• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke shampoo en prewash bij wassen om de week?

Kerssensboy

Detailing rookie
26 mrt 2021
4
15
Hoi,

Ik ben nog redelijk nieuw in het serieus wassen van de wagen. Sinds een klein jaar is mijn “daily driver” voorzien van een coating, dit heb ik laten doen. Tot nu toe gaat het best aardig in het wassen en onderhouden van de wagen en coating, maar ben niet altijd blij met de eindresultaat; hoe schoon de wagen is. Nu heb ik vooral goedkope producten gebruikt, je weet wel die spullen van de Lidl bijvoorbeeld, maar wil nu eens goed spul hebben.

Mijn probleem is alleen dat ik verdwaal in alle producten. Mijn vraag aan alle kenners hier: wat is een goede pre wash en welke shampoo raden jullie aan?

Coating is trouwens: Gyeon Syncro. Ik streef ernaar om iedere twee weken m’n wagen te wassen en heb een hogedrukreiniger met schuimlans.

Thx voor de informatie alvast!
 
Welkom op het forum. :D

Ik zou degene die de coating heeft aangebracht eens vragen om advies qua onderhoud.

De coating zou het schoonmaken een stuk makkelijker moeten maken, dus ik vermoed dat gebruikte shampoo (en/of andere producten) niet heel goed zijn. Hieronder een voorbeeld van populaire producten;

1) Voorwassen - Monello - Lancia Foamlans is velen malen beter dan de foamlansen die je bij de hogedrukreinigers erbij kan nemen. Gebruik de lans met een foamshampoo zoals Dodo Juice - Apple Ifoam.
2) Handwas - Dodo Juice - Born to be Mild + Microfiber Madness - IncrediMitt.

Er zijn recentelijk veel forumleden die zweren bij de prewash van Bilt-Hamber, maar ik ken deze niet uit eigen ervaring. Je zal dus vast nog meer tips gaan krijgen van andere leden. ;)
 
Shampoos van Stjarnagloss, Nanolex, Poorboy's, Bouncers, Angelwax, Madcow, Mothers, Carpro, Monello, Dodo, Detailpro, Koch zijn allemaal prima, shampoos van Waxaddict, Gyeon en Wowo's vind ik persoonlijk wat minder maar 't is een beetje wat je zelf prettig vind om mee te werken.
Qua pre wash Autoglym multiwash, Valet Pro, de overige zijn wat prijziger en werken m.i. niet beter. Bilt Hamber heb ik niet geprobeerd.
 
Ik denk dat zo ongeveer iedere shampoo die je bij Carclean koopt wel uitstekend toepasbaar is. Zelf heb ik goede ervaringen met Meguiars Gold Class en met Mothers Super Slick and Suds. Het is maar net wat je lekker vindt :)
Wat ik me wel een heel klein beetje af vraag is of een pre-wash echt noodzakelijk is als je om de week je (gecoate) auto wast. Is-tie echt zo vervuild na twee weken?
 
Ik heb sinds kort de Bilt Hamber foam en ik moet zeggen dat die echt erg goed werkt, met name als een auto al een poosje niet gewassen is of simpelweg erg vies (zout en sneeuwzooi in de winter bijvoorbeeld). Je ziet de vuiligheid letterlijk van de lak af druppen.
Op een goed onderhouden en relatief schone auto werkt het ook, maar daar zou je ook andere foam kunnen inzetten (of wat minder product gebruiken in geval Bilt Hamber).

Ik heb vandaag een restje DJ B2BM besteld bij CC en ben benieuwd hoe die gaat bevallen. Tot heden was(te) ik altijd met CG Mr. Pink en daar ben ik heel tevreden over. Jammer genoeg niet verkrijgbaar bij CC, maar als de B2BM goed bevalt is dat geen issue meer.
 
Bedankt voor alle reacties!

Bilt hamber lees en zie ik goede dingen over, maar is niet op voorraad. Wat is een goed alternatief, of even wachten tot het er weer is?

