• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Werkwijze bij het uitvoeren van het stappenplan

Status
Niet open voor verdere reacties.

tamer

Detailing guru
4 jan 2009
3.371
193
43
Utrecht
Ik heb niks te doen en heb wat lekkers op. Heeft te maken met dodo afgelopen donderdag:-b

Medeforummers, ik wil een soort van werkwijze maken voor een collega op mijn werk. Ik heb hem dit forum al geadviseerd, maar hij is een beetje te lui en druk om de eerste stap te zetten. Maar ik weet dat hij zeer geinteresseerd is.

Deze werkwijze zal denk ik niks toevoegen aan het forum, maar ik probeer mijn collega ergens van te overtuigen. Ik heb niks overgenomen, maar in deze werkzijze zeg maar de dingen opgeschreven die ik hier heb geleerd. Het gene wat ik van julie vraag is om mij even te corrigeren daar waar jullie denken dat er iets ontbreekt. Ik ben tenslotte een newbie. Wat betreft producten heb ik niks genoemd hier. Ik wil een werkwijze op papier voor hem maken en zal daar waar nodig hem info geven over bepaalde producten.
Het voegt hier niets toe zoals ik al zei en mag dit topic ook verwijderd worden nadat het compleet is. Dank alvast voor de moeite.
Als hij zover is stuur ik hem gewoon naar tim.


Wassen

Begin eerst met de velgen. Maak deze een beetje nat en spuit deze in met apc of een wheelcleaner. Laat deze even inwerken en maak met borstels de velgen schoon en sproei met de tuinslang het residu eraf. Maak vervolgens de velgen droog.

Spoel de auto af met de tuinslang met een normale straal, met de hogedrukreiniger kunnen er krassen ontstaan. ( niet vergeten om rubbers,wielkasten en trims te ontvetten met apc)

Indien er gefoamd gaat worden dan niet eerst de auto afspoelen maar gelijk foamen en vervolgens afspuiten met een hd.

Vervolgens wassen met het twee emmer systeem. Paneel voor paneel en tussentijds de washmiit omdraaien. In een emmer soppen en in een emmer uitknijpen. Dak, achter, voor en dan de zijkanten is de volgorde.
Na het wassen de auto met een zachte straal afspoelen en vervolgens drogen met behulp van een droogdoek.

Clayen

Maak een pannekoekje van je klei. Icm een detailerspray haal je de klei over je lak heen zodat deze alle overgebleven viezigheden van de lak haalt voordat je gaat polijsten. Haal telkens het residu weg met een goede mf doek.

Polijsten

Doe altijd eerst een testspot voordat je gaat polijsten. Vind de ideale combinatie en nadat de auto gepolijst is behandel je de auto nog een keer door na te bewerken met een lichtere combinatie.

Glaze

De auto is nooit helemaal krasvrij. Met een glaze behandel je de auto zodat deze de lichte krasjes opvult.

Wax

Breng de wax aan met de hand en probeer zo weinig mogelijk materiaal te gebruiken. Wrijf de wax uit over de auto en laat de wax curen totdat het tijd is om het uit te poetsen. Controleer door middel van de swipetest of de wax genoed gecured heeft.

Banden/Trims

Ontvet eerst de banden voordat er een tyredressing op gedaan wordt. Vervolgens een velgenwax op de velg doen zodat het makkelijker bij te houden is. Zo ook bij de trims.

Ramen

Spuit 2 a 3 keer de glasscleaner op een mf pad en wrijf dit met een beetje druk over de ruiten om vervolgens met een doekje het restant streeploos na te wrijven.
 
Ziet er op het eerste zicht niet slecht uit :cool:

Glaze is eigenlijk meer om de lak te voeden en de kleur op te halen dan krasjes te vullen, maar het verbergt inderdaad wel wat :ja

Klei ook steeds in roterende bewegingen gebruiken, dit is het meest effectieve.
Meer info over deze toch wel belangrijke stap vind je hier

Overigens kun je alles nog eens op er rijtje zetten en vergelijken met deze howto die Tim heeft gemaakt. Zijn wel met mothers producten maar die kun je steeds wijzigen naar producten naar eigen voorkeur (het zijn er een hoop!)

Nadien is het kwestie van de lak regelmatig te voorzien van een waxlaagje en desnoods tussen te wasbeurten in een quick wax te gebruiken. Zelf ben ik helemaal in de wolken van de QD+ die ik onlangs heb aangeschaft. Het vereist een paar minuutjes extra werk na het wassen maar het resultaat is :heart_eyes:

Vince
 
Ziet er idd keurig uit !

Xcorpion zei:
Glaze is eigenlijk meer om de lak te voeden en de kleur op te halen dan krasjes te vullen, maar het verbergt inderdaad wel wat :ja
Glaze kan aardig mooi opvullen zag ik laatst ( KLIK )
 
Ja en Nee voor wat betreft glazes, jullie hebben beide gelijk, maar er zijn gewoon verschillende (merken en typen) glazes, dus je kunt niet iedere glaze over 1 kam scheren. De ene vult de andere minder of niet. Enige wat gelijk is aan alle glazes is dat ze de lak voeden en daardoor de kleur weer op (kunnen) halen.
 
Ja uhhh, PB rulez tog ;)

Je hebt helemaal gelijk Adrie, zijn meerdere merken met verschillende eigenschappen, desalniettemin werkt de BH/WD wel heel erg mooi 2 kanten op !
 
Je verhaal is kort en bondig, daar heb ik niets aan toe te vogen, behalve dus wat de anderen ook al zeiden:

Glaze

De auto is nooit helemaal krasvrij. Met een glaze behandel je de auto zodat deze de lichte krasjes opvult.

Dat is niet altijd dus zo... is afhankelijk van welk product je gebruikt ;)

O ja, zet er bij dat je na de velgen de auto van boven naar beneden moet wassen, dus beginnen met het dak en dan de naar beneden werken.
 
Dak, achter, voor en dan de zijkanten is de volgorde.
Even een opmerking over de volgorde van het wassen. Ik probeer zo veel mogelijk van boven naar beneden te werken (eerst dak, dan rondje rondom auto ter hoogte van ramen en vervolgens de lagere delen). Verder zijn de onderkant van de portieren (en lager) + de achterkant (!) vaak het smerigst, dus die bewaar ik voor het laatst.
Niet iedereen zal dit zo doen, maar wellicht heb je er iets aan.
 
Sterker nog, ik gebruik voor de onderzijde van de auto, onder de stootstrips een andere washmitt... de bovenzijde met de Wookie van Dodo en de onderzijde met de Carrand
 
Ok dank je wel iedereen.

Het is ook de bedoeling dat het kort en bondig op een a4tje staat. Zo heeft hij een idee van wat er allemaal moet gebeuren.
Voor details, produktkennis en dergelijke moet hij zich maar aanmelden op het forum en veel, heel veel lezen.

Ik weet waar ik dingen moet aanpassen nu en zal zelf ook nog even het een en ander meer in detail zetten.

Voor mij mag dit topic verwijderd worden, omdat er al een aantal betere en uitgebreidere handleidingen op het forum staan.

Bedankt nog
 
Status
Niet open voor verdere reacties.