• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke excenter machine raad je aan?

Ik heb 'm zelf Sven :-" :grinning:
Als je genoeg druk zet, dan stop ie met roteren, dus het is niet geforceerd, als je dat bij een geforceerd roterende machine probeert, dan lukt je dat echt niet! De Makita 6040 (dacht ik) is een geforceerd roterende machine, maar kost bijna 2 maal zoveel als de G220. En ik vind het zelf niet zo'n succes, geef mij maar een G220 (of een andere excenter en een roterende machine)
 
De flex 3401 VRG schijnt ook een ruig apparaat te zijn met 8mm uitslag. Worden al veel vergelijkingen gemaakt naar de kracht van het werken met een rotary... alleen de prijs is vrij pittig. Iemand hier die hem al gebruikt?
 
stimpy68 zei:
Ik heb 'm zelf Sven :-" :grinning:
Als je genoeg druk zet, dan stop ie met roteren, dus het is niet geforceerd, als je dat bij een geforceerd roterende machine probeert, dan lukt je dat echt niet! De Makita 6040 (dacht ik) is een geforceerd roterende machine, maar kost bijna 2 maal zoveel als de G220. En ik vind het zelf niet zo'n succes, geef mij maar een G220 (of een andere excenter en een roterende machine)

Ah, dan is dat verhaal bij mij verkeerd overgekomen kennelijk. Ik meen iig begrepen te hebben dat hij méér zou kunnen dan een excenter door die roterende eigenschap.

Maar als je méér wilt heb je m.i. toch een aparte rotary nodig naast de excenter of DA, dus daarom wil ik er tzt ook een losse Flex 3403 VRG bij.

Mja, eerst andere prioriteiten. :|
 
Makita kost 358 kan je kiezen of je geforeerd wil draaien of niet.
Flex is ook optie die koste 315
 
Ik heb ook met de makita gewerkt, mijn persoonlijke mening: Het is het niet echt.... de geforceerde rotatie voegt wel iets toe, maar is nog steeds niet net zo goed als een rotary. De makita kan ook in alleen roterende stand, is nutteloos, draait te weinig toeren om echt lekker mee te kunnen werken. Het is en blijft in de basis een schuurmachine. Terwijl de PE 150 Rotary van AEG puur een polijstmachine is.
 
Is de G220 eigenlijk een veilige keuze voor iemand die net start met machinaal poetsen?

Mijn interesse is eigenlijk ook wel gewekt, maar ik vraag me dus wel af of er nog veel mis kan gaan als iemand de juiste combinatie van pads en polish gebruikt. Bijv de G220 in combinatie met een orange 6.5 LC pad en de poorboy's SSR 2.5.
 
Heb geleerd dat je met excentrisch IN PRINCIPE weinig kan vernielen aan je lak.
Of de oranje LC icm met de PB 2.5 een goede combi is kan ik je zo niet zeggen, de heren detailers hier hebben mij iig aan het verstand gebracht om niet gelijk te zwaar te beginnen. Ik heb daarom 5 soorten pads gekocht (cuttingfactor 0-5) en het arsenaal PB behalve de SSR 3 (die ik nu dan toch wel graag wil hebben ;))

Suc6 in je keuze iig!
 
Hou de volgende dingen even in het achterhoofd:

Begin altijd met de lichtste combinatie. Wanneer dit niet voldoende blijkt te zijn ga je over op een zwaarde stap.
Het gebruik van een cuttingpad op een excenter wordt afgeraden door Meguiar's goeroe Mike Philips.
Echter is uit de praktijk gebleken dat het wel mogelijk is, indien men nabewerkt met een polishingpad om lichte krasjes te verwijderen die een cuttingpad eventueel achter kan laten.
Ook is er al geopperd dat de reden van afrading kan voortvloeien uit het feit dat men in Amerika nogal bang is voor eventuele schadeclaims.
Een excenter is vrijwel veilig te gebruiken en zal geen inbranding van de lak kunnen veroorzaken hetgeen een rotary wel kan doen door zijn hoge snelheden en daarmee een hoge warmte ontwikkeling.
Daarnaast wil ik nog wel even melden dat je met een machine, hetzij excenter of rotary, wel schade kan maken indien er gebruik wordt gemaakt van een poetspad die kleiner is dan de backingplate. De rand van de backingplate kan dan op je lak komen.
Ook is het oppassen met het snoer en stekkers. Daarom heb ik aan mijn machine een langer snoer gemaakt zodat de stekkerverbinding van het verlengsnoer altijd op de grond blijft en niet omhoog wordt getrokken en tegen de zijkant van de auto komt wanneer ik de machine op het dak gebruik.

Succes
 
Bedankt voor de tips :cool:

Ik ga maar eens aan de slag met tutorials kijken, en wat pad/polish combinaties maken.
 
Ik kan je de lake country pads aanraden. Deze vind ik erg fijn werken en zijn van goede kwaliteit.
En bovenal niet al te duur in vergelijking met de Meguiar's pads.

Inderdaad, speur even op het forum rond. Voornamelijk in het how-to topic.

Mocht je nog vragen hebben dan horen we het wel.