• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Werken met Nano-producten; de risico's...?

@nicknameless Zo'n masker kan natuurlijk geen kwaad, maar door de zeer gebrekkige kennis en info over nanodeeltjes, is het bijvoorbeeld mogelijk dat een stofbril (ter voorkoming van opname van zwevende nanodeeltjes via de ogen) misschien nog wel belangrijker. Hoe dan ook het is lastig om in te schatten wat de belangrijkste bescherming is, bij het werken met nanodeeltjes.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@internetboarder Rudy, op dit moment wordt er volop gegooid met termen als 'nanotechnologie', als het grote publiek beter weet dat daar ook risico's bij horen, zal het wel veranderen. (dan wordt de term 'nano' niet meer te pas en te onpas als vervanger van de Haarlemmer wonderolie gepresenteerd)
 
  • Leuk
Reactions: internetboarder
Hey Gert . Alleen vraag ik me nou nog af hoe het wordt aangebracht ? Ik zag al een filmpje met een pompverstuivertje , dus eigenlijk is het vloeibaar . Nou kan het best nevelen , maar vind die maskers wel erg overdreven . Is het niet zo dat de nano deeltjes dan in die vloeistof verstopt zit ...
Dat het in droge toestand gevaarlijk is Ok . Zie gebruik asbest , droog gevaarlijk / nat ongevaarlijk .
Of heb ik het nou mis ... ?

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
 
Het gaat met name om bepaalde solvents die verdampen en vrij komen bij het verwerken en/of uitharden van de coating.

Ik krijg al knetterende koppijn als ik Gyeon Prep gebruik...
Laat staan als je 5 dagen per week in de weer bent met coatings.
 
@internetboarder Paaszaterdag ga ik naar een clinic, dus dan zal ik wel meer zien/horen.

Als in de vloeistof die verneveld wordt, de nanodeeltjes zitten, adem je die dus gewoon in. Een mooi vergelijk is legionella/legionairsziekte: destijds in Noord-Holland bij een tuinbouwbeurs zijn er volgens mij verschillende doden gevallen door het inademen van de nevel van een besmette waterfontein. Ik denk dat dit voorbeeld wel duidelijk maakt dat je die vernevelde vloeistof gewoon inademt, inclusief wat er in de vloeistof zit, en dat die opgenomen deeltjes dus gewoon hun kwalijke werk kunnen doen in je lichaam. Overigens nog even voor de duidelijkheid van dit vergelijk: water dat besmet is met legionella, kun je zonder enig probleem gewoon drinken, maar als het als damp in je longen komt (of door verslikking) dan heb je wel een groot probleem. Ik denk dat dit wel duidelijk maakt, dat een nevel die je inademt gewoon in je longen terecht komt.

Asbestdeeltjes zijn veel groter, en daar wordt een watergordijn regelmatig toegepast om verspreiding van asbestvezels tegen te gaan, en ze terplekke neer te slaan.
 
We zijn inmiddels 5.5 jaar verder, maar ik kan hier op het forum maar weinig vinden over dit onderwerp. Vandaar dat ik dit topic maar weer eens aan probeer te zwengelen, in de hoop dat we met elkaar wat nieuwe inzichten kunnen verwerven.

Nu is mij bekend dat de meeste glascoatings (zo niet alle) SiO2 als basis hebben. Ik kan echter moeilijk vinden wat voor filtermaskers hier bescherming tegen bieden. Een simpel mondkapje (zoals we die nu veel gebruiken, wie had dat gedacht in 2016...) zal onvoldoende bescherming bieden, dat snapt iedereen.

Echter, op het gebied van halfgelaatsmaskers kun je nogal veel verschillende filters krijgen, maar welke is nou geschikt voor het aanbrengen van glascoatings. Is er iemand hier die wat meer scheikundige kennis heeft over dergelijke middelen en de bescherming daartegen?

Bij voorbaat dank, allen!
 
Kortgezegd, de Sio2 deeltjes zijn minder van belang dan de oplosmiddelen (dragers) die deel uitmaken van de coatings.
Sporadische blootstelling vs. Professionele blootstelling speelt ook een grote rol.
 
  • Leuk
Reactions: Fellow
Volgens mij loopt het ook allemaal wel los, uiteraard afhankelijk van de ruimte waarin je werkt en de mate van ventilatie. Als je op zeker wilt spelen (en zo stom is dat helemaal niet) zal een spuitmasker prima z'n werk doen. Als dat beschermt tegen de dampen van vernevelde autolakken en bijbehorende solvents dan beschermt dat ook wel tegen de oplosmiddelen van een coating.
Voor zo'n spuitmasker : doe je eigen onderzoek en google er maar eens op, om maar eens een moderne uitdrukking in verband met maskers aan te halen :)
( ze zijn ruimschoots te vinden op het internet)
 
  • Leuk
Reactions: Fellow
Die SiO2 deeltjes (mits van 'normale' grootte) zijn niet zo'n probleem zoals ook @ivo's al aangeeft. De oplosmiddelen kunnen wel een serieus probleem zijn (denk aan schilders die een aantal decennia terug veel problemen kregen na langdurig werken met verf met oplosmiddel, zonder adembescherming), en eventuele nanodeeltjes zijn vaak slecht aangegeven in de omschrijving, en het gezondheidseffect op lange termijn is gewoon onzeker.
 
