kiezen, omdat je anders altijd gaat zien dat de snijlijnen niet volledig strak zijn. Met edge wrapping vouwt men de folie om de rand heen zodat de snijlijnen verborgen zijn. Edge wrapping voorkomt tevens dat zich vuil onder de randen van de folie kan ophopen. Op een auto met een donkere lak zal dit bijna niet opvallen, maar op een witte auto kun je bij non-edge wrapped folie zwarte randjes zien, zie bijv:



De voorbumper valt zodoende voor mij af. De naden zullen altijd zichtbaar blijven omdat edge wrapping niet mogelijk is zonder de bumper te demonteren. Buiten dat demontage van de bumper nóg hogere kosten met zich mee brengt, heb ik liever niet dat er iets gedemonteerd wordt aan mijn auto als het niet echt noodzakelijk is.

Gezien de kosten die het met zich meebrengt overweeg ik om enkel mijn gehele motorkap te laten doen, inclusief B stijlen (zwart) en het pianolak (zwart) van de middenconsole. Dan zit je overigens al op 750 euro... De tildrempel van de kofferbak ga ik zelf doen met Xpel Door Sill Guard die Carclean verkoopt. De tildrempel zie je immers alleen als de kofferbak open is, dus als die niet helemaal perfect is, kan ik daar nog enigszins mee leven ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoCo en Hean
@ivo's Dank voor de tip. Reeds gedaan, maar ze hebben helaas (nog) geen snijpatronen voor mijn auto dus dan houdt het op.

Pre cut PPF met edge wrapping kan idd ook. De templates worden dan vaak met de hand aangepast, niet alle installateurs doen/kunnen dit. Zie dit filmpje vanaf een minuutje of 7 om een idee te krijgen hoe dat uit ziet. Van wat ik ervan begrijp moet je best wat kennis en gevoel hebben van het desbetreffende model auto, dus kan me voorstellen dat dit slechts bij een subset aan autos gedaan wordt.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: ivo's
Graag zou ik met jullie willen sparren omtrent Paint Protection Film (PPF). Ik overweeg namelijk om deze aan te laten brengen op onze auto (9 weken oud). De reden dat ik PPF overweeg is omdat we een elektrische auto hebben met een frunk. De frunk sluit je door de motorkap dicht te duwen met je handen op de lak, vandaar mijn idee om hier PPF op aan te laten brengen.
En omdat je met de handen de motorkap sluit wil je PPF aanbrengen?
Bang voor beschadigingen? Hoe vaak ga je gebruik maken van deze bagageruimte?

Lijkt er nu op dat je veel geld uit gaat geven voor een motorkap die je wellicht niet eens zo vaak gaat openen en sluiten en indien je dit wel zou doen zou je ook nog kunnen overwegen dit met een zachte doek te doen.

Bij PPF aanbrengen zou ik eerder denken aan het voorkomen van schade bij steenslag i.p.v. het openen en sluiten van de motorkap met de hand. En als je er toch voor gaat lijkt mij edge wrapping sowieso een must.
 
  • Leuk
Reactions: Steve Jobless