• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wax voor mijn zilvergrijze metallic lak?

Martinwill

Detailing rookie
22 apr 2011
74
0
In een ander topic heb ik al naar de ervaringen van de Collinite 476 en 915 gevraagd, maar omdat ik meer alternatieven heb gevonden even dit topic geopend en zou ik graag jullie mening willen hebben over de onderstaande waxen en welke hiervan de betere keuze zal zijn? Auto is een zilvergrijze metallic XC90 waarbij ik, voor zover mogelijk op deze kleur, graag de metallic flackes zo veel mogelijk naar voren wil laten komen met uiteraard goede glans. Standtijd moet + 3 maanden zijn. Voorbehandeling zal naar mijn mening goed wordt uitgevoerd :) waarbij de laatste stap voor de wax een behandeling met Wolfgang Glaze zal worden. De Wolfgang deep paint sealant valt af vanwege het 12 uur laten curen.

Collinite 915
Collinite 476
Bouncers Vanilla Ice
Autoglym High def
Dodo Juice Light Fantastic
Dodo Juice Diamond White
 
Had je andere topic ook gezien. Heb zelf vaak de Light Fantastic gebruikt om mijn zilvergrijze Mazda. Verwerkt erg fijn, mits dun aangebracht. Ruikt fantastisch en voelt 'natuurlijker' qua ingrediënten. Zelfs je handen worden erg zacht van...

Daarnaast blijven de Collinites mijn absolute favoriet! Dat de 476S een 'winterwax' zou zijn, lijkt me meer een marketingverhaal van Collinite om het anders in de markt te kunnen zetten. Een fantastische wax die imo veel langer meegaat dan de Light Fantastic. Ruikt meer 'petroleumachtig'. Heel fijn om aan te brengen en direct weer op te wrijven. Zeker niet te dik aanbrengen dan is hij echt fool-proof. Ik gebruik hem altijd na een machinaal aangebracht laagje EX-P. Een combinatie die echt enkele maanden meegaat....

De 915 heb ik ook en geeft net dat beetje extra glans. Lijkt wel een laagje glas, zo glanst het!!! Erger me -zoals ook ergens anders op het forum werd gemeld- dood aan die te kleine opening van het blik. Dat is inderdaad voor mij ook een reden om eerder de 476S dan de 915 te nemen. Klinkt stom maar is wel de praktijk...
 
Je vraagt, ook in je andere topic, steeds naar "de betere keuze". Maar dat is helaas niet de juiste vraag. De vraag die je moet stellen is: Wat vind ik zelf belangrijk?

Kijk, elke wax is anders. En iedere wax is weer aantrekkelijker voor een ander persoon. De één ruikt bijvoorbeeld naar pina colada, is supergebruiksvriendelijk, maar houdt minder lang. De ander ruikt naar bijvoorbeeld naar chocola, is ontzettend lastig te verspreiden, maar houdt stukken langer. De ene zit in een glazen pot, de ander zit in een blik. Welke is dan beter? Dat is een erg subjectieve vraag, net zoals in dit geval, en je kan hier dus 100 reacties met 100 verschillende aanbevelingen op krijgen.

De criteria die ik lees is:
Auto is een zilvergrijze metallic XC90 waarbij ik, voor zover mogelijk op deze kleur, graag de metallic flackes zo veel mogelijk naar voren wil laten komen met uiteraard goede glans.

Elk van de bovenstaande waxen zal het goed doen op je zilvergrijze lak, mits de voorbereiding goed is. 90% Van de glans komt van de voorbereiding. Ik durf zelfs te zeggen dat je op jouw lakkleur geen verschil zal zien tussen bijv. 915 of 476 of Autoglym HD.

Standtijd moet + 3 maanden zijn.

Elk van de bovenstaande waxen die je hebt geschreven zal het goed doen op je zilvergrijze lak. Niet iedereen haalt +3 maanden met de non-Pro waxen van Dodo, maar ik wel. Maar wederom: dit is erg subjectief want m'n auto staat thuis onder een carport en op werk in een garage.

Stel jezelf dus andere vragen: Ben je op zoek naar een wax met een lekkere geur? Doet de uitstraling van een glazen pot of een blik iets met je? Ben je fan van Autoglym of geeft Dodo's gekke marketing vogel je juist een leuk gevoel? Maak op basis daarvan dan voor jezelf een keuze, want ik kan (wederom) 915 of 476 ten harte aanbevelen, maar gezien dit nieuwe topic voel je je daar misschien niet helemaal senang bij. Dan is misschien een lekker ruikende Dodo wax toch iets meer voor jou? Maar dat weten we dus niet. :)

Succes in ieder geval. En bij geval van twijfel: Koop ze allemaal (hoeft niet in één keer). ;) Waxcollecties zijn leuk
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
GMToyota;n394916 zei:
Je vraagt, ook in je andere topic, steeds naar "de betere keuze". Maar dat is helaas niet de juiste vraag. De vraag die je moet stellen is: Wat vind ik zelf belangrijk?

Kijk, elke wax is anders. En iedere wax is weer aantrekkelijker voor een ander persoon. De één ruikt bijvoorbeeld naar pina colada, is supergebruiksvriendelijk, maar houdt minder lang. De ander ruikt naar bijvoorbeeld naar chocola, is ontzettend lastig te verspreiden, maar houdt stukken langer. De ene zit in een glazen pot, de ander zit in een blik. Welke is dan beter? Dat is een erg subjectieve vraag, net zoals in dit geval, en je kan hier dus 100 reacties met 100 verschillende aanbevelingen op krijgen.