  • Leuk
Reactions: Fellow
Voor wie het interessant vind...

Indeling voor gasfilters De indeling van de gasfilters is tweedelig: eerst waartegen ze beschermen en dan naargelang de opnamecapaciteit.
Kenletter Kleur Bescherming tegen
A bruin organische gassen en dampen, oplosmiddelen met kookpunt hoger dan 65°C
B grijs anorganische gassen en dampen
E geel zwaveldioxide en waterstofchloride
K groen ammoniak en organische ammoniakderivaten
AX bruin organische gassen en dampen met een kookpunt lager dan 65°C

Je kunt de filters gecombineerd kopen maar als je voor een groot deel zeker wilt zijn kun je ABEK filters nemen.
 
Kortgezegd, de Sio2 deeltjes zijn minder van belang dan de oplosmiddelen (dragers) die deel uitmaken van de coatings.
Sporadische blootstelling vs. Professionele blootstelling speelt ook een grote rol.
Hmm, dan is het dus van belang om te weten te komen welke oplosmiddelen er in welke coating gebruikt zouden worden.

Nu heb ik even wat onderzoek verricht, uitkomend op de website van Dräger. https://www.draeger.com/nl_nl/Products/X-plore-3000

Hier kun je een filter selection guide downloaden waarna je per stof kunt zien welke bescherming er vereist is. Nu is er voor die SiO2 deeltjes, ookwel silica of namen in die richting, enkel een P2 filter vereist.

Ik had al wat op het oog, zijnde een Dräger X-plore 3300 halfgelaatsmasker met bijbehorende filters (https://www.amazon.nl/dp/B006R58KYK/ref=cm_sw_r_apan_glt_i_EFH3VKZG88Z4EDDB2C3N?_encoding=UTF8&psc=1).

Dit is een A1B1E1K1 Hg P3 filter. Zoals Istnogferarie al aangeeft zal je met een ABEK filter wel goed zitten, en voldoet deze P3 dus ook ruim aan de eis van minimaal P2.

Alles bij elkaar kost het nog geen €50, dat heeft mij er van overtuigd om voor deze set te kiezen. Hopelijk worden de andere forumleden hier ook wat wijzer van Gezond is tenslotte niet te koop, een dampmasker wel.
 
Zoals @Istnogferarie omschrijft en zo zien ze eruit, deze gebruik ik overigens op mijn werk en thuis voor coating smeren…
9B97C771-7A7F-45CA-AC44-50279AC006D1.jpeg
4C1A5534-4D03-4B1D-ABB5-9601740CC064.jpeg
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Fellow
In principe wel. De Colad masker is een A1 patroon dus houdt organische gassen en dampen, oplosmiddelen met kookpunt hoger dan 65°C tegen.
Dit is het grootste deel van een coating.

Echter zit in sommige glas reinigers ammoniak (K) welke voor sommigen misschien wel prettig zijn bij veel gebruik.
In Non Ferro achtige producten zit weer zwaveldioxide (onder meer) waar weer bij veel gebruik prettig is om (E) te hebben.

Er geld echter nog steeds bij gebruik in open lucht dat dit natuurlijk een stuk lager ligt qua ongezondheid.
 
  • Leuk
Reactions: Fellow
Graag haak ik even in met een aantal ervaringen van de laatste tijd.

Ervaring van en tijdje terug het schoonmaken met een leerreiniger en leder coating in beide gevallen van het merk Gyeon.
Omstandigheden: werken binnen in een auto garage, na het reinigen en coaten van het leder interieur werd ik benauwd boven in de longen. heb de producten direct op de leren stoelen aangebracht met een sprayfles. Werkte zonder masker.

Ervaring van afgelopen weekend:
Na het polijsten van de auto het complete lakwerk afgenomen met prep ook zonder masker terug benauwd boven in de longen en misselijkheid.
Na 2 uurtjes is het weg getrokken en kon ik terug verder werken.

Auto opnieuw afgenomen met prep en verwerken van andere producten zoals cleaners en beschermers nu met masker.

Heb ook lang gedacht dat een masker alleen maar nodig zou zijn bij het verwerken van coatings alleen, nu met deze ervaringen zit ik me masker voor meerdere delen binnen het detailen in.

Zijn er nog mensen die gelijke ervaringen hebben?
 
Ook APC kan onstekingsreacties in de luchtwegen opleveren
Ik heb zelf gevoelige luchtwegen en een aantal allergieën, dus pas al wat meer op
Polijsten met een cleaner gaat bij mij samen met om de paar uur mijn gezicht afspoelen
 
Ik heb nog nooit problemen opgelopen tijdens het detailen. Ik werk altijd buiten en als ik met het interieur bezig ben heb ik alle deuren open staan.

Met diverse andere werkzaamheden in de garage gebruik ik wel een halfgelaatsmasker met een p3 stoffilter.