• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wintervervuiling

Quantoxx Ik zeg niet dat je van alles moet gebruiken, maar ik ben net als jij en ik wil gewoon alles proberen :p. Daarnaast vind ik het gewoon erg leuk om een goede beading en sheeting te hebben.
 
Quantoxx

of de spray wax van Waxaddict:
https://www.Carclean.com/product/Waxad...TGP0243_103423

2 maanden geleden opgebracht en tot moment van schrijven de auto niet meer gewassen... :schaam

De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat er een coating (IGL) als basis heeft gediend. Dus na een wasbeurt is de beading en sheeting weer als vanouds.

20151213_115951_zpskxmxo6tu.jpg
 
nicknameless ; Dus er ligt sowieso een coating op de auto? Zo ja, dan is de coating toch verantwoordelijk voor de bescherming én beading/sheeting? Als ik, zoals in mijn post de auto weer was, is de beading/sheeting ook weer als vanouds.

Dus, ik begrijp dat een wetcoat of iets vergelijkbaar zorgt voor nét wat meer bescherming aan de wax zelf, maar ik kan er dus ook vanuit gaan dat de beweringen omtrent de lange standtijd die modern day (hybride) waxen hebben alleen haalbaar zijn als er met een bijkomend product word gewassen en/of geholpen.

''Collinite 476s gebruik ik voor de winter, red ik het wel een maand of 5 met de juiste voorbereiding'' is het beeld dat werd geschetst in het algemeen. Maar als je de auto redelijk vaak moet wassen omdat de beading/sheeting stukken minder is geworden, zal je nooit een maand of 5 redden zonder dit bijkomende product.
 
Als de beading en sheeting minder wordt, maar wel weer goed is na het wassen dan is de wax toch nog gewoon aanwezig? Dus ook de bescherming? Dat het er misschien wat minder fraai uit ziet dat is natuurlijk jammer, maar in de winter ook van iets minder belang wellicht.

Niet dat ik niet denk dat 5 maanden wat aan de lange kant is, dus ik ben benieuwd of je dat gaat halen, maar dat zien we dan wel weer.
 
Ik snap dat de bescherming ná een wasbeurt er nog is, maar om de auto niet helemaal vol te laten baggeren met vuil en hij er niet meer uit ziet, doe je uiteraard een wasbeurt. Echter was mijn auto nu al redelijk snel vies en doffer na enkele dagen en gaf ik opnieuw een wasbeurt.

Wil ik de wax een maand of 4-5 behouden, de wintermaanden, zal ik hem met een extra product moeten wassen of nabehandelen na een wasbeurt.

Vaak zie je mensen zeggen dat allerlei waxen bepaalde standtijden hebben, maar is dit dan gebasseerd op wekelijks wassen met extra product of vrijwel niet wassen en gewoon laten zitten?

Greeetz
 
Ik snap je punt. Datzelfde vraag ik me ook wel eens af, omdat er ook wel eens complete onzin wordt verteld. (476s die er 8 maanden op zat, maar wel tussendoor nog een keer 845 aanbrengen, zulk soort dingen)
 
Trouwens, je zal er zelf ook al aan gedacht hebben, maar Poorboy's QD+ schijnt ook erg fijn te zijn en dat is een stuk goedkoper dan alles wat in dit topic genoemd is volgens mij.
 
Jep, op zo'n manier. Ik zat gister nog eens wat topics door te lezen over standtijden en winterpreps. Ik zag véél verschillende mensen die veel verschilende berscherming kozen voor de wintermaanden. Veelal 2 lagen van een type wax of combinaties. Grotendeels de 476s werd genoemd waarbij er 6 maanden standtijd werd beweerd door vele, maar ook een enkele die deze standtijd pas realistisch vinden als er word gewassen met een bepaalde shampoo met toevoeging en/of wetcoat.

Dan vraag ik mij af: De alom geprezen 476s, en vergelijkbare waxen, worden neergezet als goede wax omdat deze een oange standtijd heeft die het grootste gedeelte van de winter doorhelpt.

Maar dat is dus blijkbaar alleen mogelijk als je na een foam en/of wasbeurt de boel nog even aansterk met een toevoeging als een wetcoat. Ik zie dit dan bijna als een extra laag wax aanbrengen. Dus is het niet meer de wax alleen die het doet.

