• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke velgenborstel geschikt?

Zesser

Detailing addict
28 mrt 2011
77
55
Hallo,

Ik heb een 2020 Tiguan met 18'' Kingston velgen.
Gebruik tot nu toe een mitt om de velgen te wassen, maar tussen de spaken centraal geraak ik moeilijk.
Welke velgenborstel zou hiervoor, en voor het (krasvrij) reinigen van de volledige velg, geschikt zijn aub?
Zou dan de volledige velg met deze borstel willen doen, het volledige velgbed kunnen doen met deze borstel is voor mij niet nodig.
Bedankt alvast voor jullie advies!
Kingston.jpg
 
Persoonlijk zou ik een EZ GO Detail velgenborstel gebruiken voor het velgbed (WC-borstel-look) of een Wheel Woolie. Woolies zijn er in diverse maten.
Voor de voorzijde van de velg en de spaken gebruik ik geen grote borstels, maar gewoon een kwast. ;)

Voor de voorzijde + spaken kan je dus ook gewoon de washmitt blijven gebruiken. Lijkt mij niet lastig, aangezien je vrij open spaken hebt. Voor de lastigere plekjes dan een kwast?
 
Ik gebruik al jaren de Wheel Woolie van Monello, heb ze toen alle drie genomen. Werkt nog steeds goed, komt met de kleine goed tussen remklauw en velg in. En de andere voor de grotere ruimtes.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens een borstel gebruiken voor tussen de spaken, heb er nog eentje liggen van Valet Pro. De rest van de velg blijf ik met de mitt doen denk ik voorlopig, als dit lukt. Maar nog één vraagje, gooien jullie de mitt gebruikt voor de velgen samen in de wasmachine met alle andere doeken? Tot nu toe heb ik deze telkens apart uitgewassen onder de kraan (gewoon water), maar deze blijft smerig. Mijn mitt ziet er momenteel als volgt uit (uitgewassen), na een poetsbeurt van de velgen met vervuiling van een 6-tal weken...
 

Bijlagen

  • mit5.jpg
    mit5.jpg
    405,8 KB · Weergaven: 0
Ik zou die eerst met Dasty handmatig schoonmaken en te drogen hangen. Velgen mitts was ik nooit in de machine.
 
Als je zoveel vuil verzamelt in je mitt, zou ik je willen adviseren om eerst (betere) reinigers te gebruiken én een vorm van bescherming op de velgen aan te brengen voor toekomstige wasbeurten.

Wat betreft de mitt: Ik weet niet zeker of ontvetters zoals Dasty en andere middeltjes de handschoen zullen aantasten. Ernstig aanstasten of een beetje, als het niet nodig is, dan is het zonde. ;) Doe de mitt om je hand en eerst de mitt eens goed uit spoelen onder de warme kraan, met de vuile ''top'' naar beneden gericht. Met de andere hand kan je nu wat Dreft aanbrengen en de mitt masseren om het meeste vuil/vet eruit te krijgen. (Wederom de top naar bedenen)

Dit kan je herhalen tot het ergste eruit is. Vervolgens de mitt nog even in de week leggen met wat Dreft/wasmiddel o.i.d. Daarna eventueel in de wasmachine.
 
De velgen worden altijd mee met de wagen gefoamed en dan afgespoten met de Nilfisk. Maar natuurlijk na een aantal weken niet wassen verzamelt er zich redelijk wat vuil (+remstof), dus vooral op de voorste velgen. Bij het drogen van de velgen gebruik ik altijd een (milde) bescherming zoals nu de laatste keren de Hybrid Sealant Wax van Turtle Wax, btw een zeer gebruiksvriendelijk product, dat ik gebruik als wagen bijna droog is. Biedt ook een goed verhouding bescherming/glans vind ik. De velgen zijn dus wel in zekere mate beschermd. Velgenreinigers ben ik geen voorstander van voor de x-wekelijkse was, velgen worden vrij makkelijk proper maar wel die vuile mitt dus...
 
Een de-ironizer zoals Monello - Non-Ferro kun je prima wekelijks gebruiken. (pH-neutraal)
Als de bescherming goed is, dan zou je ook na 6 weken flink veel remstof/vuil van de velg kunnen spuiten met de HD. ;) Misschien eens overwegen om niet een product bij het drogen te gebruiken, maar iets als Wetcoat. Raak je alles goed en prima bescherming.
 
Mijn keuze zou zijn, een Monello Wash Mitt (of soortgelijk) voor de buitenkant, Wheel Woolie voor de binnenkant en een Valet PRO 25mm kwast voor in de hoekjes.
 
Ik lees zeker mee. Ik gebruik de Gyeon Q2m wheelbrush, omdat het bestaat uit zachte microvezels. Ik vind die veiliger dan de harde velgenborstels. Een maatje vertelde mij dat de EZ Detail Brush ook goed is.
 
Met de kleine Wheelwoolie van Monello kom je op veel meer plekken dan je zou verwachten, voor die kleine ruimte tussen je spaken zonder meer heel geschikt.

Wat de washmitt betreft: herhaald uitspoelen in een klein beetje water met een sopje (microfiber wasmiddel, of anders simpel afwasmiddel), en eventueel met het vuile vlak van de mitt langs een ander deel van de mitt (dus dubbel gevouwen) wrijven, zo haal je een groot deel van het vuil al uit de mitt, en dan gewoon met je doeken meewassen in wasmachine.
 
Dit is wat ik gebruik:
- Microfiber Madness Incredibrush Flat voor velgbed
- Microfiber Madness Incrediflair voor voorkant en achterkant spaken
- Valet Pro Detailing Brush 25mm voor de hoekjes
- Monello Wash Mitt voor de banden

Eerst was ik m'n washandschoenen (lak), droogdoeken (lak) en andere doeken (lak) in de wasmachine, daarna bovenstaande in de wasmachine, op de kwast na. Alles was ik met Poorboys Typhoon. Dan wordt alles toch wel goed schoon!