• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wout! is nieuw en vraagt om hulp...

Wout!

Detailing rookie
20 jun 2010
9
0
Hallo iedereen!

Ik heb me zojuist aangemeld op het forum na een periode van zo'n 2 jaar meelezen. Korte intro: Ik ben Wouter, 25 jaar oud (jong), woon in het mooie Enkhuizen en rij in een zwarte Seat Leon uit 2007. Ik ben al zolang ik besta redelijke autogek en dat is een beetje met de paplepel ingegoten aangezien mijn vader dit ook is.

Zoals ik al vertelde lees ik al geruime tijd mee en vind ik het ontzettend leuk/mooi/interessant om te zien welke resultaten er te behalen zijn met het detailen. En dan is nu de tijd aangebroken om er toch ook eens zelf mee te beginnen. Het idee is dat vaders en ik ons samen een beetje in het detailen gaan storten en daarom heb ik alvast een lijstje opgesteld van wat mij een goed starterspakket lijkt. Voordat ik de bestelling bij CC ga plaatsen hoop ik dat jullie deze lijst (die ik heb opgesteld aan de hand de diverse tut's op het forum, waarvoor dank!) willen beoordelen met de kennis die jullie hebben en wij nog niet ,^^

Overigens gaat het niet alleen om mijn auto maar ook die van mijn vader (o.a. donkerblauwe VW Phaeton en zwarte Jaguar XKR Cabrio) en broer (zwarte Mercedes SLK) allemaal donkere auto's dus, daarop heb ik de lijst ook proberen te maken.

Oja en ik ga zo even kijken of ik wat foto's van de auto kan vinden wat zo'n verhaaltje natuurlijk altijd leuker maakt ;)

Enige wat mij nog niet geheel duidelijk is, is 3.1 en 3.2 in de lijst. Is het nou het best om deze stappen beide uit te voeren, of alleen in geval van wel of geen swirls zoals er ook bijstaat?

Ik hoop in ieder geval dat jullie nog een paar goeie tips hebben! En alvast bedankt natuurlijk!

* STAP 1 - WASSEN
VELGEN:
- PB's Spray and Rinse Wheel Cleaner
- Mothers Wax Wheel Brush
- WheelWax WheelWax
- Carclean.com Hi-Tech Foam Applicator
AUTO:
- Meguiars Ultimate Wipe Wash Mitt
- Cobra 'The Bone' Spons
- PB’s Super Slick & Suds
- PB’s Waffle Weave Drying Towel

* STAP 2 - KLEIEN
- Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System
- PB's Spray and Wipe
- PB's Mega-Mega Towel

* STAP 3.1 - PAINT CLEANEN (GEEN SWIRLS AANWEZIG)
- PB's Professional Polish
- Monello White Polishing CCS Round Foam Hand Applicator
- PB's Deluxe Mega Towel

* STAP 3.2 - PAINT CLEANEN/POLISHEN (BIJ SWIRLS)
- PB's SSR2 Medium Abrasive Swirl Remover
- Lake Country Orange Light Cutting CCS Euro Foam Hand Applicator
- PB's SSR1 Light Abrasive Swirl Remover
- Lake Country SmartPads CCS 5.5 inch Black Finishing Pad

* STAP 4 - VOEDEN
- PB's Black Hole
- Lake Country Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
- PB's Deluxe Mega Towel

* STAP 5 - WAXEN
- PB's EXP Pure Sealant
- PB's Natty's Paste Wax Blue
- Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
- PB's Deluxe Mega Towel

* OVERIGE
- Meguiars Tyre Dressing Applicator Pad
- Wolfgang Black Diamond Tire Gel
- PB's Trim Restorer
- 3M 3434 afplaktape - 25mm breed
 
Keurig verhaal. Lijkt een beetje op mijn materiaal keuze. Maar... heb je een DAP? Ik had er eerst ook geen en het is toch wel erg makkelijk. Zeker als het, zoals in jullie geval, om meerdere auto's gaat.
 