Nogmaals, ik begrijp dat er wat meer bij komt kijken als alleen goed wassen, vind het ook niet erg om langer de tijd te nemen om een extra stap te doen, maar dan pas ik wel even mijn beeld aan van een wax met langere standtijd.


Greetz
 
Heb de mijne 2 maanden terug in 476 gezet en geen problemen ook nog mooie druppels,Vraag me af word bij jou de standtijd niet verkort door de foam of shampoo?Of komt het niet door de drooghulp die je gebruikt want kan ook zijn dat deze een soort van kleine standtijd heeft en je de spray en wipe beoordeeld inplaats van de wax,Ik gebruik geen drooghulp of foam gewoon normaal wassen en ziet er nog mooi uit
 
@Quantoxx,

ik heb vanmiddag na 2 maanden! eindelijk weer eens m'n auto gewassen, sindsdien niets meer aan gedaan afgezien tussendoor wat afspuiten in de lokale wasbox.

2 maanden geleden voorzien van een laagje Waxaddict Fo'Show spray wax.

Na het wassen en afspoelen is de beading en sheeting weer volledig terug. Overigens kun je zien dat lak aan de kant van de bestuurderszijde veel donkerder is door de vuiligheid en dat de reflectie een stuk minder is.

[video=youtube_share;1GDFZg-WEt8]https://youtu.be/1GDFZg-WEt8[/video]
 
grijzepanda ; Ik mag aannemen dat de juiste dosering van foam en shampoo niet mijn wax extra aantast. Ik heb dit ook niet eerder opgemerkt bij andere details. Ik weet niet precies wat je bedoeld met ''drooghulp''. En de Spray&Wipe gebruikte ik de ene keer wel als laatste stap, de andere keer niet. (3 wasbeurten totaal)

nicknameless ; Thanx voor de video! De wax heeft op de linkerkant dus vervuiling opgenomen en na de wasbeurt is dit weer weg. Maar bleef je gedurende die 2 maanden, ondanks de vervuiling, een mooie beading zien? Bij mij is het nu tot 2x toe zo geweest, dat de beading binnen een aantal dagen van strak naar rommelig/vlekkerig is gegaan en droogde de auto heel dof op.
Dus ging ik de auto maar weer wassen, wat dan weer resulteert in een strakke auto met een aantal dagen een beading/sheeting die heerlijk is. Etc Etc...

Ik ga het wat beter in de gaten houden. Ik heb de auto dus recent gewassen en ga eens in de gaten houden of deze keer, (derde keer inmiddels) de auto weer binnen no-time van een strakke beading naar rommelig gaat en de auto weer doffer word van vervuiling o.i.d.


In het achterhoofd;

- Als de wax zo snel behoorlijk wat vervuiling opneemt, dan moet ik hem ook vaker als wekelijks wassen. (Beading word rommelig, auto lijkt doffer)
- Door het veelvoudig wassen, zal de standtijd verkorten.
- Om deze standtijd te verlengen, was je de auto met extra producten. (Wetcoats, Shampoos met extra poespas, etc)
- Dus eigenlijk ben ik bij elke wasbeurt bezig met extra producten om de wax te ontzien van hoge vervuiling.

Je gebruikt een wax om de auto te beschermen. Je verlaagt hiermee de kans op krasjes/swirls.
Je gebruikt een wax om het wassen te vergemakkelijken. Vuil hecht minder snel aan de lak.
Je gebruikt bovenstaande eigenschappen om de auto zo lang mogelijk mooi te houden.

Een wax absorbeert vervuiling, houdt dit vast en bij een wasbeurt verwijder je het vuil tezamen met een minuscuul laagje wax.

Je wast een auto wanneer je opmerkt dat de reflectie/transparantie minder is door vervuiling. (wekelijks/maandelijks/jaarlijks?)
(Wassen om te laten glanzen)

Je was een auto wekelijks om de vervuiling te verwijderen, zodat er weer nieuwe vervuiling kan worden opgevangen.
(Puur om de bescherming)


Voor beide redenen kan het dus zijn dan je de auto wekelijks moet wassen. Dit ligt uiteraard aan de gereden afstanden, omgevingen, weersomstandigheden, etc.
Wekelijks wassen, of soms zelfs sneller, zal je wax lichtelijk aantasten, zoals het hoort.

