• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wie verlicht mij??

miessie

Detailing rookie
6 feb 2026
4
15
Als jullie mijn 'voorstelling' hebben gezien dan hebben jullie ook wel gezien dat ik best wat meters zwart heb te bewerken. Zes meter lang, 2,7 meter hoog, en 2 meter breed.
Die bus hebben wij al 13 jaar en is van 2010.
Ik vind zelf dat ik hem altijd goed verzorgd heb. Bijna altijd heb ik met de spullen van Meguiars gepoetst. Soms het 3-stappen plan met compound, polish, carnabauwax. Maar eigenlijk is de lak best glad zodat ik hem om de zoveel keer na het wassen alleen polish en wax. Gemiddeld gat de bus 4 keer per jaar in de wax.

En alles altijd met de hand.... Voor deze bus hebben we nog twee andere campers gehad en die heb ik ook altijd met de hand gedaan. Ooit heb ik eens een poetsmachine gekocht en gedacht 'daar ga ik eens mee oefenen op de zwarte Panda van mijn vrouw', maar dat is er ook nooit van gekomen. Dus dat ding heb ik weer weggedaan, mede doordat het een 230v ding was en ik de camper niet naast mijn huis heb staan maar op een parkeerterreintje iets verderop waar ik niet met stroom kan komen.
De laatste keer dat ik de bus uitvoerig heb gedaan heb ik eens iets anders geprobeerd. O.a. de ultra glaze van Detailrz. Dat was op zich wel makkelijk werken.

Er is echter een probleem bijgekomen: sinds een aantal maanden heb ik spierreuma. Daar kun je niet echt meer mee poetsen ;-). Het goeie nieuws is dat het met 1 tot 3 jaar weer verdwijnt. En in de tussentijd doet prednison redelijk wonderen (afgezien van de bijwerkingen).

Puntje bij paaltje dan: ik zoek een goeie en zo gemakkelijk mogelijke oplossing om mijn bus netjes te houden. Poetsmachines zijn er gelukkig ook met accu tegenwoordig.
Maar welke combinatie van poetsmiddelen zouden jullie mij adviseren. Goed en snel klaar, wie wil het niet.
:)

Ik ben benieuwd naar jullie tips en suggesties!

Michel

• Leuk
Reacties: Cordoba
Michel, respect dat je zo’n enorme oppervlakte 4 keer per jaar met de hand in de wax hebt gezet. Veel waxen kun je ook machinaal aanbrengen, maar het uitpoetsen blijft handwerk. Dus of je veel wijzer wordt van een accu polijstmachine om te waxen, dat betwijfel ik.

Wat is je doel met de camper? Wil je ‘m alleen op het oog netjes houden, of de lak ook zo goed mogelijk beschermen? Ik zou als ik jou was 1 keer flink investeren en de camper in een coating zetten. Dat kost 1 keer veel tijd/moeite, of geld als je het uitbesteedt. Maar dan kun je er een paar jaar tegenaan. Periodiek houdt je de coating dan na een wasbeurt bij met een wetcoat-achtig product (insprayen of infoamen, met de hd verdelen en afspoelen, klaar). Dan heb je een paar jaar gemak, en je lak is heel goed beschermd. Die bescherming vraagt dus wel een investering. Zonder een coating kun je een wetcoat ook als standalone gebruiken, maar dat biedt niet dezelfde bescherming als een coating. Niet alleen in standtijd, maar denk ook aan bijvoorbeeld uv-bescherming.

@Thomaso UV-bescherming is in 99,9% van de gevallen commerciële onzin. Ik ken maar één materiaal dat UV door laat en dat materiaal is zuiver kwartsglas. Alle andere materialen reflecteren of absorberen UV, dus wat voor materiaal je ook ergens op aanbrengt, het laat geen UV door. Glascoatings bestaan maar voor een deel uit stukjes kwarts, en het materiaal waar dit kwarts stukje zijn ingebed, blokt dus ook het UV licht. (ik heb lang geleden onderzoek gedaan naar reflectie en absorptie van licht door materialen, en het golflengte gebied liep van infrarood via zichtbaar licht tot ver in het UV (UV-C).

• Geweldig
Reacties: RedCat