Nee een DAP heb ik niet, heb zelfs eigenlijk nog helemaal niks :eek:) Maar ik wil eerst maar eens zien hoe het bevallen gaat en dan kan dat altijd nog stap 2 zijn...
 
Wout! zei:
Enige wat mij nog niet geheel duidelijk is, is 3.1 en 3.2 in de lijst. Is het nou het best om deze stappen beide uit te voeren, of alleen in geval van wel of geen swirls zoals er ook bijstaat?

Doe één van de 2, als je de lak gaat reinigen (cleanen) ga je gewoon het oppervlak proper maken zodat je beschermingslaag mooi kan hechten. Ga je polijsten, dan ga je krassen proberen te verwijderen. Zo reinig je dan ook je laklaag. Welke stap van de 2 je doet is afhankelijk van de situatie. Polijsten wil je best 1 a 2 keer per jaar doen, aangezien je hier dus een deel (uiteraard een heel klein deel) van je blanke lak weghaalt. Met je lak te reinigen doe je dit niet, dit zou je dus in principe zo vaak als je wil kunnen doen.

* STAP 1 - WASSEN
VELGEN:
- PB's Spray and Rinse Wheel Cleaner
- Mothers Wax Wheel Brush
- WheelWax WheelWax
- Carclean.com Hi-Tech Foam Applicator
AUTO:
- Meguiar's Ultimate Wipe Wash Mitt
- Cobra 'The Bone' Spons
- PB’s Super Slick & Suds
- PB’s Waffle Weave Drying Towel

Ziet er goed uit, vergeet ook niet wat aparte doeken voor je wheelwax uit te poetsen. Eventueel wat bandendressing? Ook zie ik dat je niet echt een borstel hebt voor de binnenkant van de velgen. Kijk eens naar de EZ detail borstels.

* STAP 2 - KLEIEN
- Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System
- PB's Spray and Wipe
- PB's Mega-Mega Towel

Goede keuze, maar wist je dat er in de Mothers kit een detail spray zit om mee te kleien? Als je meerdere auto's gaat doen, is de spray & wipe extra inderdaad handig.

* STAP 3.1 - PAINT CLEANEN (GEEN SWIRLS AANWEZIG)
- PB's Professional Polish
- Monello White Polishing CCS Round Foam Hand Applicator
- PB's Deluxe Mega Towel

* STAP 3.2 - PAINT CLEANEN/POLISHEN (BIJ SWIRLS)
- PB's SSR2 Medium Abrasive Swirl Remover
- Lake Country Orange Light Cutting CCS Euro Foam Hand Applicator
- PB's SSR1 Light Abrasive Swirl Remover
- Lake Country SmartPads CCS 5.5 inch Black Finishing Pad

Ook goed als je handmatig werkt, vergeet ook hier niet wat extra doeken, dat kan nooit kwaad. Neem eens een kijkje naar de ovale handpads van Lake country, deze werken voor mij persoonlijk wat makkelijker.

* STAP 4 - VOEDEN
- PB's Black Hole
- Lake Country Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
- PB's Deluxe Mega Towel

In orde :cool:

* STAP 5 - WAXEN
- PB's EXP Pure Sealant
- PB's Natty's Paste Wax Blue
- Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
- PB's Deluxe Mega Towel

Ook goed, denk er wel aan dat je beter 1 pad per product pakt en ook wat meer doeken.

* OVERIGE
- Meguiar's Tyre Dressing Applicator Pad
- Wolfgang Black Diamond Tire Gel
- PB's Trim Restorer
- 3M 3434 afplaktape - 25mm breed

Hehe, vergeet dat eerste wat ik zij van de bandendressing, eventueel een extra padje voor de trim restorer?

Wat ik verder nog heb gemist is eventueel een glasreiniger.

Kijk hoe het gaat met de hand werken, een machine kan je altijd nog kopen en de producten die hierboven vermeld zijn kan je dan ook met een machine gebruiken.
 
@B.K.