Maar waar kan je nou van uit gaan als er bij een wax een bepaalde standtijd word aangegeven? (In dit geval dus 476s)

- Juiste voorbereiding - 2 lagen aanbrengen - niet wassen?
- Juiste voorbereiding - 2 lagen aanbrengen - wekelijks wassen?
- Juiste voorbereiding - 2 lagen aanbrengen - wekelijks wassen met extra product? (Wetcoat, Bathe+, etc)
- Juiste voorbereiding - 2 lagen aanbrengen - maandelijks wassen en nieuwe laag wax aanbrengen?


Greetz
 
conv_3253.jpg




foto gemaakt vóór het wassen. De beading is gewoon aanwezig, echter zijn het niet de mooie knikkers die je ziet na het aanbrengen van een vers laagje wax.

Door de vervuiling en wassen wordt de oppervlaktespanning (even Googlen, zie Wikipedia "oppervlaktspanning") verlaagd. Hierdoor zijn de druppels minder rond.

Zie het zo. Als de auto's in de straat na een regenbui "droog" zijn en jouw auto is nog nat en je ziet druppels, dan is er gewoon bescherming aanwezig, hetzij minder omdat er allerlei invloeden de beading minder kunnen laten lijken.

Je kan niet 24/7 365 dagen per jaar verwachten dat je een beading zo groot als knikkers hebt.
Gewoon niet zo panisch zijn.

Vroegâh stond ik ook elk weekend m'n auto te doen terwijl dat eigenlijk niet eens nodig was. Laat ik het zo zeggen, het is een fase, je groeit er overheen, hahahaha :-D
 
Vorig jaar 2 lagen Purple haze pro deze bleef 4 maanden mooi daarna een laagje Reload gedaan omdat het te koud was en geen tijd deze bleef ook 2 maanden mooi en ben van plan deze weer te kopen binnekort en niet voor de Cure te gaan
 
nicknameless;n436699 zei:
Zie het zo. Als de auto's in de straat na een regenbui "droog" zijn en jouw auto is nog nat en je ziet druppels, dan is er gewoon bescherming aanwezig, hetzij minder omdat er allerlei invloeden de beading minder kunnen laten lijken.

nicknameless;n436699 zei:
De beading is gewoon aanwezig, echter zijn het niet de mooie knikkers die je ziet na het aanbrengen van een vers laagje wax.

Dit is precies wat ik dus in mijn hoofd hebt. En dan het verhaal erbij wat ik eerder zei over het vele keren wassen en dan dus niet een lange standtijd hebben. De beading die jij laat zien op de foto van vóór het wassen, dat lijkt op hoe mijn auto er na enkele dagen eruit zag. Alleen was het bij mij nog een stuk rommeliger en droogde de auto best raar op, alsof er dus geen bescherming op zat.

grijzepanda;n436701 zei:
Vorig jaar 2 lagen Purple haze pro deze bleef 4 maanden mooi daarna een laagje Reload gedaan omdat het te koud was en geen tijd deze bleef ook 2 maanden mooi en ben van plan deze weer te kopen binnekort en niet voor de Cure te gaan
Dus als ik het zo goe begrijp, heb jij 4 maanden lang de Purple Haze (Pro) op je auto gehad en hiervan bleef je prima de bescherming zien/houden. Vervolgens zat je toen waarschijnlijk wat dieper in de wintermaanden en heb je wegens kou/tijdgebrek de auto even snel behandeld met Reload. Vervolgens bleef je 2 maanden hierna ook nog bescherming houden.

Waarschijnlijk nog wat standtijd over van de Purple Haze en als extra de werking van Reload.

Enorm bedankt voor jullie geduld en inspanning, haha!

Wil ik goede standtijden behalen, zal ik mij dus niet moeten doodstaren op een viezere auto, maar gewoon effe vies laten worden en niet elke week weer een wasbeurt geven.
Zolang de bescherming nog aanwezig lijkt te zijn, niet hopen op een knallende beading met dikke parels.
Als ik dan een keer de auto was, afsluiten met een product als Reload/Cure/Bathe+ puur, etc. om wat extra bescherming te bieden.

Het is dus realistischer als ik bijv. bij de standtijd van 476s (4 maanden gemiddeld, ongeveer) niet wekelijks de auto was. Zou ik de auto de gehele winter niet wassen, zou ik die standtijd wel halen?


