grijzepanda ; Ik mag aannemen dat de juiste dosering van foam en shampoo niet mijn wax extra aantast. Ik heb dit ook niet eerder opgemerkt bij andere details. Ik weet niet precies wat je bedoeld met ''drooghulp''. En de Spray&Wipe gebruikte ik de ene keer wel als laatste stap, de andere keer niet. (3 wasbeurten totaal)
nicknameless ; Thanx voor de video! De wax heeft op de linkerkant dus vervuiling opgenomen en na de wasbeurt is dit weer weg. Maar bleef je gedurende die 2 maanden, ondanks de vervuiling, een mooie beading zien? Bij mij is het nu tot 2x toe zo geweest, dat de beading binnen een aantal dagen van strak naar rommelig/vlekkerig is gegaan en droogde de auto heel dof op.
Dus ging ik de auto maar weer wassen, wat dan weer resulteert in een strakke auto met een aantal dagen een beading/sheeting die heerlijk is. Etc Etc...
Ik ga het wat beter in de gaten houden. Ik heb de auto dus recent gewassen en ga eens in de gaten houden of deze keer, (derde keer inmiddels) de auto weer binnen no-time van een strakke beading naar rommelig gaat en de auto weer doffer word van vervuiling o.i.d.
In het achterhoofd;
- Als de wax zo snel behoorlijk wat vervuiling opneemt, dan moet ik hem ook vaker als wekelijks wassen. (Beading word rommelig, auto lijkt doffer)
- Door het veelvoudig wassen, zal de standtijd verkorten.
- Om deze standtijd te verlengen, was je de auto met extra producten. (Wetcoats, Shampoos met extra poespas, etc)
- Dus eigenlijk ben ik bij elke wasbeurt bezig met extra producten om de wax te ontzien van hoge vervuiling.
Je gebruikt een wax om de auto te beschermen. Je verlaagt hiermee de kans op krasjes/swirls.
Je gebruikt een wax om het wassen te vergemakkelijken. Vuil hecht minder snel aan de lak.
Je gebruikt bovenstaande eigenschappen om de auto zo lang mogelijk mooi te houden.
Een wax absorbeert vervuiling, houdt dit vast en bij een wasbeurt verwijder je het vuil tezamen met een minuscuul laagje wax.
Je wast een auto wanneer je opmerkt dat de reflectie/transparantie minder is door vervuiling. (wekelijks/maandelijks/jaarlijks?)
(Wassen om te laten glanzen)
Je was een auto wekelijks om de vervuiling te verwijderen, zodat er weer nieuwe vervuiling kan worden opgevangen.
(Puur om de bescherming)
Voor beide redenen kan het dus zijn dan je de auto wekelijks moet wassen. Dit ligt uiteraard aan de gereden afstanden, omgevingen, weersomstandigheden, etc.
Wekelijks wassen, of soms zelfs sneller, zal je wax lichtelijk aantasten, zoals het hoort.
Maar waar kan je nou van uit gaan als er bij een wax een bepaalde standtijd word aangegeven? (In dit geval dus 476s)
- Juiste voorbereiding - 2 lagen aanbrengen - niet wassen?
- Juiste voorbereiding - 2 lagen aanbrengen - wekelijks wassen?
- Juiste voorbereiding - 2 lagen aanbrengen - wekelijks wassen met extra product? (Wetcoat, Bathe+, etc)
- Juiste voorbereiding - 2 lagen aanbrengen - maandelijks wassen en nieuwe laag wax aanbrengen?
Greetz