• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wet sand analyse

Kijk hier in de carclean shop, er is weldegelijk (veel!) verschil in kwaliteit wetsand schuurpapier/schuurpads. Staan hier op het forum ook best een aantal topics over. In dit geval durf ik te zeggen: duurder = beter, of in elk geval, sneller en gelijkmatiger resultaat, wat dus ook gemakkelijker weer te polijsten is.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Goed schuurpapier is belangrijk inderdaad! Carclean heeft vrij recentelijk, naast Colad, voor Monello ook papier opgenomen. Gemaakt door een zeer hoog aangeschreven fabrikant.

Bij beide papiermerken krijg je een gelijkmatige verdeling van de korrels zodat je ook eerder een gelijkmatig schuurbeeld kunt krijgen! Kost drollen eigenlijk, maar scheelt veel.
 
- Goed, kwalitatief schuurpapier doet zoals hierboven al vermeld, erg veel. Net zoals dit voor de meeste dingen wel opgaat.
- Een droogtijd kan je nooit algemeen maken tenzij je dit afbakt in een spuitcabine, dan is droog, droog (aanraakdroog!). Afhankelijk van hoe dik je iedere laag zet, hoelang/voldoende je iedere laag laat uitdampen, temperaturen,... alles speelt hier een rol in mee dus zeggen dat het na 24u droog is (om nog wel te schuren + polijsten, is onzin). Dat is hetzelfde als zeggen dat water na 24u in ijs verandert, dan mag je in de zomer heel erg lang wachten.
vb. Om je een idee te geven, als een wagen uit de spuitcabine komt, moet je ook niet binnen de 24u gaan wetsanden en polijsten want dan is de lak nog te vers/zacht. De solventen dienen nog weg te trekken en het uitharden gaat verder en kan dagen/weken duren, dit is voor spuitbus lak net hetzelfde.
- Ik denk dat er al eerder werd voorgesteld om eens zwarte verf te vernevelen over het geschuurde stuk, als je hierna terug schuurt, zie je perfect waar je onvoldoende hebt weggehaald, je kan ook "schuurgids" gebruiken hiervoor.
Ook is water bruikbaar al is het met water stukken moeilijker om haarfijne krasjes te zien.

Je moet natuurlijk niet, maar je mag deze dingen van mij gerust aannemen. Ik heb net wat meer ervaring dan 7 weken inlezen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Pter
Ik gebruik nu weer Colad daar had ik goede ervaringen mee op de test stukken, heb ook 3M besteld maar zal vergelijkbaar zijn.
De droogtijd die ik heb genoemd is natuurlijk wel bij de juiste omstandigheden die ik dan ook zelf creëer. De test stukken gingen prima zelfs na 24 uur. Ik begrijp de zorg en dat het wel beter is om langer te wachten.
Een schuurgids heb ik al gebruikt, maar, maar misschien doe ik dat fout. Het poeder moet alleen droog erop zeker? Ik had het op een gegeven moment als natte indicatie en dat werkt niet.
Het zwart nevelen nog niet getest.

Heb zojuist zoals gepland gepolijst met 105 en wol en dat is wel 80% beter nu, maar waarschijnlijk zie ik de 1000 grit nog er doorheen.
Volgende stap is een stukje opnieuw wet sanden met Colad met de haakse techniek en eventueel het zwart nevelen of schuurgids droog beoordelen.

Wat voor compound combi zou dan na een goede wet sand actie voldoend moeten zijn voor een flawless resultaat?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Klopt, schuurgids moet droog op het werkstuk, werkstuk zelf dient dus ook kurkdroog te zijn, je mag dan ook niet met nat gaan naschuren gezien je zo het product verwijdert.
Beide genoemde schuurpapieren moeten volstaan voor een goed resultaat. Zelf heb ik vooral ervaring met Mirka en 3M

Welke polijst pasta en pad combi het best is, kan alleen jij beoordelen vrees ik. Het is moeilijk te beoordelen welke hardheid de lak heeft en hoe deze reageert op die specifieke combi's. Het zal trail and error zijn tot je iets passend vindt vermoed ik.
 
Als je het schuren goed afwerkt is compounden niet eens nodig is mijn ervaring. Als je dus daadwerkelijk terug gaat tot 3000 zou je het met een polish/medium middel al aan moeten kunnen pakken.

Zelf ben ik nog niet groffer gegaan dan 2000 grit op lak en met de hand. Het aanpakken van doorsnee Orange peel is daarmee ruim voldoende heb ik gemerkt.

Ben benieuwd naar je vorderingen!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Heel waardevolle informatie allemaal! thx. Het is mooi om al het geleerde in praktijk te brengen en al moet ik die deur 3 keer overspuiten vind ik prima. Ik laat het weten wat het proces is geworden
 
Uiteindelijk was het inderdaad te weinig perfectie tussen de gradaties. Een kleiner stukje gaat wel, maar een groter geheel vereist nog mer perfectie.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR