• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsanden Lakschade Mercedes Benz E-klasse

johnwoo

Detailing guru
20 feb 2011
333
155
Hi,

Het is alweer een tijdje terug maar wou jullie deze niet onthouden. De klant had fikse krassen op het voorpaneel en deur zitten. Op het werk gebeurd en geen briefje achter gelaten. Ook had hij een diepe kras aan de passagierszijde zitten. Aan mij de vraag of ik er nog iets mee kon. Aangegeven dat de schade best diep zat en dat overspuiten waarschijnlijk de beste optie was. Ik kreeg de vrije hand, mocht het mislukken dan werd het voorspatbord en de deur opnieuw gespoten.

Lak goed geïnspecteerd, veel krassen zaten niet heel diep maar een aantal helaas wel. Enige optie was in mijn optiek wetsanden om vervolgens het geheel weer netjes te polijsten. Helaas had de klant zelf al een lakstift ter hand genomen om de grootste kras te vullen. Hij had dit met uiterste precisie gedaan, naja zie onderstaande foto's en oordeel zelf ;). Helaas geen foto's van de passagierszijde voor...

Voor:

Bestuurderszijde:
IMG_0945.jpg
IMG_0946.jpg
IMG_0947.jpg
IMG_0948.jpg


Tijdens het wetsanden:

Bestuurderszijde:
IMG_0954.jpg

Na polijsten van voorpaneel:

IMG_0959.jpg


Passagierszijde:

IMG_0949.jpg


Resultaat:

Bestuurderszijde:

IMG_1057.jpg
IMG_1061.jpg


Passagierszijde:
IMG_1055.jpg
IMG_1056.jpg


Het eindresultaat viel me echt reuze mee. Ik heb de grote kras aan de passagierszijde goed weg kunnen krijgen, was wel veel werk door de overtollige lak van het slordig bijwerken. Klant was zeer tevreden met het resultaat, mede omdat hem dit nu een hoop geld bespaard.

Bedankt voor het lezen. Opmerkingen en/of commentaar zijn uiteraard van harte welkom.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ries, Emi en PeterS
amai, knap gedaan.
Zou je dat ook gedurven hebben moest het niet overspoten worden?
Ik heb nog steeds het lef niet op te wet (of droog) sanden... ik polijst wel wat langer ;)

Maar ooit... ooit ga ik het durven ;)
 
  • Leuk
Reactions: johnwoo
amai, knap gedaan.
Zou je dat ook gedurven hebben moest het niet overspoten worden?
Ik heb nog steeds het lef niet op te wet (of droog) sanden... ik polijst wel wat langer ;)

Maar ooit... ooit ga ik het durven ;)

Thnx! Ja denk het wel. De lak was niet door en door beschadigd. Ik zat zeker op sommige plekken wel op het randje qua clearcoat, wetende dat de auto nog nooit schade had gehad durfde ik het wel aan.

Op de foto's is het niet helemaal goed te zien maar denk dat het resultaat rond de 75% correctie zat. Met dit soort schades moet je je verstand gebruiken en niet tot het randje willen gaan. Dus ja maar altijd met beleid werken.

Met polijsten had je dit resultaat nooit gehaald, ook niet door langer te werken. Het zijn 2 totaal verschillende technieken met beide voor en tegens. Vandaar mijn keuze voor wetsanden.
 
Knap werk, schade is mooi weggewerkt. Ook de gevulde kras is goed strak geworden.
Met hoeveel korrel begonnen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Super gedaan

wil ook de genomen stappen wel eens weten.

Dank voor jullie reactie. De opgevulde kras was denk ik het meeste werk Hieronder het stappenplan.


- Auto wassen GYEON Bath
- Te behandelen delen kleien met supernatural klei medium icm DJ Born Slippy
- IPA wipedown
- wetsanden met Megs Unigrit 1000
- wetsanden met Megs Unigrit 1500
- wetsanden met Megs Unigrit 2000
- Grote kras met Micro sandingdiscs
- Flex PE14-2-150 LC oranje en Megs M105
- Flex PE14-2-150 LC licht groen en megs M205
- Flex VRG3401 LC wit en Megs M205
- Wassen en IPA wipedown
- Wolfgang Fuzion wax

Meestal gebruik ik Menzerna polishes maar ik heb dit keer de Megs maar weer eens gepakt. Finished ook super mooi op deze lak.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: tembaco
Prachtig resultaat!

Wetsanden is een geweldige techniek voor dit soort werk. Volgens mij valt de hoeveelheid lak die je weghaalt ook nog best mee als je het een beetje met beleid doet. Ik vind het wel altijd spannend, zeker als je zo'n mat oppervlak ziet denk ik toch elke keer "als dat nog maar goed komt". Tot nu toe altijd goed gekomen en dan is het resultaat verbluffend. Zijn wel van die klusjes waar je de garantie wilt hebben dat het niet erg is als het fout gaat. Meestal krijg je die wel omdat het enige alternatief de spuiter is...
 
  • Leuk
Reactions: johnwoo
Érg netjes zeg!! Ik zie nog steeds erg tegen dat wetsanden op, maar misschien moet ik er toch maar eens aan geloven... Respect in ieder geval voor deze klus en dank voor het gevolgde stappenplan!
 
  • Leuk
Reactions: johnwoo
Zeg, @johnwoo ik zie dat er tegenwoordig meer en meer van gebruikt wordt gemaakt (wetsanden) wat is dat eigenlijk? Als ik het zelf mag beantwoorden, dan zou ik kleien beantwoord hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Wetsanden is een techniek waarbij je lakdefecten verwijdert door de lak nat op te schuren met een fijne korrel schuurpapier. Meestal werk je (afhankelijk van de ernst van de beschadiging) oplopend met korrel 1200, 1500, 2000, 2500 en eventueel 3000 waarna je de lak oppolijst. Dit is een effectieve manier om plaatselijk een stevig correctie te bereiken. Dit kan gebruikt worden om hevige oxidatie, krassen, sinsaasappelhuid etc. te verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81 en johnwoo