• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Klei en welke Lubricant

Snitser

Detailing chief
21 mei 2008
1.311
85
Hi,

Zag op carclean diverse soorten klei...Wat is nou een goeie klei en welke vloeistof is goed om te kleien behalve de last touch en de quick detailer. Dus zeg maar een vloeistof voor de groot verbruiker...

Gr.
Snitser
 
Elke klei soort is goed voor de auto.
Voor het glijmiddel kun je gewoon Last Touch in liter of gallon verpakking kopen bij Tim.
Last Touch is hetzelfde als quick detailer, alleen in grootverpakking.

Patrick
 
Plus dat je Last Touch voor het kleien 1:1 kunt verdunnen, dus als je een gallon LT koopt, dan heb je in principe bijna 8 liter kleivloeistof! :cool:
 
Elke klei is goed?

Vergeet niet dat sommige kleisoorten marring veroorzaken waardoor je achteraf moet gaan polieren.
Als je twijfelt welke klei je moet kopen, vraag je het best eens aan Tim.
 
Het grappige is dat er maar 2 fabrieken zijn in de wereld, die de klei maken. Dus in de basis is alle klei hetzelfde :-" Alleen de grofheid en kleur wisselt.
 
Ik zou inderdaad van de rode en paarse zo veel mogelijk afblijven deze veroorzaken inderdaad marring (krasjes en doffe lak) dus daarna moet je polijsten.
De klei-kits van Meguiar's, Mothers en de klei van Poorboys kan je gewoon gebruiken en is veilig. Gebruik wel genoeg glijmiddel, daar niet te zuinig mee zijn.
 
Zo...net weer een bestelling bij Tim gedaan. Heb de Gallon Last touch besteld, na verwachting volgende week weer leverbaar. En de grijze klei van Carclean.
Kon het niet laten gelijk wat andere spulletjes mee te bestellen:confused:
 
Snitser zei:
Zo...net weer een bestelling bij Tim gedaan. Heb de Gallon Last touch besteld, na verwachting volgende week weer leverbaar. En de grijze klei van Carclean.
Kon het niet laten gelijk wat andere spulletjes mee te bestellen:confused:

Dat zwak hebben de meeste hier als ze wat bij Tim bestellen :D

Zelf gebruik ik meestal de meg's klei en ga binnenkort even een vaatje Last Touch hiervoor bestellen. De meg's klei werkt super vind ik.
 
Drupje Gold Class Shampoo in een spuitfles met water werkt ook goed. Handig als je even zonder QD of Last Touch zit.... ;)
 
stimpy68 zei:
Niet te vaak doen Sven, de klei kan door deze combinatie uit elkaar vallen...:-"

Ah, okay. Nou ik ben toch gek met m'n QD/LT dus het zal niet zo vaak gebeuren. Maar ik had die tip ergens gelezen en aangezien ik óók nog een beetje voor m'n eigen auto wilde overhouden hebben we die tip maar eens in de praktijk gebracht. Het werkt wel goed overigens, en de klei ziet er gelukkig ook nog normaal uit.

Zal binnenkort wel een kan LT bestellen als het er weer is. Dan hebben we dat probleem niet meer. ;)
 
stimpy68 zei:
Niet te vaak doen Sven, de klei kan door deze combinatie uit elkaar vallen...:-"

Echt?

Op het potje van de clay bar van poorboy's staat toch op dat je Super Slick and Suds 1:64 kan gebruiken om te kleien.

Beter niet doen dus.
 
Maybe I have to rethink that.... :s

Het is in ieder geval zo bij de Meguiar´s shampoo....
strange....:weetniet
 
stimpy68 zei:
Maybe I have to rethink that.... :s

Het is in ieder geval zo bij de Meguiar´s shampoo....
strange....:weetniet

Was dat ook met GC? Misschien de mengverhouding dan? Heb nog een nieuw stuk liggen en ben net even naar de garage gelopen om de twee stukken klei te vergelijken, maar de consistentie is exact hetzelfde voor zover ik het kan beoordelen. Heb ze even goed gekneed, maar ik merk geen verschil...

Heb echt maar een druppel GC shampoo in een spuitfles gedaan en even goed geschud.
 
Quote van Mike Philips, "detailguru" van Meguiar's Online:

There are plenty of threads on this forum on this subject, not sure which search terms would work to pull them up.


Nutshell version of forum wisdom is the best clay lube is a quick detailer product because it lubricates the surface while you're claying and after you're done claying and wipe the residue off the paint looks good because quick detailers are made to mist on paint, then be wiped off and leave the paint looking good.

This is something that is important to most people but they don't know it, the reason we know this is because in all our Saturday classes, when we work on a demo car, if while claying we leave any residue or a clay smudge people panic and get all worried about the paint. Then we wipe the paint again and the smear or smudge is gone and they calm down.

So we know that after using a product, (any product really), to work on paint, especially a product from Meguiar's, it's important that the paint looks good after its use.

Now let me tie this in to your option, Meguiar's doesn't recommend using car wash soap mixed with water as a spray lubricant for claying, the clay can be affected in a negative way by the soap and soapy water is not designed to be sprayed onto paint, and then wiped off to leave behind a a nice looking shiny paint job. This circles back around to what we typed above. That is, soapy water used as a clay lubricant isn't going to wipe off as easy nor leave your paint looking good after you clay because it's soapy water, not a quick detailer.

Besides all that trivial stuff, we understand that in some countries a bottle of Quik Detailer can be quite expensive and our customer's treat it like gold and would prefer to save it for wiping the car down to remove light dust and restore the 'just detailed look' and thus like you, search for a lest costly substitutes for use as a clay lube.

So just to be clear, Meguiar's does NOT recommend using water with a little car wash soap mixed into it as a clay lube, but that's what some people will use when looking for a less costly substitute.
 
Het argument dat de shampoo-oplossing de lak niet zo mooi achterlaat als een Quick Detailer houdt geen steek. Dat is misschien mooi meegenomen. Maar na kleien gaan de meeste opnieuw wassen, waarna gepolierd en beschermt wordt. Dat de lak er na het kleien beter uit ziet met QD dan met shampoo-oplossing heeft dus geen meerwaarde.
 
Deels mee eens... inderdaad een erg 'Amerikaans commerciële' tekst.

Wat mi. wel mee weegt is het feit dat teveel 'afwijken van het concept' de klei uiteindelijk kan verpesten.
Ik ga in de toekomst (m'n QD is half vol) voortaan maar op 'safe' met deze tip van Stimpy68:

Plus dat je Last Touch voor het kleien 1:1 kunt verdunnen, dus als je een gallon LT koopt, dan heb je in principe bijna 8 liter kleivloeistof!

Daar kun je voorlopig mee kleien tot je een ons weegt... hmm... nieuw dieet! Het klei-dieet!
Moet wel toegeven dat ik meer beweging krijg dankzij het detailen! :grinning: