• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

welke WAX na de Monello Raffini producten?

PeterPeter

Detailing rookie
12 jun 2009
23
0
ik heb vandaag mijn DAP500 V2 Raffini Starterspakket binnen gekregen!


nu dacht ik dat ik zo ongeveer alles had, maar ik denk dat dit niet het geval is.


zelf had ik het idee om deze stappen te doen:
- auto wassen
- auto kleien
- Monello Raffini Mezzo met white ccs foam pad en hierna met de orange ccs foam pad
- Monello Raffini Finale met zwarte ccs foam pad

( voor de bumpers, banden en velgen heb ik al spul)

en hier na Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 Vloeibaar maar als ik het goed lees op het forum breekt deze wax de Monello Raffini Finale af!?

klopt dit? welke wax kan ik beter gebruiken??

klopt mijn lijstje hierboven of mis ik nog iets???
 
Even een ding: de Finale is een polijstmiddel waar je na polijsten eigenlijk niets meer van op je lak zou moeten zien. Het residu dat overblijft na polijsten moet dan ook afgenomen worden.

De NXT 2.0 wax (eigenlijk een sealant) is een all-in-one product dat naast sealant ook functioneert als cleaner en glaze. Als je na polijsten nog een laag glaze of wax zou aanbrengen en dan vervolgens nog NXT, zou de (lichte) cleaner in de NXT wat van die lagen kunnen wegnemen.
Omdat dat in jouw geval niet het geval is, is het geen probleem.

Overigens verwacht ik wel dat je opmerkingen gaat krijgen dat er betere waxen zijn dan de NXT 2.0 qua standtijd etc.
Klopt ook wel, maar als je deze nou eenmaall hebt, zou ik 'm gewoon lekker gebruiken.
 
Ik wil nog wel opmerken dat je een hoop voorwerk verricht om de lak zo goed mogelijk voor te bereiden op sealant of wax. Keurig! De NXT is echt een makkelijk te verwerken sealant die makkelijk uitpoetst. Wel minstens een uurtje laten curen tussen opbrengen en uitpoetsen. Ik vind NXT een prima product. Alleen (het is reeds aangekondigd) de duurzaamheid van NXT is beperkt. Mijn ervaring is dat na 'e'enmaal wassen er van de beading niet veel meer over is. Het is niet helemaal weg maar ne drie wasbeurten en twee maanden was het bij mij echt over. Wil je voor de wintermaanden van je werk zo lang mogelijk genieten en je lak beschermen dan zou ik er een laag collinite overheen zetten. Je kan dan kiezen voor de 915 (die heb ik zelf en is erg goed) de 476s (die is zelfs nog duurzamer) of de vloeibare variant de 845.

Ik begruik zelf de collinite 915 en het is echt ongelovelijk....na twee wasbeurten in twee maanden (gold class van meguiars) is de beading nog net zo goed als de dag dat ik het heb aangebracht. En het is niet eens de duurste wax die er is....eigenlijk voor de durrzaamheid een koopje. Maar andere merken glimmen wellicht meer. Ik heb ook M16 over NXT gebruikt en vond dat niet meer glans geven.

Dus toppen met collinite of een andere duurzame wax is mijna advies.
 
hallo,


bedankt voor de snelle antwoorden! mijn bedoeling is om volgend weekeind de auto van mijn vader te detailen! een volvo s40 uit 1997 of 1998. dan kan ik maar aan de slag!
 
stimpy68 zei:
Dat weet je pas na een testspot of je grover moet gaan :-"
Heb je helemaal gelijk in natuurlijk!

Maar hoe ik het lees is dat hij eerst wil gaan werken met Mezzo op wit en als "nabewerking" op oranje ;)
Vandaar mijn reactie :)
 
ik weet niet wat de beste volgorde is!!! dit is voor mij de eerst keer dat ik met de dap ga werken!!!

hoe moet het nu??? klopt het bij de andere pads/ producten wel???

ik heb ook nog van meguiars stap 1 en 2 staan kan deze ook nog ergens gebruikt worden in mijn detail plan??
 
PeterPeter zei:
ik heb ook nog van Meguiar's stap 1 en 2 staan kan deze ook nog ergens gebruikt worden in mijn detail plan??

Ja, step 2 kan je na het polijsten doen want het is een glaze (Meguiars noemt het Polish; eigenwijze mensen :grinning: ).
Step 1 is een paintcleaner, en die kan je later weer gebruiken als je je auto opnieuw wil gaan doen maar niet wil/hoeft te polijsten.

Terugkomend op de andere/laatste vraag, hou je deze volgorde aan en je zit goed:

- auto wassen
- auto kleien
- Monello Raffini Mezzo met WITTE ccs foam pad, en als het resulaat nog niet voldoende is dan ga je een stap zwaarder en pak je de oranje pad. ALS je de oranje pad hebt gebruikt KAN je de witte met Mezzo er achteraan doen, OF je gaat direct naar de volgende stap:
- Monello Raffini Finale met zwarte ccs foam pad
- step 2 Polish/glaze
- wax
- bier + jaloerse blikken van die suffe buurman :grinning:
 
ik antwoord misschien een beetje laat maar als ik op andere topic's kijk zie ik dat ik de step 1 en 2 helemaal moet vergeten.

wat moet ik nu doen??
als ik deze wel op moet brengen, waar mee dan?
 
Stap 1 doe je al met polijsten, die hoeft niet meer. Stap 2 kan je met de zwarte pad aanbrengen met je DAP500.
 
oke

deze meot ik gewoon na Monello Raffini Finale met zwarte ccs foam pad doen??

wassen, kleien, monello producten, stap 2 en dan wax?
 
Ik mag volgende week de zilvere Mini Cooper S van een collega detailen en ik zit met een soortgelijke vraag.

Ik heb de Mini bekeken en afgezien dat hij redelijk vies (stoffig, prut) is kon ik weinig tot geen swirls etc ontdekken (wellicht dat deze na een goede wasbeurt wel te zien zijn).

Ik had het volgende program in gedachte:
- wassen
- kleien
- Monello Finale op zwart
- Polish (meg.) op blauw (5,5 kan ik overigens niet vinden bij CG)
- Collinite op rood

Doe ik het zo goed?
 
Wat Meguiar's een polish noemt, heet bij anderen gewoon een glaze.
Een glaze aanbrengen na Finale en voor Collinite lijkt me OK (even los van een andere discussie op het forum over glaze+Collinite).
De blauwe 5,5" pads zijn zover ik begrepen heb uit het assortiment gehaald.
 
Maar ik kan die stap dus ook overslaan? Kan ik mijn tijd dan beter in nuttige dingen steken (interieur bijvoorbeeld)
 
je kan de meg gebruiken als glaze..

je kan ook gewoon een goede glaze aanschaffen (blackhole / white diamond / dodo limeprime lite)

de keuze is reuze..

en als ik jou was, zou ik hem gewoon gebruiken, met zwarte, maar het liefst een rode pad.
als hij op is, kan je i p v die meg's polish een goede glaze aan schaffen
 
Duidelijk, maar als het resultaat door het weglaten van deze stap er niet minder op is dan sla ik hem lieve over. Geef liever het leer wat extra zorg. :-b