• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetcoat na het wassen op beschermde auto.

bros

Detailing chief
7 jun 2014
327
103
46
Het volgende. Ik zet m'n auto 2x per jaar in een wax, colli 845, Waxaddict, etc net waar ik zin in heb. Na het wassen gebruik ik wetcoat, niet elke keer maar regelmatig. Nu was er op de Facebook pagina van Carclean een vraag daarover, krijg ik dit antwoord, citaat:

Elke keer na wassen is een absolute overdaad, of je het nu doet of niet, daarnaast gaat wax een beschermlaag vormen tegen alles wat in contact wil komen met de autolak. Dus ook wetcoat die bijgevolg niet kan doen waarvoor die ontworpen is nml binden aan lak, maar daar komt die dus niet mee in contact door de waxlaag.

Ben ik nou gek? Ik ga op den duur nog aan mezelf twijfelen. Nog een reactie van degene:

Inderdaad je hoeft me heus niet tegeloven omdat eigenaar ben van een wereldwijde groep waar ook de fabrikant inzit hoor ik kan je gerust met henzelf in contact brengen
1f61c.png
maar doe gerust voort, zolang jij der maar gelukkig van wordt .
 
Nou, dat wetcoat niet gebruikt mag worden op een auto waar een wax op zit.... Dat kreeg ik als antwoord. Maar dat is toch onzin?
 
Op zich is te verwachten dat het niet optimaal werkt; omdat je geen binding krijgt met een sio2 laag (het is volgens mij eigenlijk bedoeld om een coating te boosten) maar in plaats daarvan met een ietwat vettige waslaag. Maar, zo lang als het prima werkt, zie ik er geen probleem in. Ik gebruik ook wel eens zo'n producten op een auto met een waxlaag (als die richting zijn einde gaat). Werkt het? jazeker. Is het optimaal? Misschien niet, maar dat is naar mijn mening ook niet het doel van zo'n product.
 
Ik weet niet beter dan dat producten zoals Wetcoat of Bathe+ niet (perse) zijn ontwikkeld om te hechten op een Si02-laag, maar simpelweg Si02 als bestanddeel hebben.

Als dit soort producten niet zouden kunnen hechten op wat anders dan Si02, dan zouden alleen mensen met een Si02-coating het spul gebruiken. Mijn schatting is dat er vele malen meer mensen dit soort producten NIET op coatings gebruiken dan wel, dus dan zouden er vele ontevreden gebruikers zijn.
(Producten hechten niet, volgens citaat, dus werking is er dan niet tot amper)

Testen of dit het geval is, dat zal lastig worden. Een goede coating heeft sterke hydrofobische eigenschappen en bijv. Wetcoat of Bathe+ heeft dit vele malen minder. (Zichtbaar aan slechtere sheeting, kleinere contacthoek van beading) Dan zou je ze over een coating moeten aanbrengen, de standtijd van deze ''boosters'' in de gaten moeten houden door te kijken wanneer deze eigenschappen weer terug zijn naar de eigenschappen van de onderliggende coating en dus de booster zijn werking niet meer heeft.
Dan ook een test doen waarbij je de producten direct op de lak aanbrengt en kijken wat dan de standtijd is.
Dan óók een test waarbij je de producten over een wax/sealant/etc. aanbrengt en wederom de standtijd in de gaten houden.

Ikzelf heb nog nooit zo'n omslachtige test gedaan en kan daar dus niets concreets over vertellen. Wél heb ik de ervaring dat dit soort producten prima werken als 'booster' op gewaxte lakken, ongewaxte lakken en coatings. Op beschermde lakken is de werking natuurlijk niet zo goed te checken, want er was al bescherming. Maar op afnemende of bijna onbeschermde lakken, zowel wax of coating, was de werking altijd in de lijn der verwachting.


Het citaat komt ook ongeloofwaardig over, dus daar zou ik mijn niet druk over maken.
- Elke keer na wassen gebruiken is overdaad, of je het nou doet of niet...
Elke week wassen of om de paar maanden?
En als het spul niet hecht, dan is toch elke applicatie overdaad?
En als je het niet gebruikt, dan kan het toch ook geen overdaad zijn?

Tof gelul over een wereldwijde groep waar Gyeon zelf ook achter staat... Gyeon is lid van zijn pagina omdat hier veel potentiele klanten op zitten. ;)
 
  • Leuk
Reactions: bros
@Quantoxx mooi verwoord. Ik was de auto's om de week meestal en 1x per maand gebruik ik wetcoat. In de winter weleens wat vaker. Op de wielen van mijn oplegger gebruik ik het ook, die heb ik in de Rim gezet begin van het jaar. Die blijven super waterafstotend :joy: .
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik zie het meer zo: Over verloop van tijd verslechterd de wax. Daar waar er minder wax is, kan de wetcoat weer beter hechten en vervuld het dus de rol om de auto van een tijdelijke boost te voorzien totdat je weer de hele auto opnieuw in de wax wilt zetten.

I.p.v. wetcoat kan je natuurlijk ook een spray wax of quick detailer met boostende toevoeging gebruiken, maar ik ga er van uit dat je wetcoat gebruikt vanwege het gebruiksgemak t.o.v. handmatig de auto extra nalopen.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske en Josie
@Cloudie - Is je bericht gericht op de vraag van TS of op mijn reactie?

Waarom zou Wetcoat beter hechten op plekken waar minder wax zit? En een Quick Detailer + toevoeging is hetzelfde als water + nattigheid. ;)

Een "boostend" product kan je als standalone gebruiken, wanneer er géén bescherming is en als offerlaag om bestaande bescherming te ontzien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: bros
@Quantoxx Niet perse gericht naar de een of de ander ;)
Als het probleem zou zijn dat wetcoat niet (goed) hecht op een wax (geen idee of dat zo is of niet.. kan mij bijna niet voorstellen) dan hecht het dus beter daar waar de wax al verdwenen is en vervuld het z'n functie als tijdelijke bescherming totdat OP weer de auto volledig gaat waxen.
De vraag van OP wordt daarmee niet volledig beantwoord, maar vanuit praktisch oogpunt hoeven we ook niet alles te weten. Als het werkt, dan werkt het.