• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte vegen op lak na poetsen met commandant

MaikelV

Detailing rookie
17 aug 2016
6
2
Hallo,

Zojuist een account aangemaakt om hier om hulp te vragen, want in andere onderwerpen is wel te zien dat men hier verstand van zaken heeft.

Mijn probleem:
Na het vervangen van een gedeukt portier van mijn 206 CC heb ik op aan raden van mijn vader commandant 4 (het groene potje) gebruikt om de kleur van de lak weer wat op te halen, de "nieuwe" deur was namelijk tweedehands en wat vaal. Mijn vader vertelde me dat ik het spul er stevig in moest wrijven en er dan na een minuut of twee weer af moest halen met een zachte droge doek (zoals ook op de pot stond). Zo gezegd, zo gedaan. Nu merk ik echter weinig verbetering, volgens mij is het zelfs slechter geworden. Je kunt namelijk precies zien waar ik ben geweest omdat er nu wat witte vegen (ondanks goed uitpoetsen) aanwezig zijn. Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt,
Maikel

Vervelend Maikel. Heb je er misschien foto's van? Dat helpt altijd om een betere inschatting te maken. Overigens is Commandant vrij agressief, dus misschien is het beter om het niet meer op de lak te gebruiken, ook al staat op het potje dat het daarvoor bedoeld is.

Bedankt voor de snelle reactie Jansen!

Ik kan nu helaas geen goede foto's maken, auto staat namelijk buiten en alleen in daglicht zie je de vegen echt zitten. Ik zal morgen proberen of het op foto te zien is.

Verder heb ik hier en op andere sites inderdaad al meer negatieve reacties over commandant gezien dus ik zal het de volgende keer maar laten staan. Vraag me alleen af waarom mijn vader er al jaren zo'n fan van is...

Allereerst is Commandant echt een poetsmiddel voor auto's ver uit de vorige eeuw (lak op basis van oplosmiddelen niet op waterbasis).
Er zijn een aantal mogelijkheden:
  • er zit vrijwel geen kleurlak meer op het portier, en de witte vegen zijn de grondlak onder de kleurlak.
  • commandant is verkeerd gebruikt en zijn restanten opgedroogde commandant (hoewel Commandant 4 in mijn herinnering meer pindakaas bruin is)
Je zou de lakdikte kunnen laten meten (de meeste meters kunnen alleen de totale lakdikte meten: grondlak, kleurlak en eventuele blanke lak tesamen. Als je niet door de lak bent, dan eerst de lak schoonmaken door middel van 'kleien', en dan eens goed bekijken hoe de lak er aan toe is (en dan bepalen of je verder gaat behandelen of alleen een wax als beschermlaag aanbrengen).

Laatst bewerkt:
Tjsa, ik zeg ook niet dat het werkt, maar het is een beetje als met een tank schieten als je aan een klappertjespistool genoeg hebt. Ik heb het zelf ook wel eens gebruikt op oude fietsen die ik vroeger opknapte, maar nu gebruik ik het eigenlijk nooit meer.

We zien de foto's tegemoet!

Bedankt Cordoba,

Mijn auto is van 2002 en de 'nieuwe' deur ook van rond die tijd. Kan het zijn dat vrijwel alle kleur al van de deur af is?

Verder, de Commandant was inderdaad geelbruin, maar bij aanbrengen van een dunne laag droogde deze wel wit op, zou het toch kunnen dat niet al het spul eraf is? En is de enige manier om het er wel allemaal af te krijgen het kleien? Dan ga ik me namelijk daar in verdiepen, hij hoeft niet als nieuw te zijn, maar wat minder kleurverschil met de andere delen van de auto zou wel erg fijn.

Hmmm... Foto's zullen inderdaad een beter beeld geven van de problemen.

Commandant 4 is het meest gebruikte nummer wat bij vele mensen wel ergens verstopt ligt tussen oude rommel.
Commandant is prima spul, maar eigenlijk vloeibaar schuurpapier. Vettig goedje met zand erin, zeg maar. Werkt in mijn ervaring alleen op oude auto's.

Ik heb ooit het briliante idee gehad om mijn huidige donkerblauwe BMW uit '98 eens lekker te gaan 'poetsen'. Op het industrieterrein, muziekje erbij en lekker in de warme zon. Deeg-achtig en bruin bracht ik het aan en deed een aantal panelen achter elkaar. Droogde wit en krijterig op en was simpelweg een hels karwei om het uit te poetsen. Ging eigenlijk gewoon niet!

De deur is uit 2002 en dan neem ik eigenlijk aan dat het lakwerk een blanke lak heeft. Deze blanke lak is wat je aan wilde pakken middels polijsten, maar hier zie je nu witte vegen.