Doe één van de 2, als je de lak gaat reinigen (cleanen) ga je gewoon het oppervlak proper maken zodat je beschermingslaag mooi kan hechten. Ga je polijsten, dan ga je krassen proberen te verwijderen. Zo reinig je dan ook je laklaag. Welke stap van de 2 je doet is afhankelijk van de situatie. Polijsten wil je best 1 a 2 keer per jaar doen, aangezien je hier dus een deel (uiteraard een heel klein deel) van je blanke lak weghaalt. Met je lak te reinigen doe je dit niet, dit zou je dus in principe zo vaak als je wil kunnen doen.

Oké duidelijk, maar dan zou het wellicht nog steeds wijs zijn 3.1 én 3.2 aan te schaffen? 3.1 voor de beurten tussendoor en 3.2 wanneer een auto voor het eerst gedaan wordt en veel swirls heeft..?!

Ziet er goed uit, vergeet ook niet wat aparte doeken voor je wheelwax uit te poetsen. Eventueel wat bandendressing? Ook zie ik dat je niet echt een borstel hebt voor de binnenkant van de velgen. Kijk eens naar de EZ detail borstels.

Ik heb ergens gelezen dat de microfiber schoonmaakdoekjes die je bijvoorbeeld bij de Action koopt, prima zouden voldoen voor het uitpoetsen van de wheelwax? Vandaar ook dat deze er niet op stonden (had wel handiger geweest voor de volledigheid...)

EZ Borstel vond ik prijzig en daarom nog niet 'aangevinkt', maar bij nader inzien op zo'n lijst maken die laatste paar tientjes eigenlijk ook niet meer uit ;) Gaan we toevoegen dus :)^

Goede keuze, maar wist je dat er in de Mothers kit een detail spray zit om mee te kleien? Als je meerdere auto's gaat doen, is de spray & wipe extra inderdaad handig.

Ja is me bekend, aangezien we inderdaad meerdere auto's doen leek de Spray & Wipe mij geen overbodige optie, plus natuurlijk het feit dat Spray & Wipe bijvoorbeeld ook voor het glas e.d. in te zetten is (hiermee meteen opmerking glasreiniger afgevinkt? ;))

En heb al gelezen dat een paar extra doeken en pads dus geen overbodige luxe zijn, zal ik ook zeker toevoegen!

Al met al bedankt voor je uitgebreide commentaar!

Groeten,

Wout!
 
Ik zou ook inderdaad 3.1 & 3.2 doen, de Prof polish zal je vaker kunnen gebruiken (oa ook op chroom).

Dat van die action doeken wist ik natuurlijk niet, maar dat kan inderdaad ook. De EZ is inderdaad wat aan de dure kant, maar ik garandeer je, elke cent waard.

Had ik verder ook niet bij nagedacht, maar je kan inderdaad ook je ramen proper maken met de spray & wipe :cool:
 
Twee andere vraagjes:

1 - Heb me net wat verder verdiept in trimrestorers en lees veel lovende berichten over Black WOW, is het raadzaam deze aan te schaffen i.p.v. de PB's Trim Restorer?

2 - Werkelijk overal op dit forum kom ik de APC van Meguiars tegen, o.a. gebruikt als ontvetter voor het aanbrengen van een trimrestorer maar ook voor de groene randjes langs de ramen e.d. Vraag is dus of het wijs is deze toe te voegen aan de lijst of staat er al een alternatief in van de APC? (Noobvraag van de bovenste plank... :schaam)
 
1. Trim Restorer voldoet vaak goed op de meeste kunststoffen.

2. APC is altijd wel handig. Als je niet gelijk een gallon wilt aanschaffen, kun je ook een APC van een ander merk pakken als Poorboy's World, Chemical Guys, ...
 
Soepergrover zei:
2. APC is altijd wel handig. Als je niet gelijk een gallon wilt aanschaffen, kun je ook een APC van een ander merk pakken als Poorboy's World, Chemical Guys, ...

Bedankt voor de tip! Vond een gallon om mee te beginnen al een beetje overdreven ;)