• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke pads en polijst middel past het best bij de situatie?

roybmwe38

Detailing trainee
18 jul 2019
17
45
Hallo allemaal,

Heb al de zoekfunctie gebruikt maar gebruik liever toch jullie expertise.

Binnenkort ga ik voor de eerste keer mijn auto polijsten en waxen. Kleien heb ik al eens gedaan maar ben toen niet verder gegaan. Ik zal vanavond foto's uploaden hoe de auto eraan toe is maar over het algemeen zitten er geen diepe krassen of deuken in. Wel swirls en die wil ik er graag uithalen voor hopelijk 70%? Aangezien het de eerste keer is. Ik heb een Dap 900 helaas zijn de polijst middelen vergaan. Die hebben 6 jaar in een container gestaan.

Mijn vraag is welk polijst middel kan ik het best gebruiken en welke pads? Ik heb nu uit mijn hoofd 2 gele, 1 rode, 1 zwarte en 1 paarse.
Voor wax heb ik Mequiars ultimate.

Het betreft een bmw e38 uit 1999. Als het een succes is doe ik ook de E46 compact uit 2001 van mijn vrouw.

Aankomend weekend heb ik 2 dagen volledig vrij om de auto voor te bereiden dus wassen kleien en afplakken. Weekend erop wil ik dan gaan poetsen. Als alles mee zit zou ik ook kunnen beginnen met polijsten.

(Foto's ga ik nu zoeken en posten)
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
dit hangt af van auto tot auto.
het beste dat je kunt doen is om te testen op een vlak stuk (motorkap) en met de lichtste combinatie beginnen en zo steeds zwaarder te gaan
in principe wil je zoveel mogelijk corrigeren op de zachtste manier.
dus rustig op het gemak met de lichtste combo en afnemen met ipa.
heb je goed resultaat gewoon verder doen
indien niet zwaarder gaan en nakijken
 
Hey! :)

Welke combinatie je nodig gaat hebben zal je moeten uitvinden door middel van een testspot. ;)

Mijn BMW uit '98 heeft een vrij harde lak, maar het is geen betonlak. Als de Gele/Rode/Zwarte pads van Monello zijn, dan zijn de zwarte/rode pads zónder cuttingpower en bedoeld voor glaze/wax/sealant/etc.
In de basis, van grof naar fijn: Geel + Veloce / Oranje + Mezzo / Wit + Finale. (Paars ken ik niet)

Ik vermoed dat je een vrij harde lak hebt, dus persoonlijk zou ik de Gele pad behouden en deze combineren met Scholl Concepts - S3. Hierna zou je een middelste stap (afschalen) kunnen doen met Oranje + S17 en deze weer opvolgen met Wit + S30.
Dit is uiteraard een aantal stappen, maar je zou ook de grove stap goed door kunnen werken zodat je al een mooie finish krijgt en deze meteen opvolgen met de fijnste stap.

Als je het allemaal volgens het boekje wilt doen, dan zou je idealiter 3 gradaties in huis willen halen om een goede testspot te maken. (Misschien is de lak niet zo hard en heb je geboeg aan een medium-stap) 3 stappen polijsten geeft uiteraard ook de meeste hoogglans. ;)
 
Ok mannen bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik ga hiermee aan de slag. Maak wel een apart topic met verslag hoe ik de auto voorbereid
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik zou wel oppassen met het afplakken. Als je plakband een hele week laat zitten heb je kans dat de lijm invreet of niet meer wil loslaten. Kunt beter aankomend weekend dan een deel afplakken en dat polijsten en het weekend erop weer afplakken voor de rest.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
De paarse pad is misschien een Monello whoolpad? Dat is een pad die fors corrigeert en dus ook behoorlijk wat lak weghaalt.
Als de lak geen diepe krassen of beschadigingen heeft, kun je misschien met de middelste stap beginnen, zeker voor iemand zonder ervaring lijkt me dat een beter idee. Als je later verder wil corrigeren kun je altijd nog de grove stap doen en die afbouwen, ik denk dat je een eerste keer al aardig verrast zult zijn van het resultaat met alleen middelgrof en fijn polijsten.