* Je hebt de blanke lak enorm geschuurd en vaal gemaakt.
* Je bent door de blanke lak heen.
* Je Commandant is wel ingewerkt, maar opgedroogd.

De lak opgeschuurd, zoals je met schuurpapier kan doen, dat lijkt mij niet. Misschien dat je zoiets kan doen met grovere Commandant, maar het lijkt mij stug.

Door de blanke lak heen, dat zie je wel. Je zal met de hand niet egaal polijsten en dus zie je duidelijk waar je blanke lak dunner aan het worden is (witte vlekken) en waar je er zeker doorheen bent, dat zie je ook duidelijk.

Het lijkt mij dat het spul hardnekkig is opgedroogd.
Na het uitpoetsen, voel je dan nog iets OP de lak zitten? Met je nagel voelen, bijvoorbeeld.

Greetz

@MaikelV ,
Wat is het voor auto?
Verder zou ik:
-Commandant teruggeven aan je vader.
-Bepalen voor jezelf wat je wil bereiken qua resultaat.
-Auto supergoed wassen
-Auto kleien (zoveel werk is dat niet).

Optie 1-Cleanen met Poor boys prof polish en zwarte handpad.
Optie 2-Polijsten handmatig (liefst gehele auto) met Monello Mezzo en witte handpad.
-Ff waxen met bv Collinite 845 en zwarte handpad.

Lees zelf ff wat stappenplannen door op het forum en dit zou zo'n beetje het minimale zijn om de auto op te fleuren

@MaikelV Je zult echt niet met die ene keer door de lak heen zijn gegaan, maar je weet niet hoe de lak er aan toe was voor je begon (qua dikte, polijstverleden enz.).

Zie ook de aanwijzingen van Ric325i, daarbij zou je er eventueel ook voor kunnen kiezen om de Poor Boys Prof Polish met witte handpad aan te brengen, vooral voor iets hardere lakken is dat gebruikelijk. Voor zachte lakken zoals o.a. veel Franse auto's hebben is zo'n zwarte handpad waarschijnlijk voldoende.

Hartelijk bedankt Ric,

Dus als ik het goed begrijp kan ik het best een keer goed wassen, daarna kleien en dan een van de door jou genoemde stappen volgen?

@MaikelV ,
Wat heb je voor auto?
Dat kan namelijk verschil maken qua advies...
Er is niet echt 1 stap imo zit je altijd vast aan meerdere stappen om een auto te cleanen/polijsten.
Wat ik heb neergezet zou evt nog uitgebreider kunnen ook tis maar wat je wil.

Ik heb het net even opgezocht en moest toch wel glimlachen bij de omschrijving van commandant 4 in de webshop: "Commandant 4 cleaner is het topproduct uit de productlijn".

De opties van Ric325i zijn inderdaad ongeveer het minimum aan werk, niet verkeerd te doen en beide opties zullen sowieso je gehele auto er een stuk beter uit doen zien!

Commandant is niet geschikt voor de lak van jouw auto.

Pak Monello Mezzo of Veloce, een foampad en een microvezeldoek zoals de Peluche Verde. Daar haal je wel resultaat mee. Bel ons anders even. 0102661050

• Leuk
Reacties: Cordoba
Een 206 heeft hele zachte lak.
Heb er zelf ook zo eentje gehad.
Met polijsten moet je zo oppassen.
Dus ik denk dat commandant een beetje te agressief is.

misschien makkelijk om je woonplaats even te vermelden , er is vast wel iemand hier op het forum die bereid is om je te helpen met een dap , of kan beoordelen of je idd door je lak heen bent gegaan ...... commandant ligt bij mij al jaren op de vuilstort :-)

ik gebruikte commandant ook op mijn vorige auto's (suzuki swift uit 96, Kadett Cabrio 89.) Daar kreeg ik door de commandant een mooie lak tevoorschijn. Maar ik wist toen ook niet beter. Ik had wel Megiuars als wax en shampoo.
Ook de commandant 4 toen gebruikt, maar wel voorzichtig met aanbrengen. Ik moest wel behoorlijke krassen corrigeren en dat lukte ook vrij goed met de commandant vond ik toen.

Maar de pot ligt nu al een paar jaar in een hoek. Ook omdat ik zag hoe agressief het werkte en omdat ik nu wel beter weet.
Het was ook een vaders potje commandant. Dus echt van de oude tijd.

Ik kan mij ook herinneren dat je het goed moest uitpoetsen, te dik aanbrengen gaf problemen met vegen en uitpoetsen.

• Leuk
Reacties: Ferdy