Greetz
 
Quantoxx;n436706 zei:
Het is dus realistischer als ik bijv. bij de standtijd van 476s (4 maanden gemiddeld, ongeveer) niet wekelijks de auto was. Zou ik de auto de gehele winter niet wassen, zou ik die standtijd wel halen?

Dat hangt er sterk vanaf hoe het weer is en hoe vaak je ermee rijdt denk ik. Als het een koude winter is en er veel pekel op de straat ligt, dan zal je, denk ik, zeker geen 4 maanden halen.
 
tembaco Haha, da's altijd een goed idee!

Ik ga morgen 2, misschien 3, details doen. (Blijkbaar is het weer morgen ideaal; Beetje zon en een goede temeratuur) Vroeg beginnen, kan ik hopelijk in de avond alles klaar hebben.

Zwarte Seat Arosa vraagt om een goede wasbeurt en dan kan ik gelijk de staat van zijn huidige 2x 476s checken.

Zilvergrijze Kia Sportage staat al een aantal maanden in de 845 en kan wel een goede wasbeurt gebruiken en daar zal ik ook een finishing polish overheen trekken om de 2 nieuwe lagen 476s goed te laten hechten.

En als laatste een Ford Transit die nog geen enkele bescherming heeft, maar nog wel een prima lak. Dus ook die gaat in 2 lagen 476s na een polijstbeurtje. (Finishing en eventueel lokaal wat verwijderen)


Thanx voor alle info, mensen! Ik hoop dat ik voor aankomende zomer de mogelijkheid heb om meer te kunnen detailen en zo ook meer te leren. Een detailruimte zou ideaal zijn, en een dikke portomonnee, maar dit zie ik niet gebeuren, dus ik hoop tegen die tijd een oplossing te hebben gevonden hiervoor, haha!


Greetz
 
Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem als jij. Heb nu een waterless wash product (ongeveer hetzelfde product als meg's wash and wax anywhere) gekocht met wax om eens te testen om zo bij iedere wasbeurt de 476s te boosten. Ook heb ik de nano clean and coat velgen reiniger van wolf's chemicals besteld om dezelfde reden.. Persoonlijk zie ik het gemak wel in van een product dat zowel zuiver maakt als beschermt. Maar voor de lak denk ik toch dat je best een goede wax oid moet nemen als basis laag zodat je deze kan toppen bij iedere wasbeurt.
 
Heb net 2 waterless washes gebruikt op de motorkap eentje met carnauba wax en eentje met een sealant in.. auto is niet zo vuil dus het vuil ging er gemakkelijk af nu eens kijken naar de beading en dan morgen proberen de wolf's clean and coat velgen reiniger eventueel proberen
 
@Quantoxx ,

Ik heb met veel interesse het hele topic net doorgelezen.
Zelf heb ik pas geleden collinite 845 met de hand aangebracht half uur laten curen en toen uitgebuft.
Mijn lak is nog steeds glad, van de zomer gepolijst met een Dap en elke week gewassen.
Ik heb sinds de zomer 2x mcguiars ultimate wax op gezet en nu dan de collinite845.
Wat mij opvalt aan de collinite is dat de beading en sheeting veel beter is, dat de auto veel sneller opdroogt tijdens het rijden maar ook dat de auto langer schoner blijft dan met de mcguiars wax.
De beading zit er na een week in de regen rijden en dus erg veel opspattend vuil ook nog prima op en na het wassen natuurlijk weer helemaal top.

Mijn beleving staat dus haaks op de jouwe.
Ik beleef juist water en vuil- afstotend en zeker geen doffe opdrogende vlekken.
In mijn ogen ben jij de expert (ik heb je hoog zitten dus compliment :) dus ik zal het wel fout hebben maar het lijkt erop dat je lak niet glad genoeg is? Dat zou het vlekkerig opdrogen kunnen verklaren en ook dat de vuilafstotendheid niet optimaal is.

Ik heb in ieder geval niets nodig om de wax te beschermen en ik was met dodo born to be mild autoshampoo.
Zoals ik al zei, ik zal het wel fout hebben maar ik ben wel erg benieuwd of het dat is of toch wat anders...

Ik hoop dat je snel een goede oplossing hebt gevonden in ieder geval.
Misschien dat een telefoontje naar carclean soelaas kan bieden?

Greetz,

Arno.