• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wax op mijn bruine wagen?

ArcsS

Detailing chief
18 dec 2009
110
75
Ik heb een toffeebruine caddy die ik spijtig genoeg een tijd verwaarloosd, mishandeld en verkracht heb door tijdsgebrek in combinatie met verbouwingen etc :s
Gisteren heb ik het dan toch wel weer wat goed gemaakt en volledige gepoetst, binnenkant met de extractor, buitenkant gewoon met Meguiars NXT Generation Car Wash Shampoo.
Resultaat: hij staat weer proper maar over een paar dingen ben ik niet tevreden.
  • Kleine krasjes: Niettegenstaande hij niet onderhouden was ben ik er wel altijd voorzichtig mee geweest, maar zoals iedere wagen komt er wel een een krasje op, het moet daardoor niet van jezelf zijn ...
    Op wat steenslagputjes na zijn er geen diepe/voelbare krassen in, ik heb een slechte plek behandeld met Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845, in de hoop dat het wat zou beteren maar ik ben niet echt overtuigd.
  • Swirls: Het zijn er niet veel, maar er zijn er toch aanwezig. De auto heeft telkens na de winter 1 maal naar een carwash gegaan om toch een onderspoeling te kunnen krijgen.
  • Glans: Ik heb de caddy nieuw gekocht, maar ik ben van het idee dat deze nooit echt heeft geblonken. Persoonlijk vind ik het een zeer mooi kleur, maar wat extra glans zou zeker niet misstaan.
  • Tot voordat ik hier op het forum info had genomen poetste ik mijn wagen met een gewone spons en een zeemvel, nu heb ik een meguiars washmitt, meguiars drying towell en een mothers towell.
    Alles doet zijn werk goed maar ik vind het niet prettig werken, de mothers towell absorbeert zeer goed maar is zeer lomp om te gebruiken, nog minder prettig vind ik een washandschoen. Bestaan er "goeie sponsen", iets dat ik effectief in mijn handen moet houden?

Zou iemand een product(en) weten die dit wat kan oplossen?
Momenteel heb ik volgende in mijn bezit:
- Poorboys world Natty's Paste wax
- Collinite Liquid Insulator Wax
- Meguiars NXT Generation Car Wash Shampoo

Ps Doordat ik met een rammeltje bij de radio (rcd210) zat heb ik deze uitgehaald en een verloren vijsje terug ingedraaid. Het rammeltje is weg maar de radio wil niet meer aan.
Heeft iemand enig idee als dit kan komen doordat ik de kabels heb losgemaakt en hoe ik hem weer aan kan doen?

Ik denk dat je eens moet gaan kijken voor de auto te kleien. Misschien ook eens met het handje polieren. Zo krijg je de mooiste glans.
Een wax kan wat glans toevoegen maar het beste resultaat krijg je bij het voorbereidende werk.
Misschien kun je als wax een panel pot van dodo juice kopen, bv de Blue Velvet wax panel pot.
Ook een glaze zoals poorboys black hole kan je glans versterken en verbergt kleine imperfecties.

Ik zou je ook aanraden om een goede droogdoek te kopen, die van monello bv.

Ik zou me echt eerst even inlezen in de handleidingen en tutorials. In die sectie staan 3 stickys met de juiste stappen: https://forum.Carclean.com/forums/handleidingen-en-tutorials.35/.aspx

Je vraagt iets vrij verwarrends, want je hebt het over 'poetsen' met een shampoo en van wat ik lees probeerde je een kras te verwijderen met een wax. Ik begrijp dat je de termen (nog) niet goed kent, dus ik ga hier even op in.

Om het te versimpelen heb je 5 basisstappen om "je auto van meer glans te voorzien".
Stap 1 - Wassen -> Dit doe je met jouw Meguiars Shampoo. Prima shampoo. Gewoon volgens de dosering gebruiken.

Stap 2 - Kleien -> Met kleien haal je alle oppervlakkig vuil weg van de auto.

Stap 3 - Polijsten / Cleanen / Reinigen -> Bij deze stap ga je polijsten. In eerste instantie om je lak intern te reinigen, maar als het kan ook om krassen en swirls weg te halen. Bij het verwijderen van krassen / swirls is een machine wel aan te raden.. Of je moet bereid zijn om handmatig urenlang bezig te zijn met boenen en boenen. Bij hardere lakken kan handmatig boenen niet genoeg zijn om swirls te verwijderen, dan is een machine verplicht.

Stap 4 - Glazen / Voeden -> Je voedt met een glaze de lak voor een optimaal glanzend resultaat. Een glaze heeft vaak ook vullende eigenschappen, waardoor swirls tijdelijk worden gevuld en tijdelijk dus worden verborgen.

Stap 5 - Beschermen. -> Dit doe je met een wax of sealant. Hierdoor blijft de lak beschermt tegen invloeden van buitenaf (UV licht, vuil, waterafstotend).