De criteria die ik lees is:
Auto is een zilvergrijze metallic XC90 waarbij ik, voor zover mogelijk op deze kleur, graag de metallic flackes zo veel mogelijk naar voren wil laten komen met uiteraard goede glans.

Elk van de bovenstaande waxen zal het goed doen op je zilvergrijze lak, mits de voorbereiding goed is. 90% Van de glans komt van de voorbereiding. Ik durf zelfs te zeggen dat je op jouw lakkleur geen verschil zal zien tussen bijv. 915 of 476 of Autoglym HD.

Standtijd moet + 3 maanden zijn.

Elk van de bovenstaande waxen die je hebt geschreven zal het goed doen op je zilvergrijze lak. Niet iedereen haalt +3 maanden met de non-Pro waxen van Dodo, maar ik wel. Maar wederom: dit is erg subjectief want m'n auto staat thuis onder een carport en op werk in een garage.

Stel jezelf dus andere vragen: Ben je op zoek naar een wax met een lekkere geur? Doet de uitstraling van een glazen pot of een blik iets met je? Ben je fan van Autoglym of geeft Dodo's gekke marketing vogel je juist een leuk gevoel? Maak op basis daarvan dan voor jezelf een keuze, want ik kan (wederom) 915 of 476 ten harte aanbevelen, maar gezien dit nieuwe topic voel je je daar misschien niet helemaal senang bij. Dan is misschien een lekker ruikende Dodo wax toch iets meer voor jou? Maar dat weten we dus niet. :)

Succes in ieder geval. En bij geval van twijfel: Koop ze allemaal (hoeft niet in één keer). ;) Waxcollecties zijn leuk

Bedankt voor je duidelijke reactie! En allemaal kopen was nou juist niet de bedoeling ;) Ik heb zeker geen aversie tegen Collinite maar wil graag alle "goede" opties inzichtelijk hebben. Als antwoord op je vragen: de verpakking boeit me helemaal niets, een lekkere geur is meegenomen maar hoeft niet en fan van een bepaald merk ben ik ook niet. Ik zoek gewoon een niet al te moeilijke op te brengen, goed glanzende wax waarbij het metallic-effect zoveel mogelijk behouden blijft. Eentje die ik niet om de maand hoef bij te houden en een super sheeding heeft.
 
Volledig eens met GMToyota. Heb nu toevallig bij de identiek voorbereide (rotaray, DAP, glaze) Swift van mijn vriendin het donkergrijze dak in tweëen gedeeld. Op het ene deel de goedkope Collinite 845 (17,50€) aangebracht en op het andere deel de vrij kostbare Monello Ibrido Hybride wax (115€) om nu eens met eigen ogen te kijken of ik verschillen zie. Droog zie ik een dag na het aanbrengen zowel bij daglicht als onder het woud van TL-lampen in mijn detailruimte (al dan niet bijschijnend met de Maxfire xenon-lamp) echt geen verschil. Beide waxen zitten er inmiddels twee weken op en ik maak wekelijks foto's met water op de auto na een regenbui om zo de ontwikkeling in de gaten te houden. Tot op heden zijn de verschillen echt verwaarloosbaar. De Collinite lijkt iets grotere druppels te geven. Dit lijkt de stelling van GMT te bevestigen die ook al vaker hier voorbij is gekomen: het grootste deel van de winst zit hem in de voorbereiding en niet in de wax.
 
Tsja, wit, zilver, zilvergrijs blijven lastige kleuren om daar met een wax echt een merkbaar verschil mee te krijgen. Sommige lakken zijn daar gewoon wat gevoeliger voor.

De oude groene lak van m'n vroegere Starlet was iets lichter geworden qua kleur, maar bepaalde oliën in een wax als Natty's Blue of Purple Haze maakten de lak toch weer iets donkerder, zoals vanouds. Waarschijnlijk dat de 18 jaar oude lak weer gevoed werd door de oliën in de wax. Op die auto merkte ik wel dat er iets gebeurde, hoewel ik pas echt een wetlook kreeg bij het gebruik van een glaze. Maar ook dat was maar tijdelijk, de oliën in een wax vervliegen weer na verloop van tijd.

Nu hebben we 2 jongere Toyota's voor de deur, beiden metallic zwart. Een wax geeft wel iets extra's qua glans, dat idee heb ik wel. Maar een groot verschil in glans tussen de waxen die ik heb, heb ik op deze auto's nog niet kunnen ontdekken. Soms heb ik het idee dat ik wel "iets" zie, maar dat kan ook wel eens iets psychologisch zijn haha.
 
@Pakkie - ik ben benieuwd naar de langere termijn verschillen tussen de Colli en de IBrido. Plaats je af en toe een update.
 
Inge, aangezien ik daar net zo benieuwd naar ben als jij, maak ik wekelijks foto's van de stand van zaken. Ik zal over een weekje of 10 eens een topic aanmaken :)
 
Ik heb een metallic grijze auto waar ik tot nu toe alleen de natty's paste wax bij heb gebruikt. Net als voor mijn witte auto overigens. Op zich een fijne wax om an te brengen.
 
Ben ook heel benieuwd naar de verschillen en zeker in de standtijd die vind ik belangrijker dan een poosje wat meer glans of wetlook.
Ben zelf een Collinite fan en zeer te spreken over de 476s en 845 en ook de wat de minder bekende Fleetwax 885.
De fabrikant geeft als gemiddelde standtijd voor de 476s 4-6 mnd, de 845 3-6 mnd en de Fteetwax 885 6 mnd.
Dus ook ik houd dit topic in de gaten.