• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke producten hebben hoge Ph waardes?

dannycoolen

Detailing rookie
19 mei 2012
84
0
Beste mensen,

IK wil als ze weer op voorraad zijn de monello sprayflessen bestellen.
Nu lees ik en heb dit al eens vaker voorbij zien komen dat sommige middeltjes nogal agressief zijn voor de sprayers.
Bij de Monello flessen staat ook dat de sprayers niet 100% geschikt zijn voor hoge Ph waardes.

Nu heb ik veel producten van poorboys,

Bug Squash
Wheel rinser (volgens mij hoge Ph waarde)
All Purpose Cleaner & Degreaser
Spray and Wipe (staat op mijn verlanglijstje)
Meguiars Glass cleaner concentrate
Tire Dressing (ook hoge Ph denk ik)

Kan ik behalve de Wheel rinser gewoon deze producten gebruiken voor deze sprayflessen?
Graag hoor ik van jullie want op de flessen van poorboys staat van alles behalve Ph waardes:p

groeten danny
 
De fles wanneer je bijna klaar ben altijd op zijn kop draaien en spuiten tot er niets meer uit komt, dan is de slang/sprayer zo goed als leeg. Scheelt de helft ;)
Goed doorspoelen en laten weken na gebruik kan natuurlijk ook, maar kost meer tijd.

Maar dat is geen antwoord op je vraag ;)
 
Hoge pH waarde betekent dat je met een loog te maken hebt (zuren hebben juist een lage pH-waarde). Op het werk ook te maken met chemicaliën in flessen met sprayer, en de sprayers lijken identiek aan de sprayers die CC levert, alleen een andere kleurstelling. Op het werk eigenlijk nooit problemen gehad met de sprayers, en lege flessen neem ik ook regelmatig mee voor gebruik bij het detailen. Nog nooit een kapotte of versleten sprayer tegen gekomen.

Overigens zitten niet de producten met de hoogste pH-waardes in deze flessen, verschillende producten met pH waardes tussen 13,5 en 14, en die zijn zo agressief dat zelfs de slangen van het doseersysteem iedere 5 weken vernieuwd moeten worden, omdat ze gewoon kapot gaan door deze middelen. De spullen die Carclean verkoopt komen niet eens in de buurt, zulk agressief spul mag niet aan gewone consumenten verkocht worden, zeker niet zonder uitgebreide voorlichting. Het feit dat er geen pH-waarde vermeld is, geeft al aan dat het niet heel bijzonder is.
 
Uit het lijstje dat je voorstelt zou ik oppassen met de Poorboy's 'spray & rinse' (ph = 4 heb ik ergens gevonden op het internet) en de 'APC&D'.

Een beetje off topic, maar ik vind het niet kunnen dat het veiligheidsinformatieblad (VIB) van de meeste detailingproducten zelfs op de website van de fabrikant niet terug te vinden zijn. In het VIB staat o.a. de ph-waarde in vermeld.
 
Thanks voor de antwoorden, ik wil proberen de spullen zo "goed" mogelijk te behandelen en niet nu flessen kopen en deze vervolgens door onvoldoende info binnen een paar weken in de afvalbak te kunnen gooien.
Ik had daarom zelf zoiets als het ergens moet staan is het op de verpakking maar zoals gezegt daar is echt niks op te vinden.

Die APC van Poorboys is onverdunt het schadelijkst als ik deze verdun (want daarvoor gebruik ik die flessen) moet ik er dan nog mee opletten of kan het dan geen (minder) kwaad?
En bij de niet schadelijke producten moet ik dan toch elke keer de sprayen doorspelen of is dat alleen nodig bij de heftige goedjes zoals de spray and rinse
 
Je kunt, zoals MeanMachine al zegt, even de veiligheidspapieren nazoeken op het net. Deze worden vaak MSDS (Material Safety Data Sheet) genoemd.
 
MeanMachine;339151 zei:
Uit het lijstje dat je voorstelt zou ik oppassen met de Poorboy's 'spray & rinse' (ph = 4 heb ik ergens gevonden op het internet) en de 'APC&D'.

Een beetje off topic, maar ik vind het niet kunnen dat het veiligheidsinformatieblad (VIB) van de meeste detailingproducten zelfs op de website van de fabrikant niet terug te vinden zijn. In het VIB staat o.a. de ph-waarde in vermeld.


Zoals ik al had uitgelegd is dit een LAGE pH waarde. pH waarden kunnen in theorie varieren van 0-14, hierbij is van 0-7 een lage waarde en dus zuur, 7 is de neutrale waarde, en alles tussen 7 en 14 is basisch (loog). Hoe meer een pH-waarde afwijkt van 7 hoe sterker het zure of basische karakter is. Bedenk hierbij wel dat het een logarithme schaal is, dus pH-waarde 5 is niet 2 maal zo sterk als pH-waarde 6, maar 10 maal (ik dacht tenminste dat de 10 als basisgetal voor de pH-waarde gebruikt wordt, maar kan ook nog natuurlijke logaritme zijn met basisgetal e, is ongeveer 2,71).

Verdunnen met water (ongeveer pH 7, wijkt in de praktijk vaak ietsje af), geeft altijd een gunstigere pH-waarde, dus kan voor het materiaal geen kwaad.

Overigens geeft het genoemde VIB (VeiligheidsInformatieBlad), niet alleen zaken aan als pH-waarde, maar ook hoe je een product op moet slaan, en bij welke producten het niet opgeslagen moet worden. (sommige stoffen geven met elkaar een heftige reactie, en als ze bij elkaar staan kunnen ze altijd samen uit een kast vallen of iets dergelijks, waardoor die reactie ook optreedt).


Wat het doorspoelen van de sprayer betreft: is gewoon per product verschillend of dit nuttig is. Een product hoeft niet schadelijk te zijn, maar kan bijvoorbeeld indrogen in de sprayer, waardoor je aanslag/residu in je sprayer krijgt, zodat ie verstopt komt te zitten. Dus ook bij niet-schadelijke producten is schoonspoelen vaak aan te raden.
 
Bij de Monello Mengflessen gaat het vooral om pure en onverdunde producten.

APC kun je bijvoorbeeld 1:10 of 1:4 zonder problemen in de fles doen. Een velgenreiniger net zo goed.

Pak je bijvoorbeeld Super Degreaser en deze wil je puur gaan gebruiken (komt zelden voor) en je zou de fles zo laten staan, dan heb je kan dat het schroefdraad van de PET fles gaat scheuren.

Het gaat dus om concentraten.