• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Workshop rotary?

Emi

Detailing guru
26 jan 2015
900
150
Zuid-Holland. Vlakbij Carclean.
Het is niet zo dat ik van plan ben om op korte termijn aan de rotary te gaan maar ik zou er best wel eens mee willen oefenen om wat basiskneepjes te leren.
Omdat je niet even de LOI o.i.d. een workshop rotary kunt volgen, drop ik het idee voor zo'n workshop (gedurende een midddag ofzo?) hier maar even.
Misschien pikken de jongens en meisjes van Carclean het op of is er hier een detailer die goed met de rotary overweg kan en graag wat van zijn skills (tegen een (on)kostenvergoeding ofzo) aan een groepje mensen (5? 10? 15?) wil overdragen.
Maar het begint natuurlijk met de vraag of hier behoefte aan is.

Iemand?
 
Ik denk dat er best veel behoefte is aan een rotary clinic, aan de andere kant, Carclean zit meestal tot hun strot vol met ander werk, Diventa Bella, de SSS, bestellingen verwerken enz. enz.

Het vergt best veel tijd, geld en voorbereiding om zo'n clinic op te zetten.

En daarbij kruipen we weer heel langzaam richting het einde van het detailing seizoen, meestal wordt er dan nog weinig gedaan, behalve de auto winterklaar maken.

Ik denk dat de ervaren detailers hier onder ons ook best terughoudend zijn, ze willen immers niet in het vaarwater van Carclean zitten ;)
 
  • Leuk
Reactions: Xsara Coupe en Emi
Zeker weten behoefte aan.
Ik snap Patrick's standpunt over CC HQ maar ze hebben er ook wel weer baat bij.
Ik hoop dat er ruimte is om iets te ondernemen.... :blush::blush::blush:
 
  • Leuk
Reactions: Emi
Ik zelf heb hier ook wel interesse in.
Ik denk dat er wel meerdere zijn die er ook zo over denken
 
Hier zeker interesse!! Ik schreef het toevallig vanmiddag/vanavond nog in mijn topic..

Eventuele locatie zou ik wel kunnen verzorgen..
 
  • Leuk
Reactions: Emi
Volgens mij heeft CC vorig jaar of begin dit jaar een speciale clinic gegeven voor rotary en wet sanden, en die was eigenlijk al heel snel vol geboekt.
 
De laatste workshop Rotary was op 12 januari van dit jaar. Wetsanden/orangepeel was een andere clinic op 14 januari. Beiden lijken mij echt vet om bij te wonen, maar je moet er inderdaad bovenop zitten qua inschrijving. Meestal plek voor een 8 personen.

Info heb ik even gehaald van https://www.carclean.com/nl/clinics .
 
even hier op inhaken hoor.. ik ga morgen een dap 900 bestellen waar ik dus 0 ervaring mee heb.
is er iemand die mij daar mee omweg wil helpen of is het gewoon een kwestie van proberen?
 
Als je aangeeft waar je woont zijn er vast collega detailers in de buurt die jou willen helpen.

Echter is de DAP900 geen rotary machine maar een dual action polisher. En die is eigenlijk bijna fool-proof.

Zoek maar even de verschillen op.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
+1 voor @Ferdy !

Een DAP is inderdaad hufter-proof. :p Het is eerder de basiskennis die komt kijken bij polijsten, die je nodig hebt. De machine doet zijn ding wel, maar wat gebeurt er bijvoorbeeld nou precies tussen je padje en dat polijstmiddel? Dat soort kennis en productkennis is meer verreist dan hoe je de DAP aan moet zetten en vast moet houden. :p



Greetz
 
Niet helemaal.. Voor een goed resultaat is de hoeveelheid middel belangrijk, hoe snel je beweegt, welk patroon, welke druk zet je, hoe zie je of je te schuin staat, recht houden van de machine, welk resultaat is realistisch..

Ook al kun je weinig schade doen met een DAP, hoe je de machine hanteert heeft wel degelijk invloed op het resultaat!
 
even hier op inhaken hoor.. ik ga morgen een dap 900 bestellen waar ik dus 0 ervaring mee heb.
is er iemand die mij daar mee omweg wil helpen of is het gewoon een kwestie van proberen?
Kijk ook even op YouTube staan genoeg basis dingen over hou je met een dap moet omgaan. Verder is het ook een beetje oefenen. Je zal merken dat het je steeds iets beter afgaat over rondingen en dergelijke.

Lees ook even de instructies die erbij zitten daar wordt uitgelegd in wat voor structuur je hoort te polijsten(dambord maken). Nog klein tipje zet met stift op de gele backingplate paar streepjes. Dan kan je nog zien of de backingplate ronddraait. Als ie dat niet meer doet doe je iets fout. Dat kan zijn van te hard drukken tot een te lage stand of hij loopt tegen rondingen van je lak.

Edit: kijk even naar dit filmpje zie je een beetje structuur hoeveel middel enzovoorts
Succes!
 
Omgeving Dronten zo te zien..

Ik heb afgelopen mei ook een groep enthousiastelingen een workshop gegeven. Veel daarvan hadden al jaren een DAP maar hadden hem nooit gebruikt omdat ze niet durfden..
Een instructie neemt die angst weg en maakt Jef eerste begon wat prettiger!
 
Niet helemaal.. Voor een goed resultaat is de hoeveelheid middel belangrijk, hoe snel je beweegt, welk patroon, welke druk zet je, hoe zie je of je te schuin staat, recht houden van de machine, welk resultaat is realistisch..

Ook al kun je weinig schade doen met een DAP, hoe je de machine hanteert heeft wel degelijk invloed op het resultaat!

Uiteraard :p Maar vertel jij iemand willlekeurig in een paar minuten, of zelfs korter, dat er een paar erwtjes polijstmiddel op de pad moet, langzaam moet bewegen in een dambord patroon waarbij je steeds 50% overlapt, simpelweg de hand op de machine moet leggen en niet als een malle hoeft te drukken en dat je dat gekke ding recht moet houden... Dan kan er prima resultaat geboekt worden.

Dit alles, en uiteraard productkennis, verbeteren of zelfs perfectioneren... Dat is inderdaad andere koek. :p


<----- Mijn avatar is een foto van mijn ouwe Beamer nadat ik met gezond verstand ben begonnen met mijn DAP. :D


Greetz
 
Mijn gezond verstand is dan al een behoorlijk tijdje goed verkouden, maar ik heb het de eerste keer (zonder cursus) gewoon uitgeprobeerd op vrouw's bolide. Na trial en error en heul veul uurtjes hard werken is het toch wat geworden.

Van net aangeschaft :
Mitsubishi Colt 2015-12-05-1.jpg


Naar behandeld met Monello Raffini Veloce, Mezzo en Finale met de DAP500 v3 :
Mitsubishi Colt 2016-05-16-5.jpg
 
Netjes!
Straks gaat dat nog een stukje harder!

En uiteraard, met gezond verstand kom je een heel eind, maar het is nu eenmaal niet iedereen gegeven om zomaar op de eigen lak bezig te gaan!
En het grappige is, als je eenmaal bij iemand mee hebt gekeken, dan snap je niet wat nu zo spannend leek!

Lekker filmpjes kijken en dan proberen. Of er moet iemand in de buurt zijn die wat tijd over heeft?!