De spullen die jij hebt zijn een shampoo (stap1) en 2 goede waxen (stap 5). Voor wat jij wilt (stap 3 en 4) heb je dus een goed polijstmiddel nodig met een polijst foampad. Maar je gaat te werk met de hand op een over het algemeen keiharde VW lak, dus voor echt swirl en krasverwijdering zou ik een machine aanraden, of voor een product met verhullende eigenschappen. Wil je weten welk polijstmiddel en foampad wordt aangeraden -> lees de sticky in de handleidingen en tutorial sectie.

Voor het beste resultaat is het aan te raden om alle stappen te doorlopen. Soms kun je Stap 3 en 4 combineren, want er bestaan All-In-One producten die deze stappen combineren. Zo is Autoglym Super Resin Polish een cleaner en vullende glaze (en sealant) in één. Ook is men hier erg tevreden over AutoFinesse Triple of Dodo Juice's Need for Speed. Met de hand zou ik zeker zo'n product overwegen.

Succes!

@GMToyota: +1

Zeer duidelijke uitleg!! Mijn complimenten!

@TS: Zoals je ziet is er heel veel mogelijk wat het detailen van je auto betreft. Hierboven wordt al gemeld, lees de topics over handmatig en machinaal polijsten eens aandachtig door, je zult er veel van opsteken! Succes! ;)

Gr. Justin

Ik heb al veel gelezen en snap het meeste hoor. Maar de tijd ontbreekt mij momenteel om het echt allemaal grondig te doen (kleien en polijsten). Daarvoor dat ik een "wondermiddeltje" zocht :).
Het idee kwam van mijn vader vroeger "met waxen gaan de kleine krasjes weg" ... niet dus :)

Zou het nut hebben om een glaze aan te brengen zonder te polijsten? De tijd ontbreekt mij momenteel, alsook kan het geld van de dap ook voor "belangrijkere" doeleinden gebruikt worden :) :s

Van het clayen ben ik voorlopig bang, ik heb me er een tijdje geleden in verdiept en zo heb ik het woord "marring" zien passeren. Aangezien ik niet direct zal polijsten zal ik deze stap ook liefst overslaan ...

IMO, is kleien een must.
Kies een niet agressieve clay en je kans op marring is uiterst klein.

Mothers setje is een complete set die ik praktisch elke keer opnieuw zie opduiken bij aanbevelingen.

Wondermiddels bestaan er niet. Indien je niet wil polijsten, zou ik gaan richting clayen & glazen (met SRP of blackhole/white diamond.)
Hierna aftoppen met 1 vd waxen die je hebt.

Voor kleien niet bang zijn - als je een zachte klei neemt (mothers, AF) is er zo goed als geen kans op marring. En het is echt mega reuze simpel.

Je kunt de auto ook in stappen behandelen, dan doe je bijvoorbeeld de 1e keer na het wassen het dak volledig behandelen, en de volgende keer pak je weer een ander deel. (wel opnieuw wassen, omdat een paar zandkorreltjes op de auto vooral swirls veroorzaken in plaats van weghalen.

Als klei zou ik inderdaad de Mothers of Monello Verde pakken. Je kunt swirls ook op een VAG-lak behoorlijk verminderen met het handje, maar dan moet je er wel tijd en energie in steken. Als je handmatig gaat polijsten bijvoorbeeld met Monello Raffini Mezzo beginnen (niet grover met de hand, want dat krijg je handmatig niet strak meer),
en met Finale de laatste stap polijsten/cleanen. Andere optie is de Mezzo schrappen en alleen de fijnste stap doen (wel minder effect) met óf Monello Raffini Finale óf met Poor Boy's Professional Polish (is ondanks de naam geen polish maar cleaner). De volgende stap is aanbrengen van Poor Boy's Black Hole (vaak afgekort als PB-BH), dat is een glaze die vooral op donkere kleuren kleine krasjes/swirls verhult, waardoor de glans dieper wordt, vervolgens een wax aanbrengen als laatste stap.

Wat marring betreft: bij harde lak, en zachte klei absoluut geen probleem als je maar zorgt dat je voldoende spray gebruikt. Juist níet kleien, zorgt dat je moet gaan polijsten: vuil dat vastzit op de lak, maar loskomt bij aanbrengen van glaze/wax, zorgt voor krasjes in je lak. Vastzittend vuil van bomen, insecten enz. haal je snel en makkelijk los door te kleien.

@GMToyota: duidelijke en mooie uitleg. :cool

Heb zelf naar tevredenheid de Dodo Juice Supernatural fine detailclay en de Auto Finesse clay gebruikt. Dit zijn fijne kleisoorten die geen marring achterlaten dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Bedankt voor jullie antwoorden, ik neem deze zeker mee.
Eerst eventje een ander onkostje doen, zit met wat bumperschade, zal me 80-100€ kosten :s