Heb Mother CMX wash & coat shampoo ook gevonden. Dodo juice Born to be mild heeft de voorkeur maar is er niet. Maar is CMX een goede optie of kan ik beter wachten? Ik zoek een shampoo die namelijk niet te veel druppels achter laat. Dat doet die Lidl zooi namelijk wel. Glans en geen druppels is het belangrijkste voor mij; denk ik.

Het jargon in sommige reviews snap ik nog niet helemaal, dus vraag ik het zo maar even.

Schuimlans die ik heb is die van Kärcher zelf. Is zo’n andere zoveel beter? (Vooral meerprijs waard?)
 
Oh en ik ben altijd als de dood om waskrassen te maken. Tot nu toe gaat dat best aardig om dat niet te doen; zei ook de detailer die de wagen een jaar geleden had gedaan.

Dus glans, geen druppels en eentje die lekker sopt zodat ik geen krassen maak.
 
Je wilt geen druppels omdat je dan veel te drogen hebt? De coating heeft nou juist de eigenschap om druppels te vormen. Op de verticale panelen zou dit beperkt kunnen zijn (water loopt daar sneller weg), maar het dak en de motorkap mag er gerust vol mee liggen; is een teken dat de coating nog goed werkt. Zoek en kijk eens naar de "open hose" methode van afspoelen. Daarna zou het aantal druppels al significant minder moeten zijn. Een hele andere optie is om een blower te kopen en de auto droog te blazen; dan ben je contactloos bezig en dus krasvrij.

De schuimlans van Karcher is vrij flut, maar voor Bilt Hamber eigenlijk prima. Dat foam is namelijk geen "show" foam en doet gewoon zijn werk. Even de PIR (zoekterm, staat genoeg op het forum en internet) berekenen van de karcher lans en dan in de juiste maat aanlengen.

Wat shampoo betreft zou ik lekker wassen met een pure shampoo en de coating "boosten" met een daarvoor bestemd product. Ook hier kan de detailer je waarschijnlijk adviseren. Dit boosten kan overigens ook contactloos (ook met je karcher lans) door Gyeon Bathe+, Nanolex Wash Coat of de nieuwe Kenotek Coat It Ceramic Wash te gaan foamen en afspoelen.

Voor het krassen op zich moet je vooral aan je materiaal denken. Hoe minder contact je maakt, hoe minder kans op krassen. Wellicht is de one-bucket methode met meerdere doeken/mitts iets voor je.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
Hier ook even in de war door je opmerking dat je "geen druppels" wil. Het effect dat er druppels op de lak blijven liggen wordt beading genoemd en is een teken van waterafstotendheid van het oppervlak. Als een oppervlak niet waterafstotend is dan zal er eerder een film van water achterblijven. Dit is het bekende beeld van auto's die niet in een bescherming staan. Zoals @RoCo al aangeeft helpt afspuiten met de open slang om veel water van de auto te verwijderen voor het drogen (mits deze in een bescherming staat, anders is het weinig effectief).

En de "schuimlans" van Karcher zouden we hier inderdaad niet echt een schuimlans noemen. Misschien inderdaad wel bruikbaar voor de foam van Bilt Hamber, maar die ken ik persoonlijk niet. Voor een echte snowfoam die een tijdje blijft plakken en zo de kans krijgt om vuil wat los te weken voordat je weer gaat afspoelen, is dat ding niet geschikt en zou ik toch een echte foamlans zoals de Monello Lancia overwegen - zeker als je het belangrijk vindt om zonder swirls te wassen.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
Bedankt! Ik ben enorm geholpen.

Wat betreft de druppels: die zijn na het drogen. Dan zie ik her en der nog rondjes van kalk/sop. Ik gebruik idd al de tuinslang gewoon los voor het laatste afspoelen en spoel daarmee bijna alle waterdruppels weg. Dan voorzichtig deppen met mijn droogdoeken.

Dan lijkt het helemaal prima, maar zie ik toch nog van die ronde vlekjes ontstaan. Maar als dat puur aan het drogen ligt dan weet ik wat ik beter moet doen.